redzebra Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 (aangepast) @Mai Pensato Alvast weer een mooie omschrijving van de deze eerste soorten , de dolcetto F1 heb ik hier ook in grondteelt staan en heb dezelfde ervaring als jij, was hier ook eerst wat hiel, maar zowel geent en niet, geven nu beide stevige planten, geen barsten, maar misschien pluk ik ze wat vroeger (ik moet een weekje op voorhand kijken), ik zet ik volgend jaar terug, alsook dolly f1 als gele (ze zien er bij mij veel geler uit als op de meeste foto's) , daar heb ik dezelfde ervaring mee als @Walters. Mede daardoor ga ik misschien ook eens de limoncetto en appleberry proberen, die lijken veelbelovend. Dit jaar ook weer wat cherry's geprobeerd o.a. sungold, genoeg opbrengst en zoet maar barstgevoelig, ik prefereer toch de stevigere. links onderaan dolly , rechts dolcetto pluk deze zondag 2 september 2024 aangepast door redzebra 8 Quote
Dahli Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 34 minuten geleden, redzebra zei: sungold, genoeg opbrengst en zoet maar barstgevoelig Hier precies dezelfde ervaring: ze hangen in tact aan de plant, maar zodra je ze aanraakt barsten ze open. Wel lekker, maar ik ga volgend seizoen ook voor een ander steviger klein ras. 1 Quote
grusonia Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 (aangepast) Ik heb een vraag, zijn er tomaten rassen met deze lijnen op hun vruchten? Deze donkere lijnen blijven ook duidelijk zichtbaar bij de rijpe vruchtjes. 2 september 2024 aangepast door grusonia Quote
Sabrina Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 Coral Queen, ben blij verrast met de lekkere zacht zoete smaak. En wat is ie mooi 🤩 Het was wel de enige tomaat aan de plant. Volgende keer beter. 4 Quote
redzebra Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @grusonia, dat is inderdaad wel een specialeke, gezien het enorme aantal bestaande varieteiten waarschijnlijk ergens ter wereld wel, zelf heb ik het echter op deze manier nog niet gezien. Hoe ziet de rijpe vrucht eruit? 😁 @Dahli Quote
grusonia Geplaatst: 4 september 2024 Geplaatst: 4 september 2024 @redzebra zo zien er zo rijp uit. Quote
Mikeee Geplaatst: 5 september 2024 Geplaatst: 5 september 2024 Ik heb de bladeren verminderd, weet niet of dit nog steeds te veel is. De aangetaste tomaten heb ik nu uitbhet zakje met water gehaald. Dit zijn de resultaten na een paar dagen tomaten in laagje water. Foto in het zakje is 3 dagen eerder. Quote
Dahli Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 Op 25-8-2024 om 15:28, redzebra zei: hier zijn ook de eerste Vojlusko's rijp, geeft inderdaad een lange nasmaak die ik wel kan appreciëren De tomaat zelf is supper sappig en smelt in de mond. Het zaad komt hier ook van Diana, ik vind hem niet de allerlekkerste zoals zij vind maar lekker genoeg om hem hier volgend jaar terug te zetten. Ik heb mijn mening over de Voljusko’s moeten bijstellen. Zoals gezegd zou ik ze niet snel in een salade doen, maar voor verwarmde verwerking is hij echt fantastisch! En gedroogd ook! In de pastasaus is de tomatensmaak ongeëvenaard intens en lekker. Laatst gemaakt en zowel zoon als man zeiden onafhankelijk van elkaar dat dit de lekkerste saus was die ik ooit (in 15 jaar dus) had gemaakt 😊. Gisteren in blokjes over de loaded nacho’s uit de oven: en weer die heerlijke intense smaak. Voljusko komt hier volgend jaar ook terug. Genoeg andere soorten die lekker zijn in een salade. 4 Quote
redzebra Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 (aangepast) @Mikeee het wit op stengel van de tros tomaten en witte vlekken op de 2 kleinste en bruinrot en hoe het eruit ziet geeft voor mij duidelijk weer dat pyth aanwezig is. Het littekenweefsel op de andere en geen verdere rotting duidt evenwel ook nog op een ander probleem. Maar eigenlijk zien je planten er goed uit, ik zou gewoon nu goed opvolgen en alleen verdachte vlekken op bladeren/vruchten verwijderen. Zie je verdere aantasting, dan kan je eventueel vruchten die net beginnen kleuren, binnen laten verder rijpen. 6 september 2024 aangepast door redzebra Quote
Gitta Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 19 uren geleden, Mikeee zei: Dit zijn de resultaten na een paar dagen tomaten in laagje water. Waarom in water? Ik doe ze in een papieren zak met een rijpe banaan erin. Het stofje dat de banaan afgeeft, laat de tomaten rijpen als het goed is. Dan heb je minder snel last van schimmel. Quote
redzebra Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 @Gitta dit was om te bepalen of een bepaalde schimmel aanwezig is, en je wil daarvoor ideale omstandigheden voor de schimmel. Ideale omstandigheden voor rijping is iets anders. 1 1 Quote
Dahli Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 @Gitta mikeee heeft de tomaten volgens mij in een zakje met water gedaan om te kijken of er witte pluis op kwam zodat eventueel phyt kon worden vastgesteld. Dit is niet een rijpingsmethode 😊. 1 Quote
Mikeee Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 @redzebra @Dahli Bedankt voor de tip van de test, ik houd het in de gaten en hoop dat de Pyth verder weg blijft. De eerst groep tomaten onderin beginnen nu goed te rijpen. Hopelijk volgt de rest snel zonder problemen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 6 september 2024 Geplaatst: 6 september 2024 Weer een tomooitje. Dit jaar doet de Dark Galaxy het beter dan vorig jaar. Smaak is ook prima. Wat minder kurkstipjes dan verwacht, maar dat is niet erg. 5 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 7 september 2024 Geplaatst: 7 september 2024 (aangepast) Op 31-8-2024 om 20:36, Mai Pensato zei: Vorige week heb ik van de 22 soorten tomaten die ik kweek veel foto's gemaakt en ook heb ik het aantal trossen per plant geteld. De grotere soorten heb ik op 28 feb gezaaid, de rest op 4 maart. Op 24 april geplant in de kas. Op 7 augustus heb ik bij alle planten de kop er uit gehaald. Dit is iets vroeger dan normaal omdat we eind sept op vakantie gaan. "Vroeger" teelde ik meest zaadvaste rassen waaronder heirlooms en heb ik daar ook zelf zaad van gewonnen. Maar de laatste jaren koop ik al het zaad en is het merendeel F1 Hybriden. Ik weet dat velen hier liefst zaadvaste rassen kweken en van eigen zaad, mijn ervaring is dat veel van de F1 hybriden het gewoon (veel) beter doen. Nadeel is wel dat het zaad duur is en de rassen die professionele kwekers gebruiken vaak moeilijk aan te komen zijn. Hier deel 1 met mijn ervaringen en een foto van elk ras. Te beginnen met het kleinste spul: de bestomaatjes en mini-pruim tomaatjes. En hier dan deel 2: 8 soorten cherry tomaatjes. 7. Axiany F1 Deze rode cherrytomaatjes kweek ik al een jaar of 4-5. en bevalt me zeer goed. Dit ras wordt door professionele kwekers geteeld en is niet te koop voor particulieren. Dankzij connecties heb ik toch zaad kunnen krijgen. De tomaatjes zijn ongeveer 12 gram er zitten er wel 15-20 aan een tros. Super lekker , barsten niet en geen neusrot. Groeit enorm goed door. Ik houd van deze altijd 2 stengels aan. De hoofdstengel heeft 15 trossen gemaakt, de 2e stengel 9. Er zijn overigens veel meer hele lekkere rode cherry tomaten soorten hoor. 8. Solena Choco F1 Een bruine cherrytomaat, heb ik voor het 3e jaar. Bevalt ook super goed: geeft hele mooie visgraat-trossen met 15-20 tomaatjes van ongeveer 15 gram Smaken prima, geen scheuren, geen neusrot. Als je ze te lang laat hangen worden ze rimpelig en zacht. Zetting was dit jaar wel iets minder goed als voorgaande jaren. Groeit erg snel en dit jaar 19 trossen (vorig jaar zelfs 21). 9. Honeycomb F1 Een oranje-geel cherrytomaatje. Zou een verbetering zijn van de bekende Sungold F1 maar dan niet scheurgevoelig. Ik hen Sungold ook enkele jaren gekweekt en was qua smaak mijn favoriet maar super scheurgevoelig en een dunne schil. De Honeycomb vind ik qua smaak echt geweldiig: een intense honingzoete smaak maar toch wel duidelijk tomaat. De schil is wat dikker maar scheuren doet hij echt wel helaas. Dit betekent op tijd plukken en zo snel mogelijk snacken. Kleur is wel echt oranje en de tomaatjes zijn klein. Heeft 14 trossen gemaakt. Ga ik volgend jaar toch weer zaaien. 10. Umamini F1 Een roze cherry tomaat met de zogenaamde Umami-smaak. Dit is Japans voor hartig en iwordt wel de 5e basismaak genoemd naast zoet, zout, zuur en bitter. Dit jaar voor het 2e jaar. Vorig jaar sneuvelde de plant al vrij vroeg door Botrytis en heb ik slechts een stuk of 4 trossen kunnen oogsten. Ook dit jaar ging het niet geweldig, enkele keren verbrandde de kop als het ware en moest ik dieven latern doorgroeien. Uiteindelijk toch nog 11 trossen. De schil is erg hard en de smaak is niet bijzonder. De kleur is ook meer rood dan roze. Deze valt voor mij dan ook af. 11. Aprikola F1 Een oranje cherrytomaat geeft wat grotere vruchten 20-25 gram. Voor het eerst dit jaar. De smaak is erg goed maar toch wat minder dan Honeycomb. Groeit snel, 17 trossen. Wat scheurgevoelig maar minder dan Honeycomb. Toch moet je deze ook niet te lang laten hangen. 12. Snowberry Dit is een van de weinige oude zaadvaste rassen die ik kweek. Dit vind ik de betere van de (bijna) witte chery rassen. Vruchtgewicht 20-25 gram. De smaak vind ik lekker en fris. Groeit niet snel, slechts 11 trossen dit jaar. De vruchten scheuren vrij snel. Geeft enorm veel scheutjes op de bladeren die je toch moet blijven weghalen. Heeft er iemand hier ervaringen met een andere "witte" (zeg maar lichgele) cherrytomaat ? 13. Nighshade F1 Dit jaar voor het eerst, omdat hier op het forum iemand meldde dat het zaad in de aanbieding was bij Bol.com. Dus ook afgelopen najaar 5 zaden gekocht. De eerste 2 zaden kiemden allebei niet. Daarom 2 weken later de andere 3 ook maar gezaaid en hier kwamen er 2 van op. Een opkomstpercentage van 40% ben ik niet gewend... Als klein plantje kwam deze tussen de andere veel grotere te staan dus de groei was in het begin erg gerekt en dun, maar ik moet zeggen deze is me erg goed bevallen!. Heeft nog 11 trossen gemaakt en die zijn lang en er komen 12-15 vruchten aan. De kleur is echt bijna zwart en de smaak vind ik echt bijzonder goed en ook bij familie en vrienden valt deze erg in de smaak. Scheurt niet en ook geen neusrot. Wordt cherrytomaat genoemd maar is toch meer eivormig. Komt volgend jaar zeker terug, dus hier ga ik toch maar weer nieuw zaad van kopen. 14. Rhianna F1 (ofwel Solena Rose F1) Deze kweek ik al een aantal jaren. Is ook een roze soort met Umami smaak. De vruchten zijn 30-40 gram dus gaat toch meer richting cocktail tomaat. Smaakt prima. Groeit goed maar niet snel, heeft 13 trossen gemaakt. Kleur neigt meer naar rood, maar je ziet toch echt wel een verschil met de rode cherry- en cocktailtomaten. Ik had gehoopt dat de Umanini een verbetering zou zijn maar dat is niet zo. Dus ik ga toch met deze verder. Binnenkort volgt deel 3 met 8 grotere soorten, van cocktail tot reuze-vleestomaat. 7 september 2024 aangepast door Mai Pensato 10 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Dahli Geplaatst: 8 september 2024 Geplaatst: 8 september 2024 Dank je wel weer @Mai Pensato. Ik ben blij dat de Nightshade je niet is tegengevallen, ook niet qua smaak. Dit jaar had ik hem niet omdat ik Sungold en Rubylicious wilde proberen. Ook lekker, maar niet zo lekker als de Nightshade. Bij mij komt die volgend jaar dan ook terug. Zie uit naar deel 3 ! 2 Quote
Gallox Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 @Mai Pensato Misschien heb ik het gemist maar wat is je resultaat met de san marzano? Je schreef aan het begin van het seizoen dat je een nieuwe F1 soort ging proberen, de naam weet ik even niet uit mn hoofd. Is deze beter bevallen dan de andere soort van vorige jaren? En heb je het al verwerkt als tomatensaus? Dankjewel alvast. Quote
Lia56 Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 @Mai Pensato Dank je wel voor de uitleg. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 2 uren geleden, Gallox zei: wat is je resultaat met de san marzano? Je schreef aan het begin van het seizoen dat je een nieuwe F1 soort ging proberen, de Dat is de Eduardo. Dit volgt in deel 3. Misschien vanavond en anders later deze week 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Rookie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Het wordt vannacht zeven graden en ik heb nog een boel tomaten buiten staan. Gaat dat goed? Of moet ik alle grote groene tomaten plukken om die binnen te laten afrijpen? Quote
redzebra Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Bij die lage temperaturen gebeurt gewoon niks, geen verval (dan moet het al tegen de vorst aangaan) maar ook geen groei of rijping, het grote probleem in de herfst is eerder vochtigheid en dauw, zolang je geen schimmelaantasting ziet kan je ze gewoon laten hangen en hopen op een terug warmere periode. Ik zag in het andere topic dat je het zekere voor het onzekere hebt genomen, dus niet getreurd , binnen gaan ze nu wat sneller rijpen als het buiten te koud blijft, je legt ze best open als dat kan (moest er eentje bederven steekt die de anderen niet aan). Ideale temperatuur voor snelle rijping is 20 - 25 graden, lager en hoger gaat wat trager,, licht is niet nodig, rijp fruit bv banaan of andere rijpe tomaten in de buurt versnellen het proces, ze stoten ethyleen gas uit. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Fijn, dankjewel, dat stelt me weer gerust. Ze liggen nu netjes op de vensterbank en ik laat de buitenboel, de buitenboel. Ze hoeven niet snel te rijpen, ze kunnen prima op die vensterbank blijven liggen, tot ze klaar zijn. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Wel opletten dat het vlak achter het raam door instraling niet te veel opwarmt, te hoge temperaturen zijn ook niet goed, dan krijg je slechte ongelijke rijping en harde plekken. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.