Jump to content

Recommended Posts

Posted

spacer.pngGoedemiddag iedereen,

Ik heb verschillende groentes staan en die doen het super, vooral de verschillende tomaten.

Nu heb ik een puntpaprika plant staan en nu worden de paprika's wit.

En ik weet niet wat er met ze aan de hand is. Nu denk ik dat het beestje of schimmel is 

Misschien herkent iemand hier wat er aan de hand is en wat er mis gaat.

Vriendelijke groeten,

Ki

Posted (edited)

Dat heet zonnebrand en komt door de intense straling van de zon de afgelopen dagen.

De kas kalken of doeken ophangen voorkomt dit. Staan ze buiten dan kan blad dat voorkomen.

Hier aan de kust zie je dat ook veel 😉:

5d9701b2a9fa70263090ee915718f86d.jpg

Paprikaplanten zijn ook erg gevoelig voor zonnebrand. Met name tijdens een warme en droge zomer, waarbij de planten de hele dag in de brandende zon staan. Paprikaplanten houden van zon en warmte, maar staan ook graag een beetje beschut en beschermd. Door de plant op het heetst van de dag in de schaduw van een andere (grotere) plant te laten staan, kan je zonnebrand voorkomen bij de vruchten. Van paprika's die zijn aangetast door zonnebrand kan je de niet-aangetaste delen nog gewoon eten. Het gedeelte dat is aangetast door zonnebrand snijd je dan weg en gooi je op de composthoop.

Bron: Paprika voorzaaien - Keukenplanten.nl

Edited by Patrijs
  • Thanks 1
Posted

Zonnebrand inderdaad, een mooie blaar. Als het nog wat langer blijft zitten droogt die wittige plek in. 

Dit is een hoofdreden waarom ik niet de bladeren weg haal, zo blijven vruchten beter beschermd. Vruchten hebben in principe toch geen direct onlicht nodig om lekker van smaak te worden of af te rijpen. 

Soms zie je toch dat de vruchten iets in de zon hangen, bij lage UV krijgen ze een kleurtje, paars zwartachtig. Beetje te vergelijken dat mensen bruin worden. 

De vruchten die dat bij mij extreem hebben gehad op die plek, kan de schil/vruchtvlees iets taaier worden. 

De andere kant van de paprika is nu nog eetbaar. Zou die helft gewoon door de maaltijd verwerken. Voor het er in te doen, voorzekerheid eerst proeven. 

• Thanks 1
Posted
11 uren geleden, jootje zei:

Hmm..ik heb al aardig wat paprika’s verwijderd die lijken te rotten….geen zonnebrand denk ik.  Maar wat dan? IMG_0230.thumb.jpeg.b6f422763b6e7fc43bc89878ff5be387.jpeg

Ik denk rot of een beestje