Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ben vandaag maar overstag gegaan.

Heb 5 bevruchte eieren bij iemand opgehaald, ze bleef hardnekkig broeds.

2 brahma en 3 barnevelder eitjes.

Ondanks 2 dagen buitensluiten, kont in emmer water het hielp voor geen meter.

Eenmaal in de ren hups weer in het nestbakje.

Nog maar 2 eieren over.Geen idee hoe het kan.

Geplaatst:

Nou 1 van mijn kippen heeft door dat een ei lekker is, nu is ze er heel vlug bij als er een kip legt en pikt hem stuk

om op te eten, ergste is ze leert het de andere ook, heb geen eitjes meer terwijl er wel volop gelegd wordt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hans, je moet een ei uitblazen en vullen met mosterd, dat schijnt een oplossing te zijn voor het ei eten van je kip.

Ben benieuwd of het werkt!

Geplaatst:

Ik heb dat ook, ineens is er een kip..of zijn het kippen die eieren kapot kippen in 2 legkasten zie ik steeds nat.

Helemaal vervelend omdat een vos of coyote bij ons komt shoppen en mijn kippenaantal van 35/40 is gezakt naar 17.

Nu heb ik wel net er ruim 50 nieuwe legkippen aangeschaft, maar die kwamen als kuiken en zijn nu in tienerstadium dus dat duurt nog even voor ik daar productie van heb.

Golfballen zeggen ze werkt ook, die heb ik liggen..dus van de week maar eens proberen.

Geplaatst:

Oke dat ga ik doen vindt ik we leuk experiment, ik weet ook dat je een leghokje met dubbele bodem kunt maken,

maar niet elk legt daar weer in.

Die golfballen als eerste dat is meest grappige dat die kip pikt en pikt op dat keiharde nepding.

Geplaatst:

@greetje11: Ik heb een hen die na een aantal dagen broeden de onbevruchte eieren uit haar nest gooit en stuk maakt. Daar kan het ook aan liggen. Eieren waarvan wij zweren dat ze bevrucht zijn haalt ze er zo tussenuit en bij controle blijkt altijd dat ze onbevrucht of niet helemaal "goed" zijn.

Hier loopt een schattig geel barnevelder-kuikentje rond. Die heeft een lekker leventje hoor. Mama is exclusief voor hem/haar. Mama's zus zit op een 2e nest eieren van de buren, in de hoop dat er nu meer uitkomen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Als ze de smaak eenmaal te pakken hebben schijnt het lastig zijn om het eierpikken af te leren. ik heb ook wel eens gehoord dat een ei vullen met van alles en nog wat geen nut heeft bij hardnekkige eierpikkers. In het Velt boek staat: "het kan helpen om een week lang een soeplepel zout op 5l water goed te mengen en ervoor zorgen dat de kippen nergens anders kunnen drinken. Zo krijgen ze zeker voldoende zout binnen en zullen ze minder de neiging hebben om de eierschaal stuk te pikken" En zou zo'n kalkei niet werken? Dan kan ze pikken zoveel ze wil Als echt niets helpt dan kun je nog zo'n valnest kopen of misschien zelf maken (weet niet hoe handig je bent)

Geplaatst:

Zout water vind ik link. En als de eieren enkel opgegeten worden als er een hen op zit zijn het waarschijnlijk geen goede eieren geweest. Als ze buiten het broedseizoen ook eieren gaan eten is een valnest misschien wel een goede.

Geplaatst:

Hallo allen,

Ik lees al een tijdtje mee op dit forum en mocht vandaag eigenlijk pas echt tijd vinden om me voor te stellen...

Zijdehoentjes, van eind 2011 als ik goed gelezen heb... even snel geteld zouden ze nu dus rond de 7 a 8 maanden zijn. Dan zou je nog wel eens een verrassing kunnen krijgen aangaande wel/geen haantje of hennetje omdat zijde hoentjes bij uitstek het moeilijkste kippenras is om te seksen (herkennen van hennetje en haantje als kuiken). Dus mocht je vreemde geluiden gaan horen, zou je zo maar 'toch' nog een haantje kunnen hebben.

Ik kan zo snel niet meer uit elkaar houden of het nu de zijdehoentjes zijn welke eieren zijn gaan pikken.

Knal vervelend zo'n eiersloper;

- zijn de eierschalen goed gehard? zo niet, geef zo nu en dan een handje grit bij het voer.

- de pikker enkele dagen afzonderen wil wel eens helpen (even appart zetten, donker en niet te veel licht) en opnieuw laten wennen aan haar verblijf

- inderdaad de lege eieren vullen met sambal of mosterd (is wel een heel gedoe, zeker als de eieren klein en kwetsbaar zacht zijn)

- en als dat alles echt niet helpt kun je het puntje van de snavel afknippen met een nageltang of andere tang (is als nagelsknippen en je hennetje heeft er geen hinder door).

- ps... hou de poten in de gaten van zijdehoentjes, ze zijn heel gevoelig voor kalkpoten (op tijd een keer invetten met uierzalf als de poten/klauwen wittige verdikkingen tonen)

moes19.jpgmoes20.jpg

Zijdehoentje 3

daarnaast nog 10 hybride legkippen, barnevelders 8 en hamshire 12

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

Mooie zijdehoenders heb je is dat ongebaard en kriel ?

In het eipik verhaal gaat het om een serama kipje, een stukje van de snavel afhalen zou ik nooit doen maar ik had er mischien ook bij moeten zeggen dat ik ze puur voor de fun heb niet zozeer voor de eieren, al eten de kinderen die graag, ik persoonlijk vindt geen eieren geen probleem dus zou niet iets drastisch ervoor zou doen.

Zout lijkt mij ook nietzo gezond of leuk voor de kip dat valt bij mij af.

Zelf mosterd en sambal zal geen kwaad kunnen hoor maar zou ik bij een hond of kat ook niet doen,

me lieve kippen dus ook niet

Ik heb een golfbal gescoord die ga ik morgen in legnest leggen en de kalkeieren lijkt me ook leuk om te proberen,

die kan ik bv altijd laten liggen in legnest, mischien dat ze daar dan echt ei naast laten liggen.

Geplaatst:

Nou hansm,

Nu ben ik niet doorgewinterd rassenkenner aangaande de zijdhoenders, maar zover mijn kennis gaat lopen hier zijdehoenders (klein kriel) 'met' baard.

En snaveltjes knippen (het puntje en natuurlijk niet grof de snavel slopen zoals men doet in legbatterijen) doe ik zelf ook niet. De eierslopers die ik mocht hebben daar mocht gelukkig een even afzonderen afdoende zijn en ik kan eventueel wisselen van ren (meerdere kippen rassen en rennen)

Zelf heb ik nu bij de barnevelders en 'veren pikker' zitten welke dus de veren van de andere hennen plukt. Voor ik goed duidelijk had welke dame de boosdoener was, mocht al heel wat schade aangericht worden en dat ziet er dus echt gehavend uit. Dus ook hier gaan nog regelmatig kippen streken de revue, het hoort er allemaal bij

Pas je wel op met nepeieren plaatsen, je kunt er je hennetje ook mee slopen (een broedperiode is best wel slopend voor een hen en daar moet je echt wel waken dat ze niet te lang geprikkeld worden of broeds zijn)

Geplaatst:

Ja daar hebben jullie weer gelijk in, ik vindt een broedsekip ook altijd beetje aanslag op hun conditie.

Nuja dan maar even de golfbal zo los inhok en afentoe in legnest

Vervelend die veren plukker, Yola had dat met haar muskuseenden hoe heb je dat opgelost met die kip?

want beetje kannibaal achtig kan dat worden en best groot probleem.

Geplaatst:

Dat zijn inderdaad prachtige zijdehoenders! Aangezien ik hier toch wat "expertise" ruik heb ik ook een vraag; ik heb 4 lakenvelder hennen. Geweldige dieren, leggen voortreffelijke eieren en zijn heel fijn in de omgang. Alleen krijgen ze een kale hals vanaf het moment dat ze het winterdek omruilen voor hun zomerjasje. En nu hebben ze dus nog steeds, alle 4, een kale hals. De veren achterop blijven wel zitten, dus ze hebben echt een eighties-matje achter op de kop.

Hun hok wordt grondig behandeld tegen bloedluis en bij controle van de hennen kom ik niks verdachts tegen op de huid. Hebben jullie een idee hoe dit kan komen? Ik heb het vreemd genoeg al vaker gezien bij andermans Lakenvelders.

Geplaatst:

heb hier momenteel 3 broedse hennen, komt me mooi uit, alle eieren uit de BM heb ik onder deze dames verdeeld, vanaf eind volgende week verwacht ik hier kuikens.

Lijkt trouwens wel heel aanstekelijk, vorige week zat er nog maar 1 kip hardnekkig te broeden op een stenen ei, nu al 3.

Wat die kale nekken aangaat, na wat gegoogel vond ik als mogelijke oorzaken, verentrekken, veermijt of wormen.

Ook kan het zijn dat je voerbak te hoog staat en ze met hun keel er steeds langs schuren.

Bij mijn eenden is de ellende voorbij, heb ze ingespoten met een heel vies goedje en nadat alle veren nu weer aangegroeid zijn doen gedragen de verentrekkers zich keurig.(bedankt Hans!!)

Geplaatst:

Hai Bubbels,

Ow Lakenvelders (wit zwart?), beetje onrustige toch heel mooie kip.

Als ik kale nekken zie is het eerste vermoeden toch al snel 'luis'. Door het krabben met de poten beschadigen ze de onder en zijhalspennen (aanzet veren). Soms wil het ook wel eens zo zijn dat gaas te grote mazen heeft en dat ze met hun kop erdoorheen willen om dat groen aan de andere zijde te pikken, toch dat zie je over het algemeen de halzen kaal zowel boven als onder.

Bloedluizen zijn heel moeilijk te zien. Neem een kip op je schoot (als je een kip ondersteboven legt/houd zijn ze heel mak, gewoon bij de poten en hoppa ondersteboven tegen je aan knuffelen) spreid de vleugels en onderzoek heel goed de vleugel/oksel pennen. Mocht je nu niets zien, zou ik toch spray halen en voor alle zekerheid onder de vleugels sprayen en licht door de hokken (overdag als de kippen op scharreltoer zijn). Als je last van luis hebt zijn kale nekken een begin van ............. erger.

Verder je niet druk maken, die veren komen vanzelf weer terug - heeft wat tijd nodig en ziet er tijdelijk niet uit.

Geplaatst:

Dank je voor de tips! Zijn inderdaad zwart/wit. Net mergpijpjes.

Morgen gaan ze ondersteboven en behandel ik ze tegen die klerebeestjes.

Geplaatst:

ps: Het beste kun je dit in de zeer vroeg ochtend doen of in de avond als ze op stok zijn (schemer en donker maken dat je kippen weinig tot niets zien - ze zijn dus makker en makkelijker te pakken, en je jaagt ze niet de stuipen op het lijf of het onrust in). Vergeet ook niet om het hok even grondig schoon te maken en wat te sprayen met dethol oplossing en na drogen met wat luizenspray in hoeken en mazen waar je ongedierte zou kunnen verwachten.

Mogelijk dat anderen ook nog tips hebben, want ieder doet het zo op zijn manier

Geen dank, ben zelf ook blij met de tips die ik zo links en rechts opdoe aangaande 'groene vingertjes'

Geplaatst:

Bloedluis kan je makkelijk ontdekken door een leeg wcrolletje te nemen.

Prop keukenpapier ( of wcpapier ) erin duwen en dit rolletje onder de zitstok een vast tapen.

Poosje laten zitten en daarna kijken wat erin zit.

De meeste bloedluis zit onder de zitstok.

Ik heb het 1x gehad.

Pokke-beestjes.

finecto vind ik een supermiddel!

Je kan er het hok mee behandelen.

Verder is het een prè om in je nachthok zoveel mogelijk alle kieren te dichten met kit.

Dat zijn broeinesten voor bloedluis.

Succes!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ónder de zitstok (of in geval van mijn kippen, afgeronde plank), waarom heb ik daar in vredesnaam nog niet gekeken! De bovenkant is volledig behandeld. Verdikkeme. Stom foutje weer.

Geplaatst:
Ben vandaag maar overstag gegaan.

Heb 5 bevruchte eieren bij iemand opgehaald, ze bleef hardnekkig broeds.

2 brahma en 3 barnevelder eitjes.

Ondanks 2 dagen buitensluiten, kont in emmer water het hielp voor geen meter.

Eenmaal in de ren hups weer in het nestbakje.

Nog maar 2 eieren over.Geen idee hoe het kan.

Donderdag nog maar 1 ei over, en die is vanmorgen uitgekomen

Geplaatst:

Loopt er bij jullie ook ene grote kat?

Nu deze dat denken we snaait onze kippen weg.

Weg zijn ze.

De buren hebben eenden en op de weg en in onze tuin liggen de lege eieren.schoon leeg.

Je kan aan de dop zien of er leven inzat .WIE.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Nee geen kat, kunnen niet in de ren komen.

Eierschalen lagen in het nestblok. Dus of de kloek heeft het ei kapot gemaakt,

of 1 van de andere kippen.

Heb wel gehoord dat als het ei niet bevrucht is deze worden verwijderd door de kloek.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...