Ga naar inhoud

Tomaten toppen dieven en bladsnoei

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oh jee....

Wij zijn gisteren terug gekomen na 3 weken vakantie en zijn gisteravond even bij de tuin gaan kijken.

We wisten niet wat we zagen! Wat een verwildering! De tomaten zijn enorm uit de kluiten gegroeid en liggen ook half op de grond omdat ze niet om het touw gedraaid zijn. Waarschijnlijk heb ik ook niet helemaal goed gediefd ( moet alles nog ff goed doorkrijgen)

Kan ik ze nu nog snoeien? Er zitten uiteraard vruchten aan, maar het lijken nu allemaal wel woeker planten.

Kan het kwaad als ik er zijtakken vanaf knip en ze weer een beetje in het gareel probeer te krijgen?

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Geplaatst:

Zou even tot morgen wachten als t droog is. Je kunt beginnen met de onderste 40cm bladvrij te maken, dat geeft al vaak weer wat overzicht en lucht tussen je planten. Je planten kunnen het prima aan om wat extra takken te "onderhouden" dus op zich hoeft er niks af, maar als je het toch te rommelig vindt zou ik beginnen met de dieven en alles waar nog geen vrucht aan zit. Dan kun je altijd nog kijken of het noodzakelijk is om stammen met vrucht weg te halen. Een enorme snoeibeurt vraag wel wat van je plant, dus hou er rekening mee dat je die de eerste dagen goed in de gaten moet houden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik vergat er natuurlijk bij te zeggen dat wij een moestuin in een grote kas hebben.

Ik heb vandaag toch even flink de schaar erin gezet. Veel takken waren geknakt... helaas ook wel wat tomaat moeten wegdoen, maar goed, dat is weer een les voor volgend jaar.

Er zit enorm veel vrucht aan alle planten en ik hoop dat de planten nu genoeg energie naar de vruchten kunnen geven. Mijn hemel, ik wist niet dat drie weken zo een impact zou hebben op je moestuintje.

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Geplaatst:

Tomaten kunnen enorme groeispurts nemen als ze tevreden zijn met het weer. Niet normaal hoe rap dat kan gaan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 1 year later...
Geplaatst:

Een oud topic maar mijn vraag gaat over het toppen van tomaten. Ik heb een tomatenplant die ik wil gaan toppen, alleen weet ik niet precies wat ik nu het beste kan weghalen.

Dit is hoe de plant er nu bij staat (hydro)

nq3qglal.jpg

Er zitten ook al bloemen in, dat betekent toch niet dat ik niet meer hoef te toppen?

w8bAxOwl.jpg

Volgens mij heb ik 2 toppen dus moet ik hem 2x toppen?

1LOe5kUl.jpg

(Beetje slechte foto, kan eventueel een betere maken straks)

Waar zou ik hem precies moeten afknippen?

En tot slot, kan/moet ik wat bladeren her en der afknippen? Het is behoorlijk vol. En iets meer ruimte is fijn voor de planten die er naast staan. (Hij blokkeert nu nogal wat zon)

edit: iets betere foto

uabP5srl.jpg

Geplaatst:

Zeg je misschien toppen terwijl je dieven bedoelt?

Ik zie volgens mij één grote dief, de linkersteel in de top, maar kan het niet goed zien want er hangt een blaadje voor...

Geplaatst:
Wat doet jouw plant nog binnen en waarom wil je hem zo nodig toppen? Zomaar twee vragen die oprijzen aan deze kant.

Het weer buiten was tot nu toe nog niet echt ideaal. Ik wilde niet de kans lopen dat hij buiten kapot zou gaan door de kou. En wel leuk om een plant binnen te hebben die een beetje groeit

Als ik hem niet top blijft hij oneindig groeien toch? (ofja "oneindig", maar een heel stuk groter worden)

Zeg je misschien toppen terwijl je dieven bedoelt?

Ik zie volgens mij één grote dief, de linkersteel in de top, maar kan het niet goed zien want er hangt een blaadje voor...

Ja ik heb die dief over het hoofd gezien denk ik, het viel mij ook op toen ik de foto maakte.

Geplaatst:

Ze worden ook zooo snel groot he, die dieven...

Maar het toppen van de plant doe je eventueel pas na een stuk of 4 of 5 bloemtrossen zodat de plant zijn energie daarin kan steken en de tomaten ook de kans hebben om af te rijpen voordat het weer te koud wordt.

Geplaatst:

Ja de rest van de dieven heb ik als het goed is wel weggehaald. Bovenste zag ik niet omdat hij zo hoog staat waar ik niet bij kom (achter de bank op een verhoging richting plafond)

Maar ik heb meerdere tomatenplanten (4 op hydro, 3 op aarde met voeding en nog een aantal "rest" op aarde zonder voeding) Kan ik deze grootste ook gewoon binnen laten staan in de woonkamer? Ziet er wel leuk uit als ik hier straks tomaten heb hangen. Of is dat niet aan te raden? (geur?) De 3 andere hydro gaan ook naar buiten (deze week al denk ik) en de andere staan al buiten.

Kan ik wat bladeren verwijderen? Ik las dat dat ook wel eens gedaan wordt. Maar welke kan ik dan weghalen? En hoe?

Per keer op 1 tak wat blaadjes verwijderen? En dan om de paar dagen wat takken uitdunnen?

Her er der per keer een paar blaadjes verwijderen?

Een andere manier?

Geplaatst:

Het weer buiten tot nu toe niet ideaal? Het weer is perfect.

Misschien zelfs aan de late kant want met dit extreem zonnige weer kost afharden (laten wennen aan de felle zon) wat meer moeite dan wanneer je de planten vorige week op een bewolkte dag al buiten had gezet.

Geplaatst:

Ja oké vorige week was beter geweest. Maar de weken ervoor was niet echt optimaal (vond ik iig, koude nachten, veel regen en veel wind). Ook had ik toen nog geen ruimte (heb maar een klein balkon en die stond vol met spullen)

Maar ik kan ze nu toch overdag buiten in de schaduw zetten en richting het einde van de dag een korte periode in de zon zetten wanneer deze wat milder is?

Over binnen, ik las net dit:

Als je tomaten binnen kweekt kun je snel last krijgen van fruitvliegjes. Nu is dat buiten natuurlijk niet erg maar als je tomaten op de vensterbank van de woonkamer plant wordt het een stuk vervelender. Een simpele en effectieve oplossing om er zonder vergif vanaf te komen is door het ophangen van vliegenplakband.

Jammer, leek me wel leuk om hem binnen te hebben staan
Geplaatst:

Tja... zet dan een paar planten buiten op je balkon en een paar binnen en kijk of er verschillen zijn in opbrengst zodat je weet wat je volgend jaar het best kunt doen.

Het weghalen van de bladeren gebeurt ook pas als de plant aan de bloemtrossen en de vorming van de tomaatjes is begonnen. Dan verwijder je langzaam alle bladeren tot net onder de eerste bloemtros. Zo gaat dan ook alle energie naar de rest van de plant. Het lijkt me nu nog een beetje vroeg daarvoor.

Geplaatst:

Oké dankjewel.

Hoe kan ik het beste afharden? Gewoon steeds langer in de zon zetten en voor de rest wel gewoon (dag en nacht) buiten laten staan in de schaduw? Of ook beginnen met maar een paar uur buiten en dan weer naar binnen?

En wat is met het weer deze week goede tijden om de plant in de zon te zetten? Of kan ik dat het beste kijken a.d.h.v. de staat van de plant? (Je kunt dit denk ik aan de bladeren zien hoe ze er mee omgaan?)

Ik had o.a. deze pagina gevonden met info

https://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/zaailingen-afharden

Hoe laat je je plantjes wennen?

Voor het afharden van je zaailingen kies je een mooi beschut plekje uit. Op een zonnig plekje maar liever niet in de volle zon.

Je begint met een uurtje en je laat ze elke dag wat langer buiten staan. Na een paar dagen mogen ze meer zon hebben. Geef ze nu ook wat meer water.

Na een dag of vijf zijn je plantjes redelijk afgehard en mogen je planten buiten blijven staan als de nachttemperatuur niet onder de 10 graden komt.

Anders zet je de planten ‘s avonds nog binnen: op een plek zonder verwarming.

Ik heb alleen volle zon of geen zon. Ik heb geen bomen o.i.d. waar hij half achter de bladeren kan staan.

En moeten ze echt maar een paar uur buiten en dan weer naar binnen? Of is in de schaduw ook goed?

Ik kan ze bijvoorbeeld ook in de ochtend even in de zon zetten en dan de rest van de dag in de schaduw en op het eind van de dag weer even in de laatste uurtjes zon zetten. Zou het afharden op deze manier sneller gaan of is dat ook niet goed?

(zoals je merkt heb ik weinig ervaring met planten )

• 3 years later...
Geplaatst:
Op 23-5-2017 om 14:22, Markos zei:

Hoe kan ik het beste afharden?

ik zet ze een paar dagen onder dun vliesdoek, boogje van tuingaas over de planten, daarover vliesdoek, even vastleggen met een paar stenen, evt. wat slakkenkorrels erbij, elke 1-2 dagen licht water geven

die boogjes knip ik van geplastificeerd tuingaas,
- gebruiken we als ook steun voor de stambonen, die groeien er doorheen, oogst met de hand door de gaten
- gebruiken we ook als steun, 2 stuks rechtop gezet,l voor omvallende vaste planten
- gebruiken we ook bij de jonge kolen als anti-duif

80 cm hoog 20 vakjes breed, beetje halfrond buigen:

spacer.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...