snekermoestuin Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Zelf gebruik ik regelmatig in de oven een Römertopf.Alleen blijft het bij steeds dezelfde recepten die ik gebruik en dat zijn er maar een paar.Welke recepten hebben jullie met de Römertopf al eens gemaakt? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Een varkensbraadstuk met uitjes en gedroogde pruimen is het enige wat ik de laatste jaren heb gemaakt ( de pruimen het laatste kwartier/half uur meestoven)..o ja en misschien ook wel en kip. Ik doe er niet veel mee omdat ik een grote Top heb, en een kleine draaiende oven. Van de winter heb ik wat geëxperimenteert op de houtkachel..het duurde wel lang, maar dat ging wel. Ik ben ook wel benieuwd naar de recepten die gaan komen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 26 maart 2012 Auteur Geplaatst: 26 maart 2012 ik heb er een topf met aardappel, wortel en ui gemaakt zelf vond ik het lekker, maar als je erg verzot op jus over de aardappel bent, proeft de aardappel wat naturelmijn Römer is niet zo groot en past makkelijk op de bakplaat in de oven. Voor ons allemaal is het als complete toch zeker wel genoeg. Volgens het recept uit de zilveren lepel, maar dan in de Romertopf en in plaats van zilverfolie gewoon het deksel erop gedaan. Bij de foto is de schotel klaar om voor 40 minuten in de 180 graden voorverwarmde oven te doen. Daarna doe ik er Parmezaanse kaas overheen en zet hem weer in de oven tot de kaas gesmolten is. het recept uit de Zilveren lepel Voor 4 personenolijfolie400 g aardappels, in dunne plakjes300 g uien, in ringen200 g wortelen, in dunne plakjes6 verse blaadjes basilicum, gescheurd50 g emmental, vers gerasptzout en peper Verhit de oven tot 180 graden. Vet een Römertopf in met de olie. Leg er overlappende plakken aardappel, wortel en ui in. Bestrooi alles met basilicum, voeg zout en peper naar smaak toe en besprenkel het royaal met olijfolie. Doe het deksel erop en zet het 40 minuten in de oven. Verwijder het deksel, bestrooi het gerecht met de geraspte emmental en zet het weer in de oven tot de kaas gesmolten is. Zet de Römertopf meneen en heet op tafel. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
geedee Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 (aangepast) Ik heb er nog een ongebruikt in de kelder staan.....al jaren ooit eens gekregen...maar toen had ik nog geen oven....ga hem toch maar eens uitgraven..... Leuk topic Sneker ! 27 maart 2012 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Het stikt van de ongebruikte artikelen daar op zolder/in de kelder. Of niet Geedee? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Yups te veel plaats is ook niet altijd goed Quote
Erny Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 In de 80/ties Romertopftijd heeft mijn moeder er ook 1 aangeschaft, geheel volgens de fashion van die tijd. Ze heeft welgeteld er 2 maaltijden in bereid en dus nooit echt het nut ontdekt blijkbaar. Wel erg typisch voor die tijd, ik heb een hele uitstalling van 70-80/ties keukenapparaten (ooit aangeschaft door moeders) De Romertopf ken ik vooral als geparkeerd op de kast in de keuken ter object... De RT staat in hun huidig huis ook alleen ter sier bovenin hun keuken, maar ze gaan verhuizen dus heb zo´n vermoeden dat ie wel eens bij mij zou kunnen komen te belanden... Quote
snekermoestuin Geplaatst: 28 maart 2012 Auteur Geplaatst: 28 maart 2012 (aangepast) In ieder geval zeker niet wegdoen Erny, je kunt er vast lekkere gerechten mee maken.Die van mij hebben we ook al een tijdje, begin jaren 90. We hebben een periode gehad dat ik er wekelijks amerikaanse macaroni (recept staat iets verderop) in maakte. Af en toe maak ik dat nog. Hier thuis vragen ze vaak wanneer ik dat weer maak, ze vinden het heerlijk. Iets meer dan 20 minuten bereidingstijd en de oven doet de rest. 1 april 2012 aangepast door Gast Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 28 maart 2012 Geplaatst: 28 maart 2012 Hebben we dat recept al gehad sneker? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ik gebruik hem op de kachel met vlees of vis of stoofpotje met alles erin. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
snekermoestuin Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 verhip, je hebt een nieuw voorjaarlogo Jet nee, dat recept moet ik nog plaatsen, dat houden jullie nog even een paar dagen te goed Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 verhip, je hebt een nieuw voorjaarlogo JetJa, vind je het wat? Niet iedereen ziet wat het is (de hand van de stiefmoeder van Sneeuwwitje..met appel) Kan je in dezelfde topf vis en vlees maken ( in verband met de smaak van vis die misschien in de pot gaat zitten)? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 (ik zag het meteen hoor ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 @Appelvrouw:Ik vind het leuk. Ziet een had van een stiefmoeder er zo uit? Vis heb ik nog nooit in de topf gemaakt, wel vlees. Dat was niet direct een succes. Geen bruin stukje vlees, zoals in de croma. Vlees kun je denk ik eerst voorbraden. Dit heb ik nog nooit gedaan. Wel heb ik een recept met kip. Die braad ik niet voo, maar gaat zo de topf in met oa. wortel en ui. Dit is heel makkelijk en lekker. Heb hier ook nog wel een recept van. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ziet een hand van een stiefmoeder er zo uit?Ja die hebben maar drie vingertjes Wel heb ik een recept met kip Die braad ik niet voor, maar gaat zo de topf in met oa. wortel en ui. Dit is heel makkelijk en lekker. Heb hier ook nog wel een recept van.Zet je die en dat andere recept bij de recepten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 1 april 2012 Auteur Geplaatst: 1 april 2012 Amerikaanse macaroni uit de Römertopf Voor 4 personen500 g macaroni1/2 bakje champignons in schijfjes2 eieren1 ui in stukjes1 pakje slagroom (200 ml)1/2 paprika in stukjes1 zakje geraspte kaas (200 g)2 teentjes knoflook geperst2 dikke plakken boterhamworst in blokjesprovencaalse kruidenolijfolie voor invetten Römertopf Zet de Römertopf in het water en verwarm een electrische oven voor op 180 graden. kook ruim water in een pan en kook hierin de macaroni volgens de verpakking, maar dan wat steviger, al dente (1 minuut korter). Intussen klop je in een kom de slagroom los en meng daarna de eieren erdoor. Meng vervolgens de knoflook, ui en paprika door het mengsel. Voeg naar smaak de kruiden toe. Naar eigen smaak kun je natuurlijk ook andere kruiden gebruiken. Haal de Römertopf uit het water en maak alleen de binnenkant van de schaal droog. Vet deze in. Breng vervolgens in lagen aan; 1/3 deel blokjes boterhamworst, 1/2 van gekookte macaroni, 1/2 van mengsel en weer 1/3 boterhamworst. Ga door met de rest van de macaroni, mengsel en boterhamworst. Bestrooi als laatste royaal de helft van het zakje gerapte kaas over het geheel. Doe het deksel op de topf en plaats de Römer 45 minuten lang iets onder het midden in de oven. Na 45 minuten haal je het deksel eraf en laat de Römer nog 15 minuten in de oven zodat de kaas mooi smelt. Zet de Römertopf op tafel en serveer apart de andere helft van de geraspte kaas, zodat ieder naar wens kaas kan toevoegen. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
snekermoestuin Geplaatst: 1 april 2012 Auteur Geplaatst: 1 april 2012 Kip in de Römertopf Voor 4 personen1 takje verse rozemarijn, fijngehakt1 takje verse tijm, fijngehakt1 takje verse bonenkruid, fijngehakt2 theelepels gedroogde oregano4 blaadjes verse salie, fijngehakt2 takjes verse bladpeterselie, fijngehakt1 braadkipzout en peper Verhit de oven tot 220 graden. Week de Römertopf 5 minuten in warm water en giet hem leeg maar droog hem niet af. Leg de helft van de kruiden op de bodem. Bestrooi de kip met zout en peper en bind hem met keukengaren op. Leg hem in de Römertopf en bestrooi hem met de rest van de kruiden. Zet de schaal 75 minuten in de oven en laat de kip goed gaar worden. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 1 april 2012 Geplaatst: 1 april 2012 Lekker dank je, die ga ik vast en zeker een keer maken! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 3 april 2012 Auteur Geplaatst: 3 april 2012 Ik hoor dan graag je reactie Jet Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
fre3ke Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 (aangepast) Gisteren heb ik stoofvlees in de Römertopf gemaakt en ik was aangenaam verrast. Normaal gebruik ik een gietijzeren pan. Ook prima, maar dan krijgt het vlees dat boven het vocht uitsteekt niet zo'n mooi kleurtje. Ik had er ook een paar hele uien bij gedaan, die waren mooi gestoofd. Ik heb zitten smullen. In het Römertopf-boekje staan ook veel nagerechten. Heeft iemand wel eens nagerechten of gebak gemaakt in een Römertopf? Ik overweeg namelijk een tweede te kopen, speciaal daarvoor. Ik hoop op veel fruit dit jaar, dus ik moet plannen maken, voor hoe ik dat allemaal ga opeten 😋 20 mei 2021 aangepast door fre3ke Quote
Jane Doe Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 Hier met tajini en ovenschotel veel gebruikt, ook vor brood en co. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.