Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Heb wat nieuwe zaden besteld en als ik ze binnen heb laat ik t je weten... wil zowel voor de kas als ook voor de volle grond buiten. Heb een stukje plantsoen "geleend" van de Gemeente ( klein stukkie maar hoor 3x6) voor de straat om ook de kids te enthousiasmeren voor tuinieren. Daar wil ik wat makkelijke groenten en tomaten zetten zodat de kids die zien groeien en kunnen proeven. 

Jong geleerd etc... 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al mijn zaden al binnen dit jaar plant ik echt een stuk minder variteiten in totaal 20 planten waarvan 18 verschillende variteiten ze zullen allemaal groeien in mijn polycarbonaat tunnelkas 😇

 

Dit jaar ga ik mij vooral richten op het maken van saus en soorten die hier goed geschikt voor zijn, enkele cherry en druppel tomaten voor in salades / lunch bakjes school / snacken kinderen en wat vlees tomaat voor volume.

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor wat dwergtomaten zoals de Venus, Tiny tiger en nog enkele anderen. Ja dat is me erg bevallen afgelopen jaar. Maar ik wil ook graag wat grotere heirloom soorten. Ananas en CdB bv en Black cherry. Dat zal in potten moeten gaan want mijn a.s. tuingrond  is( voorlopig)  niet bedoeld voor tomaten. Dus hier alvast een oproep aan diegenen die met grote potten omhoog zitten […] ik neem ze graag aan en over😀

  • Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kriebelt het ook al, de meeste nieuwe zaden zijn al binnen voor 2024, ik wacht juist nog op een paar die normaal volgende week aankomen en dan ga ik starten met de microdwerg tomaten, tegen dan zal mijn zaailijst ook min of meer vast staan.

Vorige week wel al wat gezaaid i.v.m. wat testjes,  gewonnen zaad van Venus om te kijken of de dwerggroei erin blijft, Pozzano  omwille van meervoudige stekken en onderstam i.v.m. snelheid groei en test voor tweestammig. (terloops ook wat verse bassilicum 😁)

 

image.thumb.jpeg.9355ebe87c43725149a11b339784bf39.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse basilicum is nooit weg 🙂

Maar microdwergtomaten? Hoe klein worden die plantjes dan? En mijn tweede vraag zou zijn; waarom? Een heel klein plantje geeft misschien heel veel kleinere tomaatjes, maar dat heb je met de gewone dwergen toch ook al. Is geen kritiek hoor, maar ben wel nieuwsgierig waarom iemand nog kleinere versies van iets wil kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat misschien wat verwarring,

Tiny tim en Venus zijn bv microdwergen, micro dwerg = alle tomaten die kleiner als 12inch of +/- 30 cm blijven, ze passen binnenshuis op een kleine ruimte.

Dwerg tomaten, alle tomaten die kleiner als 3 feet of +/- 90 cm blijven, dat wordt al wat moeilijker binnen.

 

Dwerg of microdwerg verwijst naar een specifieke gen die ze beide bezitten en alhoewel ze kleiner blijven zijn het toch niet gedetermineerde, ze blijven groeien en nieuwe dieven aanmaken.

De grootte van de plant heeft echter op zichzelf niks te maken met de grootte van de vrucht, dit kunnen zelf vleestomaten zijn.

 

Waarom ? Vooral gewoon omdat het kan als hobby😁en je kan die microdwerg op een kleine ruimte in kleine potjes telen / ze geven minder problemen met belichten en in verhouding tot de grootte redelijk wat vrucht.

 

aangepast door redzebra
foutje in omzetting
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker slecht!

 

Zelf heb ik voor volgend jaar weer veel te veel tomatensoorten die ik in de tuin kwijt moet. Als zeldzame soort heb ik dit jaar gekozen (https://www.nutzpflanzenvielfalt.de/erhaltersorten-tomaten-2024) voor Acme. De beschrijving past bij hoe ik tomaten wil hebben. Robuust en het liefst ook buiten de kas. Kortom, ik ben benieuwd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer slecht inderdaad, ik hou van oude robuuste soorten maar ook van nieuwe kruisingen en nieuwe technieken zoals crispr om bepaalde genen in een tomaat te krijgen. Dat lijkt soms moeilijk verenigbaar, maar de wereld is niet zwart wit.

Wat ik echt  verfoei is dit, misbruik maken van naamgeving om hogere prijzen te zetten, ook niet vermelden waarom het een f1 is ( speciale smaak, vorm, resistentie,...)

normaal bij een F1 verwacht ik de vermelding op het zaadgoed waarom deze hybride vorm gemaakt is, indien niet is het waarschijnlijk sowieso 1 of ander zaadvast ras.

Ik ga dit jaar ook redelijk wat f1 rassen gebruiken (zoals bv Bolzano/ Pozzano, wat hier terecht hun meerprijs waard is), maar ook bv een dwerg Black patio gekocht als f1 (omdat ik hem nergens anders vond) maar waarvan ik overtuigd ben dat die al stabiel is en zo zelf zaad van ga winnen, een deel gaan echter tomaten zijn van eigen gewonnen of gekregen/gekocht zaad van heirlooms maar ook een paar evergreens f1 ( 10 jaar geleden dat ik die nog gezet heb)om nog eens te kijken hoe die het nu doen.

 

Dit jaar ook vooreerst gezien een expliciete bio variëteit van onderstam voor particulieren  https://www.engrainetoi.com/greffage-de-tomates/840-porte-greffe-fortamino-f1-bio-graines-tomate-fortamino-seeds.html  als je daar eventueel echt wil voor gaan, ik ben al tevreden met de andere zaden onderstam als ze niet behandeld zijn.

 maar om even als referentie te zetten, dit is bv een degelijke beschrijving van een f1 tomaat of onderstam.

  • Développé pour les cultures non-chauffées,
  • Fonctionne bien sur une variété de substrats,
  • Système racinaire puissant
  • Vigueur accrue des plantes 
  • Très bonne couverture des feuilles
  • Excellente récupération après des périodes de stress
  • Effet positif sur le nombre de fleurs par botte
  • Poids moyen des fruits plus élevé.

Résistaces (HR) : ToMV/Ff:A-E/Va:0/Vd:0/Fol:0-2/For

Résistances (IR) : TSWV/Pl/Ma/Mi/Mj

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt allemaal als een verrekt goede basis voor je zelfgekweekte tomaat. Die eigenschappen willen we allemaal wel voor onze kweek. Behalve een gekregen tomaat op ent/onderstam  heb ik totaal geen ervaring. Zo het juist voor tomaten in potten een goed idee kunnen zijn? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mdubbelm het ging niet over het feit dat deze van dezelfde grote zaadhandel komen (maakt het eigenlijk nog wat erger), maar dat dezelfde foto (tomaat) wordt gebruikt voor een niet hybride Marmanda als voor een door hun veel duurdere geprijsde  beefmaster F1 of Bombero F1 zonder ook maar 1 duidelijke verwijzing naar het verschil in dit zaad en het waarom in de tekst. Het enige waarop je kan afgaan is juist die foto en die is hetzelfde. Oh ja, je vind hem ook nog onder de naam maestro f1. De zaadhandelaar is geen hobbyist.

Het zou bv hetzelfde zijn als je niet-bio onder de naam bio verkoopt voor de meerprijs of niet resistente als bv pyth resistent, onder de aanname dat de particuliere klant het toch nooit zal merken of kunnen bewijzen. (resistentie bij pyth is immers nooit volledig)

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, redzebra zei:

het ging niet over het feit dat deze van dezelfde grote zaadhandel komen (maakt het eigenlijk nog wat erger), maar dat dezelfde foto (tomaat) wordt gebruikt voor een niet hybride Marmanda als voor een door hun veel duurdere geprijsde  beefmaster F1 of Bombero F1

Tja, als ik het op hun website zo lees voeren Pieterpikzonen gewoon uit wat hen gevraagd wordt. Het is een zaadhandel en ze kwakken zakjes met zaden in de markt zoals de klant het wil. Ik heb absoluut geen idee of ze een eigen merken als zodanig hebben, hoor, maar wat er dan erger aan is ontgaat me ook. Er staat op het zakje wat erin zit.

 

En algemeen eens met @mdubbelm, zullen we weer bezig gaan met de tomaten voor volgend jaar? Ik heb al weer een heleboel leuks ontvangen, ik moet heel streng voor mezelf zijn, want niet genoeg grond voor alles, zelfs niet in potten langs de randjes. 

Hoewel, dankzij jou @redzebra zijn er wel wat dwergen en micro- dwergen in de collectie geslopen. Potten naast de voordeur 🤔.....

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit ontzettend erg, bv ten aanzien van @Roland die echt voor hybride gaat en een degelijke beschrijving geeft en daarin investeert juist voor algemeen goed.

"Voeren gewoon uit wat hun gevraagd is" lol, meen je dit echt ? zij hebben zich ook te houden aan de rechtgeving , en er staat juist NIET op het zakje wat erin zit,

Het gaat ergens ook voor tomaten voor volgend jaar, ik heb een resem  aan f1 besteld om te zien of ze hun naam waarmaken.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...