Gwen Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Goede middag, Ik ben druk bezig om mijn 'tuintje' voor te bereiden. De meeste zaden zijn reeds geplant. Dit jaar kan ik nog niet in de volle grond gaan planten omdat mijn tuin daar nog niet geschikt voor is. Nu heb ik gelezen en gehoord dat het mogelijk is om groenten als sla, broccoli, bloemkool e.d. in een pot te laten groeien en rijpen. Op dit forum las ik dat de pot niet te klein mag zijn en de plant niet te lang in een kleine pot mag zitten om vervroegde vruchtvorming tegen te gaan. Ik kan alleen nergens vinden hoe groot een pot minimaal in doorsnede (en hoog) moet zijn om er een mooie bloemkool, broccoli of krop sla uit te halen. Weet iemand dat? Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 In het boek van Peter Bauwens staat laat de potten mee groeien met de plant, je begint bijv. de zaaien in een 9cm pot,daarna staat er voor:Bloemkool 40cmSla 15 cmcourgette 40/50 cmBroccoli staat er niet in, maar voor koolsoorten is het allemaal 40 cm. Als je de goede pot pakt zal de hoogte gelijk goed zijn neem ik aan, maar dat staat er niet bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Dank! Ik las nog ergens dat er 3 planten in een pot van 20 liter zijn gezet. Er zijn mooie bloemkolen van gekomen. Ik ga gewoon experimenteren met formaten en kijken welke het beste werkt. Wat is een goed bemestingsschema voor bloemkool en broccoli in een pot? En welke meststof is het beste? Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 In een pot van 40 à 45 cm zouden 3 broccolies kunnen staan maar bloemkool is veel lastiger dan broccoli. Gaat minder goed, stellen hogere eisen.Maar proberen kan altijd! Je zou misschien ook, omdat je zegt dat je grond niet geschikt is, een SFG/MM idee kunnen doen. Heb je net iets meer ruimte en het droogt wat minder uit want dat vind ik altijd het nadeel van potten, je giet je suf Sla wortelt niet diep, die kan je in elk soort pot zaaien/planten. Dus ook in een langwerpige balkonbak of hanging basket.Radijs en bonen/peulen kunnen ookheel goed in zo'n balkon bak. De potten kan je op schotels, ruime schotels zetten zodat je daar ook water in kan doen en natuurlijk opletten dat als er te veel regen valt het water makkelijk wegkan. Misschien dat vermiculiet zou kunnen helpen om de grond minder snel te laten dichtslaan en uitdrogen want dat zit ook in de mix in mijn makkelijke moestuin. Verder kan je bijna alles in potten telen hoor, is ook best een leuk gezicht! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 Kunnen de koolvliegen eventueel ook via de afwatergaatjes onderaan in de pot naar binnen komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 HAHAHAHAHA!! Het is te hopen dat ik ze dan niet op ideeen breng . Werkt plastic eventueel ook? Ik heb besloten om in IKEA-tassen te gaan telen inplaats van in potten. Die kan ik makkelijk verplaatsen en zijn wat stormvaster en beter af te dekken met plastic zeil bij zwaar weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 In het boek van Peter Bauwens staat laat de potten mee groeien met de plant, je begint bijv. de zaaien in een 9cm pot,daarna staat er voor:Bloemkool 40cm 40!! Zou dat voor de romanesco ook nodig zijn? Dan gaan mijn 30 plantjes NÓÓIT in de tuin passen Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 40!! Zou dat voor de romanesco ook nodig zijn? Dan gaan mijn 30 plantjes NÓÓIT in de tuin passen Weet niet precies wat voor ruimte je hebt, een vak mm is 30x30, dus dat is net iets kleiner. Als je ze in de volle grond zet kan je er ook wat lagere en kleinere plantejs tussen zetten Ik denk dat als je ze in een kleine pot zet de planten minder groot worden maar de bloem dan ook. Ze vragen ook best wat verzorging en voeding. Bloemkool is moeilijker dan broccoli (vind ik ) En Romanesco zit daar een beetje tussenin denk ik, voor mij ook het eerste jaar dat ze in de tuin staan Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 17, 2012 Author Share Posted April 17, 2012 Tot nu toe schiet het kiemen totaal niet op, dus ik weet nieteens of ik wel aan het potten toe kom. Ik ga als het warmer wordt nog een lichting zaaien en hopen dat die beter willen. Ik ga vooral de groentes in IKEA-zakken proberen te zetten, dat komt denk ik het dichtst bij de volle grond. Welke kleinere plantjes kunnen er tussen (en zijn ook eetbaar? )? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 17, 2012 Share Posted April 17, 2012 Als je de kleine plantje net uitgeplant hebt kan er nog prima radijs omheen. die hebben maar heel kort nodig tot oogsten dus dat gaat prima.Bij mij hebben er 3 afrikanen onder gestaan. Was en toevalligheidje maar het stond erg leuk en ging erg goed.Maar als je ze 40 cm uitelkaar zet, dan zou er best een rijtje pluksla tussen kunnen denk ik. Ik weet niet, ik heb wat 'tegen' die tassen maar kan niet zeggen waarom Ze zijn vrij diep en breed maar volgens mij zakken die dingen vreselijk uit.Nou ja misschien de slechte ervaringen als waszak als we op vakantie zijn Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 *pling plong* Mededeling van algemeen nut. Probeer voor elke niet-identieke vraag een nieuw topic aan te maken. Dit komt de leesbaarheid, het overzicht en ook het antwoord op de beginvraag ten goede. Daarnaast is een bericht zo minder verscholen in de wir-war van informatie en beter vindbaar met de zoekmachine. Ik denk dat 10 nieuwe topics met een duidelijke titel overzichtelijker zijn dan 10 vragen verscholen tussen andere berichten. Vraag over koolvlieg gesplitst naar: https://www.moestuinforum.nl/koolvlieg-potten-kool-t5008.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts