Joep123 Geplaatst: 3 december 2017 Geplaatst: 3 december 2017 Een duroc zeug kan de uiteinden of losse stroken betongaas van 6mm eenvoudig ombuigen weet ik uit ervaring. Als de randen goed zijn afgewerkt met houtenplank aan de bovenkant en uiteinden achter een paal zodat ze daar niet goed bij zou kunnen dan gaat het wel goed denk ik. Hoever de grond in vind ik lastig, hangt er vanaf hoe graag het varken de buitenboel wil verkennen. Als er genoeg te doen is op haar eigen stuk is het misschien niet eens nodig om de de grond in te gaan met het betongaas. Verveelt ze zich en zit er wat wilskracht in ,en is daarbuiten een mooie grazig weide dan heeft ze tijd genoeg om je hek te ondermijnen. Nieuwe informatie: Vandaag kwam hier iemand die zijn varkens pas op 1,5 jaar naar de slacht deed en op het eind gingen ze over het betongaas met plank erboven. Quote
FrieseLand Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Wilgentakken zijn hier ook altijd geliefd, zeker de bast.Een jute zak kunnen ze ook heel druk mee zijn. Mijn twee droppies zitten in de stal, even een paar dagen aan ons wennen en dan mogen ze naar buiten. Ze hebben dusdanig veel 'werk' te doen dat ze zich niet zullen vervelen. Heb ook grote volwassen husumers mogen bewonderen, wat een gave vriendelijke dieren zeg! Quote
hansm Geplaatst: 5 december 2017 Geplaatst: 5 december 2017 Heb je nog foto van je 2 droppies, hebben ze alle alle twee zo,n leuk wit tussenstukje ? Quote Players only love you when they're playing.
FrieseLand Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Hoofdloze foto, ik leer ze wennen aan het witte bakje. Hun buitenverblijf is drie meter verder, hoop ze dus met wat voer te kunnen verplaatsen. Verschil in formaat is goed te zien, de kleinste en grootste van het nest. Quote
hansm Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Prachtig vindt het ras ook leuk, gaan jullie ook fokken ? Quote Players only love you when they're playing.
FrieseLand Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Weet ik nog niet. In theorie zou dit voor ons het perfecte ras zijn maar zoals met alles kan de werkelijkheid wel eens anders uitpakken. Bovendien konden we deze varkens lokaal halen dus er is op dit moment voor ons geen noodzaak om te fokken. Maar ik sluit het ook niet uit. We hebben nu ook veel werk aan het land zelf, grotendeels nog verwaarloost grasland zonder infrastructuur. Deze maand wonen we hier nu een jaar dus er ligt nog heel veel werk (het huis is al net zo slecht als het land) en dan hebben we allebei nog een baan, tenminste ik werk zelf aan huis dus dat is wel een voordeel met de beestjes. Quote
hansm Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Dat snap ik helemaal, ik heb vaak meer plannen dan tijd, maar mooi ras ik vindt zeldzame land /huisdieren altijd extra leuk. Quote Players only love you when they're playing.
Charly Geplaatst: 6 december 2017 Geplaatst: 6 december 2017 Heel leuk inderdaad FrieseLand. Echt een bijzonder varkentje! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2017 Auteur Geplaatst: 7 december 2017 Ze zijn mooi harig Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2017 Auteur Geplaatst: 9 december 2017 Veldvarkens in de sneeuw Vanmorgen heeft het nog gesneeuwd, en gisteravond ook. Dus er lag best een laagje. Al dooit dat nu ook al wel snel... Zeker op plekken waar de varkens veel lopen. Ik zag vanmorgen vanuit het raam dat zeker 4 van de 10 (volwassen) varkens buiten waren terwijl het sneeuwde, en ze hebben alweer hele stukken omgewroet: We moesten alle stroomdraden langs omdat er sneeuw aan was blijven hangen en was vastgevroren. Waardoor de draden zwaar worden en op de grond hingen: En iedereen lustte een zwaar ontbijt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 9 december 2017 Geplaatst: 9 december 2017 Jeutje! Wat een dappere luitjes in de sneeuw. Die van ons steken hun nuffige neusjes niet buiten in dit pestweer hoor. Maar goed. Hier regent het dan ook alleen maar. Niks mooie witte deken; plassen, modderpoelen en andere zompige, koude meuk. Nah ja. Morgen als het hier - wellicht - ook sneeuwt, bezem ik het hele boeltje weer even naar buiten. Hoppa! Weerstand kweken! Zal ze deze plaatjes ff laten zien ter motivatie Quote wees bevriend met kleine dingen
permanatuurtuin Geplaatst: 12 december 2017 Geplaatst: 12 december 2017 Ik heb kune kune varkens waar ik niet helemaal tevreden over ben. Ik krijg de varkens snel te dik, omdat er te veel te vinden is en wij in het verleden te veel gevoerd hebben en hierdoor krijgen we waarschijnlijk geen jongen. Het kan ook zijn dat het mannetje nog niet weet hoe het werk, omdat hij iets jonger is dan het vrouwtje en het vrouwtje nogal dominant is. Als een varken afvalt kan hij/zij dan weer vruchtbaar worden? Verder willen we liever een varken wat ongeveer even groot is, ook zachtaardig is, niet te veel ploegt (deze ploegen nog redelijk veel en diep) en die niet door ingegraven bouwhekken kunnen uitbreken. Het moet een varken zijn met meer vlees en minder spek. Wat fijn is aan deze varkens is dat ze geen schade aan struiken en bomen aanrichten. Als iemand geschikte rassen weet die rond de 100 kg blijven dan zijn wij heel blij met de rasnamen. Als er een reus is die heel zachtaardig is en binnen de hekken blijft dan zijn we ook geïnteresseerd. We vinden wilde zwijnen heerlijk. Mag je deze ook houden in Nederland en waar kun je ze kopen? Ik ben ook nog aan het twijfelen over de kruisingen van Jorieke, want die vind ik ook aantrekkelijk. Ze zijn daarentegen wel weer groter en ik heb angst dat mijn hekken dan weer niet goed genoeg zijn. Ik wil niet met schrikdraad gaan werken, want dan moeten we met accu's gaan werken. Heeft iemand ervaring met Iberico varkens? Ik kan de varkens op zijn vroegst rond de zomer kopen en verwacht dat ik dan ook weer eentje slacht (er hebben helaas wat zaken voorrang / helaas een auto). Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2017 Auteur Geplaatst: 12 december 2017 Je stelt wel veel eisen aan een varken Veel rassen van rond de 100 kilo levend gewicht(?) zijn er volgens mij niet. Iberico varkens zijn naar mijn weten ook flink aan de maat (zeker als je er mee gaat fokken en ze dus doorgroeien. Slacht je ze eerder dan kan je ze natuurlijk zo klein 'maken' als je zelf wilt...). En als je je Kune's al veel vindt wroeten...? Heb je een recente foto? Want het lijkt me niet dat ze te dik zal zijn om drachtig te worden? Ik heb al heel wat dikkere Kune's gezien die biggen kregen. Als hij ouder is dan 6 of 7 maanden dan moet hij gewoon (willen) dekken. En als zij berig is dan zal ze netjes blijven staan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 12 december 2017 Geplaatst: 12 december 2017 7 maand Jorieke vruchtbaar? Dat is dan voor een mannetje, wat is de minimale leeftijd voor de dames om te dekken? Ik heb 1.5 jaar in mijn hoofd. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2017 Auteur Geplaatst: 12 december 2017 Ja zeugjes worden ook al op een half jaar of wat voor de 1e keer berig. Dan kan er dus echt even geen ongecastreerd beertje meer bij lopen. Maar je wacht dus het beste dan nog een hele tijd voordat je haar laat dekken. Ongecastreerde beertjes kunnen al snel dekken. De meeste rassen nog eerder, Kune's vast ook wel, maar die zijn wat later soms. We hebben eens ergens Kune-biggen gehaald waar een half jaar oud beertje door het hek was gekropen om een zeug te dekken. Ik weet even niet meer hoe oud (en dus hoe groot) de zeug was... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
permanatuurtuin Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 We stellen inderdaad veel eisen, maar dat is omdat ik wel bij de varkens moet durven en we destijds een duur hok hebben gemaakt. Daarnaast vind ik het jammer wanneer ik nu alle bomen moet gaan beschermen. Mensen hebben al eeuwen varkens gefokt aan de hand van hun wensen, maar men lijkt vooral in hele zware en grote varkens geïnteresseerd te zijn geweest. Of natuurlijk in laboratorium varkens. Als ze lief zijn vind ik het geen probleem als ze richting de 200 gaan. Daarnaast lijkt er inmiddels bij bijna alle rassen inteelt problemen te zijn, dus een kruising is wellicht beter. Wij hebben ze liever iets kleiner en lichter, zodat ze niet veel sterker zijn dan jezelf. We willen het liefste inderdaad een beer en zeug, zodat we soms een toom krijgen. Dan kunnen we de jonge biggen rond de 30 kg laten slachten. Dan hebben we hopelijk iets meer vlees en minder spek. We mogen ook niet meer dan 5 varkens boven de 30 kg hebben. Ik kan niet direct bij mijn moestuin een foto vinden die recent is. Het vrouwtje is niet mega dik en het mannetje ook niet, maar ik vind lastig om te zeggen of ze berig geweest is. Ze is het één keer zeker wel geweest, maar daarna heb ik het niet meer herkent. Dat gezegd ik zie ze alleen tijdens het voeren (vr-zo) en de rest van de week voert mijn vrouw ze. Ik ga vrijdag of zaterdag een foto maken. Ze zitten nu bij elkaar in een kleiner hok, zodat het grote verblijf niet helemaal kapot gemaakt wordt (is nu heel nat, dus makkelijk om te ploegen). Het vrouwtje is bijna zeker niet raszuiver, dus misschien dat ze daarom meer ploegt. Maar ze ploegt in ieder geval alle verblijven totdat er niks meer van de vegetatie over is. Dat is opzich niet erg, maar er is dan geen gras meer over, zodat ze iets te eten hebben. Ze sparen de bomen en dat vind ik het belangrijkste. imgupload/uploads/Rosalinde-varkens-226901495557431.JPG Dit was een foto in de zomer. Ze is nu weer ietsje groter en aan het einde van de zomer was ze iets dikker. Nu valt ze weer wat af. imgupload/uploads/Varkens78071493658766.JPG Deze foto is ook van in de zomer. Het mannetje is nu bijna even groot als het vrouwtje. Ik heb hem nog nooit dominant gedrag zien vertonen. Volgens de vriend van mijn moeder mag ik ze niet bij elkaar laten, omdat het mannetje dan het vrouwtje als zijn zus gaat ervaren en haar dan niet meer wil dekken. Ik heb ze dus in de winter vorig jaar uit elkaar gehaald. In het vroege voorjaar heb ik ze weer bij elkaar gelaten, omdat ik iets eerder ook de dikste zeug heb laten slachten. De varkens bezitten tevens niet heel veel vlees en hoewel we de spek... gebruiken hebben we toch graag iets meer vlees aan de varkens. We hadden van de vorige zeug 70 kg vlees, botten en spek. Van die 70 kg was waarschijnlijk rond de 40 kg spek. Op dit moment hebben we nog altijd spek (geen vlees meer). Het spek bevat helaas geen tot vrijwel geen vlees. Quote
Martijn Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 http://www.bontebentheimer.nl/informatie.aspx?informatie=Het_Bonte_Bentheimer_landvarken Is dit geen mooi oud ras?. Wel iets zwaarder Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2017 Auteur Geplaatst: 13 december 2017 Nou ja eisen stellen is niet erg, dat doen wij ook met hoe wij fokken. Maar veel eisen blijft lastig met zaken zoals dieren en bijvoorbeeld planten. Die pakken toch weer net anders uit op bepaalde grondsoorten (ja ook dieren), in bepaalde seizoenen, met bepaalde voeding, etc. Plus: zo ongeveer al jullie eisen wijzen naar de Kunekune Zou het niet al een ander verhaal zijn als ze 'gewoon' biggetjes zou krijgen? Voor hoe je tegen ze aankijkt zeg maar? Ik zou eens zoeken naar iemand in de buurt met een beer, en daar een afspraak mee maken. Misschien dat ze de beer kunnen komen brengen tegen een vergoeding, dan heb je geen auto nodig. En dan eens zien of ze gedekt wordt. Lukt dat ook niet dan is er wat mis met haar en moet je een andere zeug zoeken. Grotere varkens, zeker als fokdieren, raad ik erg af bij de hekken die je hebt. En ook qua vriendelijkheid en makkelijk met de kinderen enz. Kunekune-beren zijn doetjes, waar je zelfs nog steeds voor op moet passen. Grotere rassen zijn meteen een stuk groter. Je zou eventueel voor een vrij grote zeug kunnen kiezen en dan door middel van kunstmatige inseminatie de biggen kunnen 'maken'. Voor jullie kleine opzet is het naar mijn idee erg onlogisch om een beer te houden. Ze worden al gauw enorm, drukken met het grootste gemak je hek opzij als ze zich alleen maar omdraaien en er met hun kont tegen drukken. Of als ze er echt uit willen. En ze vreten en vreten maar door het hele jaar. En worden al helemaal te gauw te dik als ze volwassen zijn. Maar de zeug wil je dan wel goed voeren omdat ze drachtig is. Kunekune's zijn hele leuke makkelijke lekkere varkens. Die achter jullie hek blijven, en makkelijk en goed biggen krijgen. Normaal dan... Dat er in jullie zeug ook nog een ander ras zit maakt voor het wroeten amper uit. Echte Kune's wroeten ook gewoon wel wat. Je kunt net treffen dat je er 1 hebt die weinig wroet. Of dat ze af en toe wroeten, maar op een groot stuk lopen zodat dat omgewoelde stuk gewoon weer uit kan lopen omdat ze dan ergens anders grazen. Maar op zo'n relatief klein stuk als bij jullie zullen ze gauw veel schade aanrichten ja. Het zijn ideale varkens voor grote stukken onkruid en gras waar ze kunnen rondlopen tot hun pootjes moe zijn en ze overal hapjes hebben genomen. Zo worden ze niet te dik, kosten ze je bijna geen voer, en kan je er af en toe 1 slachten. Zoals deze mensen in Amerika: https://www.facebook.com/caneycreekfarm01/ Natuurlijk is de grond in NL daar veel te prijzig voor, ook de slagerskosten lopen al gauw op als je niet alles zelf doet zoals die mensen. Maar het zijn zeer blije varkens, je eet geweldig vlees, en het is een prachtig gezicht die gevlekte monsters in grote groene velden Jullie zouden ook kleinere vleesdieren kunnen gaan houden, in plaats van varkens. Lekkere vleeseenden, konijnen, cavia's? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2017 Auteur Geplaatst: 13 december 2017 Ik zie trouwens geen te dikke varkens op die foto's. En dat van dat broer en zus verhaal geloof ik niet zo. Maar goed, wie ben ik Het klinkt op zich logisch en goed van de natuur om inteelt te voorkomen. Maar als een vrouwtje elke 3 weken lekker geurt dan kan ik me niet voorstellen dat een beer dat ruikt en dan denkt: nee, ik loop al zo lang bij haar het zal mijn zus wel zijn. Die ga ik niet dekken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
permanatuurtuin Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 De bonte Bentheimer is een mooi varken, maar krijgen ze niet net zoveel vet als kune kune's? Wat hielden ze voor bonte bentheimers, want die varkens worden als mager beschreven? Het kune kune varken is op papier ook een vrij ideaal varken voor ons en wanneer we jongen zouden krijgen, dan is hij misschien goed genoeg, hoewel we wel wat meer vlees zouden willen. Ik heb geen idee hoe we de dieren kunstmatig moeten laten bevruchten (ben echt een planten man) en om steeds te regelen dat we een beer moeten laten komen is ook niet echt geweldig. Ik heb er ook over nagedacht om steeds een big te kopen, maar dan ben ik waarschijnlijk duurder uit (hoewel ieder varken rond de 5 euro per week kost). Dan zou ik hoe dan ook voor een goedkoper ras moeten gaan. We zijn heel blij met varkens, want het zijn leuke dieren en ze zijn makkelijk. We kunnen ze valfruit en gemaaid gras voeren. Ze creëren daarnaast een interessant ander biotoop op het perceel en de steenuil is daardoor ook terug gekomen (houden marters op een afstand). We hebben konijnen gehad, maar omdat we voeren met skall plus voer zijn ze nogal kostbaar (100-150 euro) per konijn. Een varken is goedkoper en levert lekkerder vlees op. Het is een product wat onbetaalbaar is wanneer we vlees zonder antibiotica, gmo en standaard voer (zit min. gmo in) opgefokt willen krijgen. We hebben eenden, die vinden we in ieder geval geweldig. We zijn nog aan het denken aan schapen, maar we hebben er inderdaad wat weinig grond voor. We vinden schapenvlees ook lekker. (We hebben alleen dieren wanneer ze iets opleveren, maar proberen natuurlijk wel een zo goed mogelijk verblijf en eten te geven). Het hek is wel stevig (zit 50 cm in de grond) en ik kan er eventueel dassen- en nertsengaas tegenaan bevestigen, waardoor het nog steviger wordt. Dat kost wel weer een paar honderd euro, maar dat is op termijn wel mogelijk. Quote
hansm Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 Wat duur wat dan zo,n konijn kost, dat kan toch haast niet kloppen,kun je die niet dik krijgen met groenvoer wat je overal kunt plukken ? Kun je vlees / vet percentage van varken niet gunstig beinvloeden met bepaalde voeding wel of juist niet geven ? Quote Players only love you when they're playing.
permanatuurtuin Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Het was het Franse hangoor konijn, dus wel een heel groot konijn. Er zat ook veel vlees aan. De konijnen kunnen slecht tegen nat groen voer (groen voer moet ook heel vers zijn) en daarom voerden we ze voornamelijk met brokken. Ze eten ontzettend veel brokken en die waren duur. Er was ook uitval bij de jongen, waardoor je die kosten wel mee moet tellen met de dieren die slachtrijp worden. We hadden een konijnenheuvel (had achteraf nog veel groter moeten zijn). Het was wel een leuk gezicht, maar ze waren vergeleken met varkens ook heel veel werk (op het laatst waren we twee keer per dag het water en de voerbakjes aan het controleren. Bij regen werd het voer nat en dan werd het een smurrie. Er kwamen ook ratten op de konijnen af en toen zijn we ermee gestopt. De kippen die we hebben kosten ook zoiets. Het duurt richting een jaar eer er een kip geslacht kan worden. Ze leveren wel meer op, omdat ze de hennen ook eieren blijven leggen. Quote
hansm Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Ok ja zelf denk ik echt dat deze kosten niet hoeven, tijdens hondenwandelen pluk ik voor huisdieren allerleiSoorten onkruid/kruiden, (in winter kan dat ook gewoon).Je vindt nergens beter en natuurlijker voer en kost niks.Bij konijnen droogde we in zomer ook allerlei kruiden brandnetel klaver enzv die je dan in winter droog voert.Persoonlijk vindt ik dat met bv kinderen of je honden leuk werkje.Vers zeker vinden ze lekker, maar niet vers bv hooi eten ze ook graag hoor zitten ook gelijk meer vezels in wat erg goed voor ze is.En dan al je groenteblad van moestuin. Ik denk dat je konijn vrij goedkoop kunt houden 5 euro in de maand stro, plus zak konijnenvoer voor als je geen zin hebt om te plukken en je je konijn niks tekort doet, zelfs lekkerder voer geeft.Als ik je kosten zie, zal denk ik op een goed adres je vlees wat aan je wensen voldoet gewoon kopen veel voordeliger zal zijn. Quote Players only love you when they're playing.
Charly Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Super idee om brandnetels te drogen voor de winter. Daar was ik nog niet opgekomen. Dank HansM! Verder vraagje Joriek, in het klaagtopic rep je over flappen die je voor de varkenshokken maakt, ik wil ook flappen gaan maken. Maar dan voor de legkasten van de kippen, opdat de dames privacy hebben bij het leggen. Kan alleen geen goed materiaal bedenken. Wat gebruiken jullie? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2017 Auteur Geplaatst: 15 december 2017 Dat zijn doorzichtige flappen, dus voor privacy voor kippen niet handig. Het zijn van die dingen die ze bij een zwembad tussen her binnenbad en het buitenbad hebben hangen weet je wel? (oh en ook wel bij de koeling bij supermarkten enz. Als ze daar geen deuren hebben...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.