Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten toppen dieven en bladsnoei


Erik

Aanbevolen berichten

Dit artikel bespreekt alleen de zogenaamde stamtomaten. Struiktomaten, zelftoppende tomaten en dwergtomaten hebben de eigenschap dat ze niet getopt moeten worden.

 

Dieven

  • Door te dieven zorg je ervoor dat je een tomatenplant krijgt met één stevige stengel. Alle zijscheuten (de dieven) die in de bladoksels ontstaan moeten regelmatig verwijderd worden, zodat de tomatenplant energie kan gebruiken voor de ontwikkeling van de vruchten. Je kan er voor kiezen om niet te dieven maar het gewas verwildert dan. Wanneer je de dieven laat zitten zullen deze zich uiteindelijk ontwikkelen als een nieuwe stengel en ook vruchten dragen. Je krijgt dan veel vruchten maar uiteindelijk levert dit minder volgroeide en gerijpte vruchten op. Besluit je om te dieven doe dit dan wekelijks.
    tomaat-dieven-moestuinforum.png

 

Tip: stop de grote dieven van de tomaat in de grond en met een beetje geluk groeit hier een nieuwe tomatenplant uit.

 

Bladsnoei

  • Bladsnoei bij tomaten is een onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn. Snoei aan het eind van de zomer de eindscheut op twee bladeren boven een tros, zodat de tomaten kunnen rijpen voordat het gaat vriezen.
    bladsnoei-tomaten%20groei-moestuinforum.jpg
    Bladsnoei heeft daarnaast een gunstige invloed op de luchtcirculatie rond de plant waardoor het blad sneller opdroogt en schimmelziektes minder kans hebben. Eventueel kunnen tijdens het groeiseizoen bladeren verwijderd worden wanneer het balderen dek te dicht is. Voer geen bladsnoei uit wanneer de plant nat is in verband met de kans op infecties.
     
    Op zware gronden kunnen de bladeren onder de eerste bloemtros tot tegen de stam weggesneden worden. (zie afbeelding)
     
    Let op verwijder niet alle bladeren van de tomaat, ook niet op het einde van het seizoen. Laat altijd voldoende blad zitten want zonder blad geen opname van voedingsstoffen, zuurstof, etc.! De plant gaat dan in noodafrijping met het gevolg dat alle voedingstoffen en water direct naar de tomaat gaan. Dit kan tomaten opleveren die gaan rotten en/of barste tijdens de rijping. Ook bevatten ze een hoog gehalte aan nitrieten die voor de mens giftig zijn. Zeker bij herhaaldelijk opwarming neemt het gehalte aan nitrieten in dit geval verder toe.

 

Toppen

  • Verwijder de groeitop van de hoofdscheut twee bladeren boven de bovenste bloemtros, als de plant de vereiste hoogte heeft bereikt. . In de volle grond top je meestal na de 4e of 5e tros. Onder glas top je na 6 – 8 trossen. Eerder of later toppen kan ook bijvoorbeeld wanneer de plant de vereiste hoogte heeft bereikt. Zie afbeelding
    tomaat-toppen-moestuinforum.png
    Behalve bij de zelftoppende rassen groeit een tomaat door zolang hij de kans krijgt. Wanneer de plant de vereiste hoogte heeft bereikt verwijder dan de groeitop (tussen twee bladeren boven de bovenste bloemtros) van de hoofdscheut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Even voor de duidelijkheid want ik snap er nog steeds geen zak van volgens mij

 

Dieven van tomaten is simpelweg het verwijderen van alle uitgelopen okselknoppen. Een okselknop is een knop in de ruimte (oksel) tussen de stengel en het blad. Zo'n knop ontwikkeld zich spontaan tot een nieuwe stengel met bladeren, bloemen, en vruchten.

 

dief46501371840563.jpg

 

Het gaat dan om het takje in de gele cirkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep das de dief.

Bij dikke tomaten (vlees/tros etc) allemaal weghalen, steeds weer trouwens.

Vier trossen aan een stam is meestal max om forse tomaten te krijgen.

Bij alle kleine soorten kan de plant meer trossen aan dus mag je best wat (3/4) zijscheuten laten groeien.

Ik heb mini tomaatjes (iets groter dan een rode bes) daar laat ik gerust 5/6 dieven van redelijk beneden af meegroeien. Je moet uitkijken dat het geen oerwoud wordt want als het te fors wordt moet je zoeken naar de tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat dit onderwerp nu al vaker langs is gekomen. Dus als ik t nu niet meer kan onthouden dan weet ik t ook niet meer

Er staat ook in mijn boekje dat je vanaf augustus de bladeren kunt verwijderen zodat de zon beter de vruchten bereikt. Dan kunnen ze beter rijpen. Ga ik dit jaar ook zeker doen! Ik houd wel van een mooie rode sappige tomaat.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie heb je gelijk met bladsnoei Helly.

Maar kijk uit, een tomaat moet weliswaar licht hebben maar als hij de hele dag blootgesteld wordt aan de felle zon komt dat de kwaliteit niet ten goede.

Blootstelling aan te veel en te lang felle zon zal scheuren in je tomaten opleveren.

Als de onderste trossen beginnen te kleuren haal ik op een droge dag 1 blad of enkele delen van bladeren weg. Nooit teveel of teveel in 1 keer dan kan de plant zijn vocht niet meer kwijt en krijg je weer die vervelende scheuren in je vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Wanneer moet je eigenlijk beginnen met dieven? Bij welke hoogtes bedoel ik. De tomatenplanten die ik nu heb staan zijn ca. 20 cm. lengte. Duurt t nog even of moet ik nu al gaan opletten?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste dief je zo vroeg mogelijk, klein diefje laat klein wondje achter en grote dief groot wondje.

vraag me trouwens af waarom het hier dieven genoemd wordt ik ken het onder de naam pluizen niet dat het uitmaakt hoe het heet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik had een soort die dat heel agressief deed (gele peer tomaatjes). Die maakte ook aan het einde van elk bloemtrosje nog een dief!

 

Ik zou niet teveel bovenin dieven, ik heb inderdaad wel eens de top eruit geknepen, en dan baal je toch. Knijp alleen de dieven er uit waarvan je ZEKER bent dat het een dief is

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is lastig te omschrijven, maar simpel hier poging je hebt de hoofdsteel met zijbladeren, komt er nou uit het okseltje van een zijblad

(waar het blad vast zit aan de hoofdsteel) een groei puntje dan is dat een pluis of dief en die moet eraf

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen stress, Helly. Ik snapte er ook niet veel van. Maar ondertussen al een boel dieven gezien in de dwergtomaten, die ik in mijn enthousiasme allemaal verwijderde, maar ondertussen begrepen dat het dáár dus niet hoeft. Geen probleem, want de dwergjes zijn mooi compact en stevig geworden, en ondertussen mogen de diefjes hun gang gaan. De hogere stamtomaten hebben (bij mij tenminste) nog niet veel diefwerk... maar zodra die tevoorschijn komen, is dit hele topic overbodig voor je geworden... dan gaat je lampje meteen branden van begrip....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik had vandaag al een nieuw topic gemaakt maar toen ik ging googlen zag ik dat er al een recent topic was over dieven.

Ik heb o.a. drie roma tomatenplanten staan (Super Roma VF), op de verpakking van de zaadjes staat 'regelmatig zijscheuten verwijderen' ik neem aan dat dit dieven betekende dus ik heb de planten tot nu toe consequent gediefd. Alleen ik weet nu niet meer wat nou de dief is en wat de top is. Ik heb van een andere roma tomatenplant (zie topic 'Waar is de dief') al per ongeluk de top verwijderd en ik wil niet hetzelfde doen met deze plant. Ik heb voor de duidelijkheid de takken nummertjes gegeven.

Graag tips!

2zrky9c73661371842165.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook bij deze plant even wachten tot er duidelijk te zien is hoe de hoofdstengel loopt, en de dieven weghalen die wat ouder zijn en waarvan je zeker bent dat het een dief is. Dus een beetje uit de buurt van de top blijven

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

oke, hi... nieuw op dit forum en sinds kort een kleine moestuin!!!

Heerlijk..!

 

Maar dit zinnetje snap ik niet (ik ga nu waarschijnlijk een beetje dom overkomen )

"Snoei aan het eind van de zomer de eindscheut op twee bladeren boven een tros, zodat de tomaten kunnen rijpen voordat het gaat vriezen." - wat is een eindscheut? Ik wil graag dat mijn tomatenplant (Die buiten staat en 'groeit als kool' haha) de winter goed doorkomt. Hoe moet ik die zin zien, is dat een uitloper waar ik wat van terugsnoei of snoei ik gehele uitlopers eraf en laat ik een paar zitten?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...