Jump to content

Kipjes!

jootje

Recommended Posts

Het heeft even geduurd, maar sinds vandaag hebben we 4 zijdehoen krieltjes. Helemaal leuk zijn ze. Zelfinelkaarbouw hok gekocht, keer extra in de verf, en een stukje extra ren aangemaakt. Ik heb er met liefde een stukje moestuin voor opgeofferd! Volgens de man waar we ze gekocht hebben waren ze " bijna" volwassen....hoe oud is bijna volwassen? Eens kijken of ik een foto erbij kan plaatsen..kippen31maart-00696771333204801.JPGkippen31maart-00716861333204834.JPGkippen31maart-00842221333204873.JPG

Super hoor!

Kippen brengen zoveel meer leven op de tuin!

Zelf heb ik een aantal Wyandotte hennen ( 5 stuks )

Ze zijn van 2011 en leggen gemiddeld 3 eitjes per dag met z`n 5-en.

Een kip gaat leggen vanaf zo`n 6 maanden leeftijd.

Als die meneer waar jullie ze van gekocht hebben zei dat ze bijna volwassen zijn, zullen ze van najaar 2011 zijn.

Net als 1 van mijn dames, bijna aan de leg dus.

Lekker een legnestje maken in je nachthok, beetje stro erin.

Dan zul je snel genoeg merken wanneer er een eitje in ligt.

Ook dan kan je legkorrel gaan voeren.

Mijn kipjes krijgen zowel legkorrel als Garvo alfa-mix en zelf mix ik daar schelpengrit doorheen.

Doen ze het super op!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Wat een schattige kippetjes!

Helaas hebben we hier geen plaats voor kipjes maar we vinden ze zoooo leuk ...

Prachtig hokje hebben jullie voor ze.

Genieten maar!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Ik denk ook dat ze van najaar 2011 zijn. Dan beginnen ze binnen nu en een paar weken te leggen! Ik heb vorig jaar voor mn verjaardag (6 april) twee antwerpse baardkrieltjes gekregen. De begonnen na een week of 3 te leggen. Ze waren ook van najaar 2011.

Ik snap dat je er helemaal blij mee bent! Ik ben ook super happy met onze dames! Niks zo lekker als een vers eitje van eigen kipjes!

Geniet er maar van!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Leuk! Vanaf een bepaalde leeftijd (uitgegroeid) kan je niet echt meer zien hoe oud ze nou zijn. Leuk hoor, die verschillende kleuren! Hier zit ons laatste zijdehoentje (hebben er 4 gehad) op een nest met wyandotte eitjes.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Wij hebben ook 4 kipjes. Wat grote en wat kleintjes. Dus we hebben allerlei maten eitjes

Ik moet zeggen, ik vind het heerlijk die verse eitjes. Maar onze eitjes pellen wel altijd erg slecht. Er gaat eigenlijk altijd een laagje wit mee aan de schil. Heeft iemand een idee wat we daaraan kunnen doen?

Wat een leuke kipjes Jootje!

Hier op de kinderboerderij hebben ze ook dit ras, zijdenhoen krieltjes, ze hebben een hoog aaibaarheidsgehalte door hun pluizige verenpakje.

Mijn dochter zag ze voor het eerst en riep: waarom hebben die kippen pruikjes op?

Nou, ik ken het wel dat ze lastig pellen als de eitjes vers zijn. Maar de laatste tijd is het anders, het eiwit ziet er soms ook anders van structuur uit. En, nou ja, het is ook als je het echt hard kookt toch een beetje zacht eiwit

Zijn ze ook waterig als je zo een rauw eitje breekt? Dus minder dik eiwit?

Dit staat op de site van eglu (kippenhokken):

Watery whites: You may notice if you fry your eggs that the white is more watery than you expected. This increases as the bird gets older, but can be affected by hot weather, so in hot weather make sure that you collect your eggs regularly for firm whites!

Maar echt warm is het niet, en je kippen zijn niet oud, toch?

Giga-gaas.nl

Nou, dat lijkt me nu niet met dit weer De eierschalen zijn wel vrij poreus, misschien dat er tijdens het koken wat water doorheen gaat? Dat het daardoor wat anders van structuur is? Het is bij het ene soort ei ook erger dan bij het andere (wij hebben 4 verschillende kippenrassen lopen)

Vanmiddag heb ik bij een soort kinderboerderij trouwens leuke kipjes gezien: vorwerkhoenders. Die zijn bruin met een zwarte kraag. Als er een kip broeds wordt, ga ik er denk ik een paar bevruchte eieren halen

vorwerkhen.jpg

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

1 van mijn hennen is broeds, maar ik heb geen haan (wil ik ook niet) ivm de buren.

Wat kan ik nu doen, kan ik haar broeds af maken.

Iemand een idee.

Kan ook bevruchte eitjes kopen, en laten uitbroeden, maar dan heb ik straks te veel kipjes, krijg er zondag ook al wat van Jorieke in ruil voor iets anders.

Is ze al lang broeds? En ook wel echt? Want ik heb hier ook een hen die wel heel erg lang blijft zitten, en er ook niet af wil, maar die gaat er 's nachts wel af. En gaat er dan pas 's middags weer zitten

Als je ergens in de buurt morgen nog eitjes kan kopen, dan is dat wel heel leuk. Al zijn het er maar een paar

Nog even over 'mijn' kipjes voor jou: Welke kleuren wou je nou? Zwart is niet zuiver Orpington, er zit Marans of Noord Hollandse Hoen doorheen. De donker en lichtgrijze kipjes zijn wel zuiver orpington, maar niet 100% kleurslag-echt. De lichtgrijze blijft 'klein' (voor een orpington dan..) De donkergrijze wordt iets groter, de zwarte wordt de grootste van de 3.

Giga-gaas.nl