Roland Posted August 17, 2023 Posted August 17, 2023 Ik zag dat er zaaitrays zijn met 100 tot 150 gaten van 2x2cm. Dit zijn erg kleine gaten dus je kunt er zaden in voorkiemen maar waarschijnlijk niet lang in laten groeien. Waarvoor kun je deze zaaitrays met 2cm diameter gaten gebruiken? https://www.moestuinweetjes.com/welkom/winkel/moestuin/materiaal/tray-104-gaten-vierkant-2x2cm/ Quote
mus Posted August 17, 2023 Posted August 17, 2023 Ik heb ook een zaaitray met gaten van ongeveer 2 cm. Die ik heb heb hebben wel veel minder gaten (30) en zijn van stevig plastic en hebben een groot gat aan de onderkant zodat je de plantjes er makkelijk uit wipt. Ik gebruik ze overal voor. Alleen hele grote zaden zoals Pompoen of zaden die snel diep wortelen zoals bonen gaan niet. Ik vind het heel handig want je hebt minder potgrond nodig en je kunt de plantjes heel gemakkelijk klein uitplanten. Als je veel last hebt van slakken is het misschien handiger om de plantjes groter op te kweken. Quote
MSDG Posted August 17, 2023 Posted August 17, 2023 Waar ik deze (vergelijkbare) maat voor gebruik: sla, kruiden, bieten, spinazie, rucola, radijs, bloemen. Wat ik niet erin zaai, zijn de planten die lang nodig hebben (tomaten/paprika/peper), grote zaden (pompoen/courgette/bonen) of soorten die te snel groot groeien (kolen/maïs). Wat ik voorzaai in de kleine trays probeer ik rond de 3-4 weken uit te planten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Goudsbloempje2 Posted August 17, 2023 Posted August 17, 2023 (edited) Ik heb dit jaar ook voor het eerst dit soort trays met vakjes van ca 2 cm. Ik denk maar 24 per tray. Ik vind ze ideaal voor het voorjaar. Er zat ook een kap bij waardoor het een soort mini kasje wordt. Ik weet niet of zo’n grote handig is. Voor mij niet denk ik want zal niet passen in de vensterbank. Ik heb er van alles in gezaaid maar vooral tomaten, paprika’s, pepers, bloemen en mais. Maar bijvoorbeeld ook de (wedstrijd) bleekselderij en basilicum. Eigenlijk kan je alles wat je voor zaait er wel in doen al heb ik de pompoen/courgette na het kiemen wel snel verplant. Edited August 17, 2023 by Goudsbloempje2 Quote
Recommended Posts