Jump to content

Aardvlooien?

Rantje

Recommended Posts

Springstaartjes zijn volgens mij afval eters zoals pissebed en hoefje niks aan te doen.

Eenvoudig gronmd oplaten drogen zorgt al dat ze vertrekken.

Ze zijn echt heel klein en wit, zo klein dat je het beestje zelf niet kan bekijken, enkel een heleboel dingetjes ziet bewegen/springen.

aardvlooien ken ik niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardvlooien

Players only love you when they're playing.

Aardvlooien:

Aardvlooien De aardvlo is een klein kevertje met lange achterpoten dat hoog kan springen. Het insect is vooral aanwezig op droge- korstige gronden waar met name koolplanten aangetast worden. Aardvlooien kunnen alleen bij jonge zaailingen voor problemen zorgen, de grotere planten uitgroeien de schade

Herkenning

Een aantasting van aardvooien is naast de opspringende kevertjes te herkennen aan kleine gaatjes en putjes aan de bovenkant van de bladeren. De kleine kevertjes kunnen zwart, metaalblauwachtig en zelfs geelgestreept zijn. Omdat ze bij aanraking van het blad weg springen, worden ze aardvlooien genoemd. De kevertjes zijn ongeveer 2-3 mm groot. Jonge planten kunnen schade ondervinden van de plaag, bij volwassen planten is de schade niet of beperkt van invloed op de groei.

Maatregelen

• Zaai koolplanten eerst thuis voor en plant ze later uit. Wat grotere planten kunnen de schade van aardvlooien prima aan. Niet alle groente kunnen in potjes voorgezaaid worden (ze kunnen er niet of slecht tegen om verplant te worden). Als je in de volle grond moet of wil zaaien zorg er dan voor dat de plantjes snel door hun kwetsbare stadium heen groeien. Een warme en goed bewerkte grond en voldoende water zijn ideaal voor een snelle opkweek. Aardvlooien vormen namelijk alleen voor jonge zaailingen een bedreiging.
  • Als lokplant / afleiding kun je stererkers/tuinkers of radijs zaaien, de aardvlo heeft hier een voorkeur voor.
  • Verdrijf de aardvlo door bij volle zon, koud water over de grond te gieten / broesen. Herhaal dit dagelijks. Voor de aardvlooi zijn droge, warme en stoffige ondergrond ideaal voor de ontwikkeling.
  • Het is ook mogelijk om een lijmplankje vlak boven de grond te zwaaien. De diertjes springen door de zwaaiende beweging op waardoor zij aan de plank blijven plakken.
  • Alleen in de volle grond zaaien als aardvlooien wat minder actief zijn (de aantasting is het grootst in het voorjaar).

aardvlooi-kool-grote-aantasting-285601333035954.jpg

aardvlooi-kool-zaailing-143861333035957.jpg

aardvlooi-kool-grote-aantasting-446771333035958.jpg

aardvlooi-kool-grote-aantasting-352901333035959.jpg

Schop ik dit topic ook gelijk even naar boven: https://www.moestuinforum.nl/aardvlooien-of-bladrandkever-op-erwten-t1590.html#p25352

Pff ga zo maar op onderzoek uit

In de achteruin staat een lege bak met alleen eenpaar penen van voor de winter, die grond is bovenop kurkdroog en daar springt van alles.

En in m'n koude bak zitten ze bij de worteltje, daar is het tamelijk vochtig

Zou fotolijm ook werken op een stukje hout? Ga eens kijken of ik wat kan vangen

Hans, het zijn springstaarten denk ik. Heb er een gevangen, vergrootglas erbij en daar lijkt het echt op. Het kan niet zoveel kwaad, eten schimmels en organisch materiaal Ze schijnen ook in compost te leven

Pfff kan geen kwaad gelukkig en weer wat geleerd! Die aardvlooien mogen wel wegblijven van mij

• 1 year later...

April en Mei, daar zijn de grote getalen aardvlooien weer op de tuin. Ze vreten de zaailingen weg en slaan er geen over, ik begin te twijfelen of mijn zaailingen er wel doorheen komen, want het gaat rap!

Vraag: Heeft de aardvlo ook een natuurlijke vijand?

• 1 year later...
  • 1 year later...