Geplaatst: 1 oktober 20232 j Ik ben op zoek naar zaad of een stek van de Candese Geelwortel. Niet zo makkelijk te koop, heb ik gemerkt. Iemand wellicht dit in een pot of bak thuis staan? Ik vermoed niet in de moestuin, de plantenwortels zijn vrijwel onuitroeibaar. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 oktober 20232 j 11 uren geleden, Tanja65 zei: de plantenwortels zijn vrijwel onuitroeibaar. Lijkt mij geen correcte observatie. In het verleden zijn de wortels van Hydrastis canadensis zo veel uit de natuur gehaald dat de plant in sommige gebieden in Canada zeer zeldzaam is geworden of zelfs niet meer is te vinden. Zaden worden nog wel aangeboden op het internet maar deze zaden zijn uitgedroogd dus het embryo in het zaadje is dood. Zaden van Hydrastis canadensis moeten direct na de oogst worden bewaard in licht vochtige zaaigrond of vermiculiet. Ik ken slechts een leverancier die dat doet maar die levert geen zaden naar Nederland. De ontkieming van zaden van Hydrastis canadensis: zaden moeten eerst een warme fase hebben van enkele maanden waarin het embryo in het zaadje zich verder kan ontwikkelen. Daarna een koude-periode van enkele maanden voor het afbreken van kiemingsremmende stoffen in het zaadje. Natuurlijk fluctuerende temperaturen begunstigen de ontkieming van het zaad maar zijn niet strikt noodzakelijk. Indien je VERS zaad van Hydrastis canadensis buiten zaait in oktober 2023 dan zal het op zijn vroegst ontkiemen in het voorjaar van 2025.
Geplaatst: 3 oktober 20232 j Auteur @Inloggevens kwijt ik heb dit niet zelf geobserveerd maar op divers plekken gelezen en voor waar aangenomen. Dat deze soort moeilijk aan te komen is was me inmiddels duidelijk. Ik schijn daar patent op te hebben. Maar hey, je weer maar nooit of iemand hem toevallig toch heeft staan. Vandaar de vraag. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 november8 Nov Auteur Tja. Ik wil deze plant écht graag hebben, blijkt. Want hij kwam opnieuw onder mijn aandacht, en ik dacht kom ik kijk even op het MTF of ik daar een vraag kan stellen. Maar dat had ik ruim twee jaar terug ook al gedaan zie ik. Maar wie weet zijn er nu andere forummers die dit voor het eerst zien en kunnen helpen? Hij wordt ook wel goldenseal genoemd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 november9 Nov Auteur Op hun site staat hij alvast niet, but tnx anyway * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 november9 Nov Auteur Ik vraag blijkbaar iets extreem moeilijks. Zelfs chat-gpt komt er niet uit. Ik vraag om kwekers die planten, wortels of zaden hiervan aanbieden in Nederland of Euopa, en ik krijg er maar een paar, die stuk voor stuk 'out of stock' aangeven, of het helemaal niet meer verkopen (zoals de Hessenhof). Opmerkelijk. Doorvragen bij Chat-GPT naar misschien andere EU leveranciers levert wel één hele extra lead op; naar een vage oost-europese site waar ook de bestelvoorwaarden (als ze er al zijn, volgens mij staan ze op beurzen) onduidelijk zijn. En chat-GPT noemt me een paar amerikaanse sites, wat best curieus is als ik vraag om leveranciers binnen de EU. Enfin, mocht ik uiteindelijk buiten de EU gaan/willen bestellen, dan mag ik eerst wel gaan sparen en dan is maar de vraag of het überhaupt kan, vanwege allerlei extra regelgeving rondom invoer van zeldzame planten. Ik denk dat ik maar brandnetels en paardenbloemen ga kweken. Ook gezond. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 november9 Nov Misschien wat duur: https://gaiaorganics.ca/product/native-sambha-turmeric/Ook geen idee of ze naar Nederland verzenden.Geen idee of dit het zelfde is: https://www.plantencentrumexotica.be/webshop/edible-garden/herbs/curcuma-longa-kurkuma-turmeric/?lang=enof https://www.growturmeric.com/turmericseedAnders vreeken zaden eens bellen, staan wel op website, met ook dat deze nu niet berschikbaar is.Als ze je op een lijst willen zetten dat je ze wilt hebben, misschien kunnen ze ze dan wel bestellen bij één van hun leveranciers. Maar dan waarschijnlijk wel lange wachttijd.
Geplaatst: 10 november10 Nov Auteur 12 uren geleden, rorror zei:Anders vreeken zaden eens bellen, staan wel op website, met ook dat deze nu niet berschikbaar is.Als ze je op een lijst willen zetten dat je ze wilt hebben, misschien kunnen ze ze dan wel bestellen bij één van hun leveranciers. Maar dan waarschijnlijk wel lange wachttijd.Thanks voor je al tips! Ik ga ze allemaal uitproberen. Maar buiten de EU proberen lijkt een doodlopende weg vanwege de strenge regelgeving en zeer hoge kosten. En ja, ik heb me waar mogelijk - niet alleen bij Vreeken - ook op notificatie lijsten laten zetten. En leveranciers aangeschreven. Wie weet leidt het uiteindelijk tot iets. Maar ik geef mijzelf weinig kans, aangezien hij tot nu toe nergens leverbaar lijkt. 10 november10 Nov aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 november10 Nov Auteur ps het gaat me niet om kukuma/tumeric algemeen. Het gaat me specifiek om de Canadese versie, vanwege de medicinale werking. Die is anders (sterker en breder) dan van reguliere kurkuma. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.