Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad, niets mis mee toch zo'n discussie.

Even een rekensom bij ons staan 40 paarden dus 40 kruiwagens mest per dag. Als de boer een keer in de maand de mest uitrijd en één paard krijgt een week lang antibiotica

in die maand dan zouden er 1200 kruiwagens mest op de hoop liggen waarvan 7 met resten antibiotica.

We gaan er van uit dat elke dierenarts over doseert en een deel van de antibiotica in de mest komt dan is ongeveer een half procent van de mest mogelijk besmet met resten antibiotica.

De berekening klopt op zich alleen loopt het op boven een half procent als er vaker mest gebruikt wordt, want hoe lang doet bijv. antibiotica erover om te verdwijnen/ af te breken in de bodem?

Ik denk dat het voor hobby tuinders die relatief weinig mest gebruiken ook meevalt en inderdaad ook dat het antibiotica gebruik bij commerciële rund of gevolgelte houderijen ove rhet algemeen vele malen hoger is dan bij de paarden.

Interessant om de visie hierover te lezen van iemand die zelf paarden heeft

Geplaatst:

Nou ik heb geen paarden maar 2 pony's (haflinger en shetlander).....krijgen wormkuur zodra het nodig is......Die haflinger poept meer dan een paard volgens mij....t'is een veelvraat Ik gebruik de mest zonder problemen voor de moestuin...ik weet wat ze eten.....puur natuur

• 1 year later...
Geplaatst:

Hallo moestuinders,

Ik kan gratis aan ruime hoeveelheden paardenmest komen.

Het betreft echter renpaarden, en volgens een vriend kan ik dit beter niet gebruiken.

Er zou antibiotica en (mogelijke) doping in zitten.

Iemand een idee of dit uiteindelijk in de groenten kan terecht komen?

Thanks

Geplaatst:

Ik heb je bericht even samengevoegd met een oud -maar niet minder interessant- draadje.

Onderstaand artikel geeft weer wat nieuwe inzichten in het topic en een antwoord op je vraag:

http://www.louisbolk.org/downloads/2707.pdf

"In de grond is de mate en snelheid van afbraak onder andere afhankelijk van de zuurtegraad van de grond, temperatuur, weersomstandigheden, organische stofsamenstelling van de grond en de hoeveelheid neerslag. In de grond kunnen residuen van antibiotica of zelfs antibioticaresistente bacteriën effect hebben op samenstelling en hoeveelheid bodemleven. In principe verhoogt bemesten de hoeveelheid bodemleven. Als mest echter antibioticaresiduen bevat, verlaagt dat de hoeveelheid biomassa en ook de verhouding tussen bacteriën en schimmels. Het effect van antibiotica op de aanwezigheid van bijvoorbeeld regenwormen moet nog onderzocht worden."

"Opname door planten

Rond de wortels van planten waar de hoeveelheid en diversiteit van voedingsstoffen het grootst is, hopen zowel antibioticaresiduen als resistente bacteriën en genen zich op. Opname door de plant gebeurt met name door watertransport. Dit betekent dat de antibiotica met een hoge/gemiddelde wateroplosbaarheid, bijvoorbeeld Sulfonamides, sneller en in een hogere mate worden opgenomen door planten dan antibiotica die slecht in water oplossen. Onder experimentele omstandigheden is de opname van verschillende Sulfonamide-antibiotica getest op een aantal gewassen, waaronder sla, aardappels, mais en wilgen. Een concentratie van 10 mg/kg Sulfadiazine, die onder praktijkomstandigheden kan voorkomen, verstoort de wortelgroei."

Geplaatst:

Sulfatrim is één van de meest gegeven antibiotica voor paarden. Daar is sulfadiazine het belangrijkste werkzame bestanddeel van. Dierenartsen geven het voor luchtweginfecties tot ontstekingen van het bewegingsapparaat. Breedspectrumspul.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 years later...
Geplaatst:

deze draad maar even uppen:

we gebruiken hier paardenmest en ik was benieuwd of er nog recent onderzoek was naar ontwormingsmiddelen

de in deze draad genoemde wetenschapper was zo vriendelijk artikelen toe te sturen uit 2010 en 2011,

hij en collega's kenden geen onderzoek naar de afbraak in compost en evt opname van ivermectine door planten en consumenten,

halfwaardetijden in grondonderzoeken variëren van 7 dagen tot 400 dagen

zijn conclusie was heel voorzichtig:

Wij vonden in dit experiment met ponymest en ook in recente experimenten met rundermest in 4 verschillende landen geen effecten van ivermectine op de afbraaksnelheid van de mest

Wel is bekend dat ivermectine in het milieu zeer persistent kan zijn. Mogelijk dat spoortjes van dit middel in gewassen niet schadelijk zijn voor mensen, omdat hetzelfde middel bij mensen kennelijk veilig ook als geneesmiddel kan worden toegepast (tegen rivierblindheid), dus in veel hogere doseringen. Ook hier geldt echter dat mij hiernaar geen direct onderzoek bekend is

mijn conclusie: ik blijf paardenmest gebruiken maar zal het altijd een jaar composteren

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik concludeer tot hier toe dat antibiotica een serieus en langdurig probleem zijn. (Ook vele andere bronnen wijzen hier op) Dat wil je dus ook zo weinig mogelijk in je moestuin.

Wormenmiddelen worden mogelijk, zoals vele andere gifstoffen, geleidelijk afgebroken. Composteren kan dat afbreken versnellen.

Wie gezond bodemleven en daarmee een gezonde bodem krijgen en houden zeer belangrijk vindt, de overweging dat elke serieuze verstoring (door kunstmest, overbemesting, allerlei extra toedieningen e.d.) een evenwicht makkelijk kan verstoren. Zo gezien is residu van een wormmiddel, ook al verdwijnt het met de tijd, toch erg ongewenst.

Maar een andere overweging is ook nog dat - om eenzijdigheid in bemesting te voorkomen en daarmee een mogelijk sluipend te veel van bepaalde ingrediënten of te weinig van andere - het wijs is om te variëren, ook in de meststoffen die je gebruikt. Dat geldt ook nog als je ze eerst composteert, hetgeen ik voor alle mest dringend adviseer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij ons op het volkstuinencomplex wordt ook paardenmest aangeboden van een naburige manage. Het is gratis. Ik gebruik het niet om de reden die al vaak genoemd is (antibiotica etc.) maar daarnaast nog een andere. De meeste mest komt met stevige hoeveelheden zaagsel. Ik zie collega-tuinders dit op hun tuin gooien. Sommige zijn zelfs zo enthousiast dat het wel een managestal lijkt.

Ik doe dat niet omdat zaagsel op de toplaag aanbrengen mijn inziens de grond verzuurt en verstoort. Je brengt niet -verteert materiaal aan. Beter lijkt het me om het een jaartje of zo op je composthoop aan te brengen. Ik strooi daarom gedroogde kippenmest ( erg goedkoop bij de Action) en koemestkorrels (in de aanbieding bij Welkoop).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...