Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: hydrastis canadensis (Canadese Geelwortel)


Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar zaad of een stek van de Candese Geelwortel. Niet zo makkelijk te koop, heb ik gemerkt. Iemand wellicht dit in een pot of bak thuis staan? Ik vermoed niet in de moestuin, de plantenwortels zijn vrijwel onuitroeibaar.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tanja65 zei:

de plantenwortels zijn vrijwel onuitroeibaar.

 

Lijkt mij geen correcte observatie. In het verleden zijn de wortels van Hydrastis canadensis zo veel uit de natuur gehaald dat de plant in sommige gebieden in Canada zeer zeldzaam is geworden of zelfs niet meer is te vinden.

 

Zaden worden nog wel aangeboden op het internet maar deze zaden zijn uitgedroogd dus het embryo in het zaadje is dood. Zaden van Hydrastis canadensis moeten direct na de oogst worden bewaard in licht vochtige zaaigrond of vermiculiet. Ik ken slechts een leverancier die dat doet maar die levert geen zaden naar Nederland.

 

De ontkieming van zaden van Hydrastis canadensis: zaden moeten eerst een warme fase hebben van enkele maanden waarin het embryo in het zaadje zich verder kan ontwikkelen. Daarna een koude-periode van enkele maanden voor het afbreken van kiemingsremmende stoffen in het zaadje. Natuurlijk fluctuerende temperaturen begunstigen de ontkieming van het zaad maar zijn niet strikt noodzakelijk. Indien je VERS zaad van Hydrastis canadensis buiten zaait in oktober 2023 dan zal het op zijn vroegst ontkiemen in het voorjaar van 2025.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Inloggevens kwijt ik heb dit niet zelf geobserveerd maar op divers plekken gelezen en voor waar aangenomen.

Dat deze soort moeilijk aan te komen is was me inmiddels duidelijk. Ik schijn daar patent op te hebben. Maar hey, je weer maar nooit of iemand hem toevallig toch heeft staan. Vandaar de vraag.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...