Geplaatst: 25 maart 201213 j Beste tuinders.Daar wij, Wabe en ik (Tjitte) beginners zijn op het gebied van een moestuin opstarten en onderhouden, heb ik (Tjitte) de volgende vraag: 2 weken geleden heb ik rodekool/broccoli/zomer- en herfstprei gezaaid in zaaibakjes.Nu zijn de plantjes van de broccoli en rodekool al zichtbaar. Het stengeltje is voorzien van twee hele kleine blaadjes.Is nu het moment aangebroken om te verspenen of moet ik nog wachten? Groet.Tjitte
Geplaatst: 25 maart 201213 j De blaadjes die je als eerste ziet noem je kiemblaadjes.Om te verspenen kan je beter wachten op de echte blaadjes. Die verschijnen dus ná de kiemblaadjes en zijn vaak anders van vorm! Succes! Oh ja, zorg dat ze vrij koel staan en veeeeel licht krijgen!Of zet ze in een kasje buiten http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 25 maart 201213 j Auteur Bedankt voor je reactie.Nu heb ik wat teveel zaadjes in 1 bakje gezaaid. Stom maar goed, het is nu eenmaal zo.Ik hoop dat het goed gaat komen. Gisteren en vandaag heb ik de kleine kiemplantjes buiten geplaatst in de zon. Even een uurtje snuffelen aan de buitenlucht. De plantjes zijn nu te hoog om de bak af te dekken. Ik heb de bakken zonder deksel bij de ruit geplaatst. En nu maar hopen dat ze doorzetten.Groet ut Fryslân
Geplaatst: 25 maart 201213 j Weet het niet zeker maar het klinkt alsof ze al te lang geworden zijn....Of je hebt gewoon een lage deksel In pricipe kan het kapje eraf als ze gekiemt zijn, het houdt de luchtvochtigheid wat hoger en voorkomt dat de grond uitdroogt wat niet mag tijdens het kiemen. Als je echt te veel heb staan erin zou ik er nu toch een paar wegknippen.Dan geef je de andere wat ruimte om te kunnen groeien en voorkom je dat de wortels door elkaar heen gaan en je ze dadelijk beschadigd met verspenen. Ik zeg knippen want als ze te dicht staan op elkaar en je trekt ze eruit dan heb je kans dat je wortels beschadigd van het plantje wat je laat staan. Zou je een foto kunnen plaatsen...kunnen we zien waar we het over hebben http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 25 maart 201213 j Oh ja, pas op met zon, dan kunnen ze verbranden en dat komt vaak niet meer goed... http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 25 maart 201213 j Auteur Weet het niet zeker maar het klinkt alsof ze al te lang geworden zijn....Of je hebt gewoon een lage deksel In pricipe kan het kapje eraf als ze gekiemt zijn, het houdt de luchtvochtigheid wat hoger en voorkomt dat de grond uitdroogt wat niet mag tijdens het kiemen. Als je echt te veel heb staan erin zou ik er nu toch een paar wegknippen.Dan geef je de andere wat ruimte om te kunnen groeien en voorkom je dat de wortels door elkaar heen gaan en je ze dadelijk beschadigd met verspenen. Ik zeg knippen want als ze te dicht staan op elkaar en je trekt ze eruit dan heb je kans dat je wortels beschadigd van het plantje wat je laat staan. Zou je een foto kunnen plaatsen...kunnen we zien waar we het over hebben
Geplaatst: 25 maart 201213 j Ze zijn al wat aan de lange kant maar ik heb het erger gezien.Als je ze straks in een ruimer potje zet dan zet je ze gewoon zo diep dat de kiemblaadjes net niet onder de grond zitten. Maar zet ze niet te warm en zoveel mogelijk licht om erger te voorkomen.Het heet trouwens fileren, maar dat wist je misschien al 't Is wel erg vol idd. Hoeveel plantjes wil je daadwerkelijk in de grond gaan zetten? In principe is een plantje in zo'n vakje oke, 3 zou ook wel kunnen omdat het maar voor even is. En dan gewoon de rest wegknippen. Maar dan wel zo ver mogelijk uitelkaar...dus niet 3 op de zelfde cm2 Probeer er anders een paar voorzichtig eruit te halen en die alvast in een ander potje te zetten, kijken of het lukt Je hebt er zat iig. dus uit proberen kan heel leerzaam zijn! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 25 maart 201213 j Auteur Ik moet dus nog even wachten tot de echte blaadjes tevoorschijn komen.Uitdunnen lijkt mij de juiste optie. Hoeveel plantjes ik wil gaan planten? Ik ga ervan uit dat 1 steeltje met blaadjes een rodekool gaat worden. Wij zijn met twee gezinnen dus ik kan er wel een paar gebruiken.Ik heb inmiddels twee potjes gevuld met twee plantjes. Even experimenteren. Ik heb de plantjes in de garage staan. Gemiddelde temperatuur ligt rond de 11 graden. Misschien dat ik ze wat rust moet gaan geven? Wel voldoende licht begrijp ik.Hoe kan ik voorkomen dat ze zo snel groeien?Bij het verspenen zal ik zelf water moeten geven. Momenteel worden ze in de kweekbak zelf voorzien van water door een doek onder de zaaibak.
Geplaatst: 26 maart 201213 j Zo te zien heb je genoeg plantjes om er mee te experimenteren: verzuip eens een zo'n vierkantje en na een half uurtje wip je het geheel eruit met een lepel. Plantjes scheiden en in een eigen bakje zetten...iets dieper dan ze nu staan( misschien past er dan voor de nacht ook weer een deksel op) en buiten zetten tegen een muur van je huis ( is warmer s nachts) en overdag gewoon in de buitenlucht.Door het overplanten krijgen ze ff een groeistop maar dat komt weer goed. Ik verspeen ook wel plantjes op die manier als ze nog geen eerste echte blaadjes hebben (en ik een beetje te enthousiast met zaad heb gestrooid )...gedaan met broccoli en die zien er goed uit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.