remco Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Hallo moestuinders heeft iemand ervaring met dit ras.Ik heb ze besteld bij van de wal zaden,ik wil eens proberen om aspreges te kweken zowel wit als groen,heeft iemand hier ervaring mee met hoe of wat te beginnen???? Gr Remco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Denk dat bij asperge vooral de grond soort belangrijk is en dan veel zand.Zelf heb ik echt vette klei maar heb ik gezien bij een andere tuinder in de buurt dat hij een soort zandbak gemaakt heeft en zijn planten zien er echt prachtig mooi uit.Je kan beginnen met zaad maar soms ook klauwtjes kopen dat schijnt iets makkelijker te zijn maar lastig te krijgen, ik heb ook maar zaad gekochtVolgens mij is Gijnlim een veel gebruikt ras. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted January 18, 2011 Author Share Posted January 18, 2011 Ik heb plantjes besteld bij van de wal zaden.want met zaad schijnt het er lang te duren wat ik hier en daar heb gelezen.ik denk dat ik voor me witte asperge veldje een soort zandbakje moet maken net wat je zeg ook, dit omdat mijn grond ook erg kleiig is.maar voor de groene schijnt dit niet nodig te zijn geloof ik.of heb ik het mis. en hoe kan je het best tewerk gaan voor witte asperges kwa bed en snijden?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Ik heb groene en paarse asperges. En die teelt je gewoon zo. Dus zonder afdekken en heuvels en andere dingen . Lekkere dunne asperges. Je mag wel pas na een jaar of 2 a 3 oogsten van de plant. Ik heb ze gezaaid en dat gaat goed hoor! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Groene asperges zijn het makkelijkst, die laat je gewoon groeien op vlakke bedden waar ze onder invloed van het licht groen worden. Een tip: een tunnel van doorschijnend plastic verhoogt de groeisnelheid. Voor witte asperges kun je deze beschrijving met duidelijke foto's eens bekijken: http://www.volkstuindersvereniginghoornenomstreken.nl/Page21.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted January 18, 2011 Author Share Posted January 18, 2011 tnx voor jullie reacties.Ik ga nog even nadenken over de witte asperges hoe of wat maar de groene komen zowiezo voor de witte moet ik nog een hoop voorbereiden kwa grondstructuur.maar komt goed:P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts