Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De biggen zijn van Februari, had ze liever nog wat langer bij de zeug gehad maar het is helaas niet anders.

Hoe ze haar poot gebroken heeft blijft een mysterie, doodzonde.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Got milk?

foto071748321370445261.jpgfoto071594161370445241.jpg

We verwachten deze week biggen van onze andere Duroc zeug. We hebben 2 Duroc zeugen. 1 die ergens in haar familie een Piétrain heeft zitten, en die dus hier en daar wat zwarte vlekken doorgeeft.

En 1 die helemaal 100% Duroc is. Met heuze stamboek-papieren. Van die 1e zeug hadden we dus dit voorjaar deze biggen, en van die 2e verwachten we ze NU.

Ik had 4 juni op de kalender gezet, ik zal me wel verteld hebben. Nog even geduldig zijn dus!

Geplaatst:

Nou, gisteravond zijn ze dan eindelijk geboren. Helaas ging het niet vlekkeloos, en heeft ze de 1e 2 platgelegen. We konden er gewoon niet bijkomen Vanmorgen lag er nog 1 die zo goed als dood was. Die hebben we moeten 'helpen'. Een ander was nogal zwak, die loopt nu hier in het kantoor Ik heb wat melk met een pipetje gegeven, kijken of het straks lukt met de fles. Hopelijk kan ze dan morgen ofzo weer naar haar moeder.

Ik had haar bij een andere (kleinere, rustige) zeug willen zetten, maar haar biggen zijn al wat groter en die laten de slappe big echt niet drinken. En als haar eigen biggen er niet bij zijn, gaat ze ook niet liggen om melk te geven. Pfff wat een gedoe weer.

Er lopen nu dus nog maar 2 gezonde biggen bij de Duroc zeug. Ze kreeg er in totaal dus ook 'maar' 6.

Geplaatst:

Tjee Jorieke,

Wat vervelend zeg, zo'n "onhandige zeug".

Konden jullie er niet bij omdat ze dat niet toeliet ??

In haar geval zou je haast in staat zijn om haar in zo'n speciaal hok onder te brengen.

Tenminste ik heb wel eens zoiets gezien dat de zeug in een smal hok lag.

Waar ze ternauwer nood in kon gaan liggen.

Maar gelukkig heeft ze in ieder geval 2 gezonde biggen.

Kunnen die andere 2 niet meer terug bij haar ???

Veel sterkte met de flesvoeding.

Edit : Oh sorry ik snapte in eerste instantie niet dat " helpen ", nu snap ik het wel, jammer hoor.

Dat is nooit leuk, maar anders ook niet.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Wat ongelofelijk vervelend, was dit haar eerste worp?

Zat ze op stal??

Verder vermoed ik dat er wat scheef zit met het voeren vande drachtige zeugen, wat jullie overwegend kleine worpen kan verklaren.

Zou zeker de zeug niet gaan vastleggen, maar daar lijk je me het type mens ook niet voor.

Als ik een onrustige zeug heb haal ik de biggen erbij weg en stop die tot de bevalling voorbij is in een mand met een rode lamp erboven,kan er niets misgaan.

Hoe gaat het met de kleine die je mee naar binnen genomen hebt??

Geplaatst:

Het was haar eerste worp ja, met die 2 die bij haar lopen gaat het nu erg goed. En de big die de fles krijgt, zuipt lekker veel. Ik heb hem nog een keer terug gezet bij de zeug, maar hij weet niet wat hij met een tepel moet. Zo apart. De fles gaat wel goed.

Wat denk je dat er scheef zit met het voeren dan? Al denk ik dat ze weinig biggen kreeg door de beer. We delen die (nog vrij jonge) beer met iemand die zelf 2 zeugen heeft, en die zeugen worden maar niet drachtig. Die van ons dus wel (na 2 pogingen met 3 weken ertussen trouwens), maar dan met weinig biggen. Klinkt dat logisch?

Dat met dat weghalen van de biggen, doen wij ook. Dat ging met de vorige zeug ook erg goed, al heeft ze me toen wel zo ongeveer geplet.

Deze keer lukte dat dus niet met de 1e 2 biggen, omdat ze ons zo ongeveer aanvloog. We willen ons er nou ook weer niet teveel mee (moeten) bemoeien. Die grens is lastig te vinden/bepalen.

Geplaatst:

Hier krijgen de drachtige zeugen zeugenbrok bijgevoerd, daar zit alles in wat ze nodig hebben en wat je er daarnaast bijvoerd is extra.

Wees alsjeblieft voorzichtig met het "redden" van biggen, ben door mijn eerste zeug ook bijna aangevlogen en heb veel heftige verhalen van oude varkensboeren gehoord.

Ga zelf als ik erbij in ga altijd ondef begeleiding van man of zoon die bewapend zijn met een dikke stok, zelfs de aardigste zeug kan tijdens de bevalling vranderen in een moordzuchtige duivelin.

Geplaatst:

Hmmm...ik weet niet hoe jullie je varkens houden maar ik dacht dus vrij....zo te zien allemaal gezonde slanke dames (overgewicht is ook bij varkensdames een nadeel bij dracht en werpen) en nesten van 2 tot 6 biggen zijn normaal als je ze vrij houdt. Oplopend tot een stuk of 10, meestal 2 keer per jaar (met een beer die periodiek toegang krijgt) Bijvoeren tijdens drachtigheid geeft niet meer biggen.....dan is het 'euvel' al geschied )

Meer biggen is meestal genetisch (waarop dieren worden uitgeslecteerd en gefokt), en uiteraard ook speelt de leeftijd mee.

Dwarsliggen van het een big komt minder voor bij natuurlijke hoeveelheden biggen dus ingrijpen is daar meestal niet nodig...doodliggen is een probleem maar ik heb minder doodliggen gezien bij varkens die vrij gehouden werden met een natuurlijk nest....de zeug ligt dan vaak in een zelf gecreeerde 'geul' tussen stro, takken etc en de biggen blijven vaak daar waar ze geworpen zijn en een klein nest gaat ook meestal sneller en met minder opstaan en vallen van de zeug, soms zie je ze letterlijk gelanceerd worden )...menselijke aanwezigheid zorgt meestal alleen maar voor stress en onrust waardoor de bevalling minder snel verloopt en de zeug heeft meer de neiging om zich te bewegen...de natuur heeft zo zijn eigen regels hier in.

Maar slechts mijn two cents..........

Als je ooit de mogelijkheid krijgt dan eens een bezoekje brengen aan Engeland waar verschillende vormen van outdoor farming een grote aanhang vind. Ik moet zeggen dat als ik varkens zou houden het op deze manier zou doen.

Jullie hebben trouwens allemaal prachtige varkens )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ze lopen inderdaad vrij, en ze is bevallen in een kuil. Dat was nou net het nadeel (volgens ons dan ) want die biggen rolden steeds weer in de kuil, en na elke 2 biggen ging de zeug staan en lopen en het gat weer dichtgooien en dan weer open graven. De biggen (waar we in het begin dus niet bij konden) zaten al snel helemaal onder het zand. Dat kwam wel weer goed, maar later is ze er dus blijkbaar toch op gaan liggen.

De volgende keer gaan we nog harder proberen om de biggen even apart te zetten, en ze pas weer bij de zeug te laten als die rustiger is gaan liggen.

De 2 'normale' biggen lopen mooi met hun moeder mee nu. Blijven netjes bovenaan de kuil staan wachten tot mams is gaan liggen, en gaan dan pas drinken.

Het kneusje moet ik zo weer de fles geven, die stapt ook goed rond. Is verder niet zielig ofzo. Maar ik zet haar niet meer terug bij de zeug, want daar kan ze blijkbaar niet drinken. Wat dat soms toch is?

Hier liepen ze nog alle 3 bij de zeug:

foto079198721370971956.jpg

foto078765751370971894.jpgfoto078961541370971926.jpgfoto079415831370971991.jpgfoto079640681370972023.jpg

Geplaatst:

Een uitgebalanceerde dieet is wel degelijk van belang als het op de hoeveelheid levend geborden biggen aankomt.

Bij gebrek aan bepaalde zaken sterven biggen in de baarmoeder, je kunt dit zelfs zien in de nageboorte.

Hier komen de zeugen voor de geboorte binnen, dik in stro, daar maakt de zeug dan een nest in en tijdens de geboorte kruipen de biggen bij elkaar, vind dit meerdere voordelen hebben, allereerst kan ik de boel in de gaten houden en evt. ingrijpen.

Ook is het voor de zeug fijn om rust te hebben in de laatste week.

Als alles goed is gaan moeder en grut de volgende dag al naar buiten.

Mooie foto's trouwens, blijft bizar he hoe klein die biggen zijn naast zo'n zeug

Geplaatst:

Ooooohhh............... Wat een prachtige fotooz, ... heerlijk om naar te kijken. Volgens mij heeft iemand genaamd Jorieke een nieuw fotoapparaat want dit zijn wel geweldige scherpe shots..... Allemaal raak!

Die van die grote big met het minibigje.... zo groot als haar snoet...

Geplaatst:

Ik maak ze met mijn telefoon Erny, ze worden wel mooi ja. Maar de kleuren zijn vaak net niet goed, en de lijnen wat scherp. Dus ik maak veel foto's, en verwijder er dan een boel.

Yola, ze krijgen zeer gevarieerd voer, vele groenten en granen en aardappels. Vers fruit, veel gras. Ik weet alleen niet hoe het zit met het eiwitgehalte van het voer. Dat zou wel eens wat te laag kunnen zijn.

Geplaatst:
Een uitgebalanceerde dieet is wel degelijk van belang als het op de hoeveelheid levend geborden biggen aankomt.

Bij gebrek aan bepaalde zaken sterven biggen in de baarmoeder, je kunt dit zelfs zien in de nageboorte.

Hier komen de zeugen voor de geboorte binnen, dik in stro, daar maakt de zeug dan een nest in en tijdens de geboorte kruipen de biggen bij elkaar, vind dit meerdere voordelen hebben, allereerst kan ik de boel in de gaten houden en evt. ingrijpen.

Ook is het voor de zeug fijn om rust te hebben in de laatste week.

Als alles goed is gaan moeder en grut de volgende dag al naar buiten.

Mooie foto's trouwens, blijft bizar he hoe klein die biggen zijn naast zo'n zeug

Ehmmm..je had het over hoeveelheid per nest, , kleine worpen...er waren toch geen doodgeboren biggen in dit nest? 2 tot 6 biggen is heel normaal voor een normale jonge zeug.....uitgebalanceerd dieet is zeker belangrijk.....maar daar wil ik de kanttekening bij plaatsen dat een altijd uitgebalanceerd dieet (12 maanden rond) niet altijd goed is voor het moederdier (overgewicht) en dat ook dat weer zijn weerslag heeft op vruchtbaarheid, gezondheid en dood onder biggen..... maar dan moet ik wel heel diep op de materie ingaan en de meeste hobbyboeren doen gewoon de generale lijn volgen, niets mis mee trouwens:)

Een nest zoals dat met veel stro is al veel beter, een kuil is een kuil en gevaarlijk...in de natuur zoeken de dames een kuilachtige vorm op, zeker waar, maar bekleden deze met droge grassen, stro en takken waardoor er ook een meer veilige situatie ontstaat voor de biggen. voor de liefhebbers: Bied de dieren in het vrij een boog van golfplaat aan, goed gezekerd en eventueel met 1 kant gesloten met een klep die verwijderd kan worden, als onderkomen (beide zijden zijn open dus de zeug en de biggen is/zijn bereikbaar) stro en takkenbossen om te bekleden en zelf te nestelen, prachtig gezicht trouwens.

Ik vind dat verschil prachtig om te zien maar geeft ook aan dat wij onze rassen te groot hebben laten worden....de verhoudingen zijn niet meer correct naar mijn gevoel....maar brengt natuurlijk wel meer vlees per dier op.........

MVG

Danuta (die maar eens wat gaat doen )

MVG

Danuta

Geplaatst:

de reden dat mijn zeugen zeugenbrok bijgevoerd krijgen is omdat dat voer voor zeugen gemaakt wordt, wil geen betweter zijn, maar zelfs mijn wolzwijnen krijgen gemiddeld 8 biggen, en ik ben ervan overtuigd dat de zeugenbrok een groot verschil maakt.

De extra verzorging krijgen de zeugen tijden de dracht en de eerste weken na de geboorte, daarna verminder ik langzaam de hoeveelheid brok en gaat ze over op wat de rest krijgt.

De biggen die doodgaan tijdens de dracht zitten in de nageboorte, ze krimpen als het ware maar zijn zichtbaar.

Heb hier een heel oud boek over het houden van varkens en daar staat alles heel mooi in beschreven.

Het vastleggen van een zeug is in mijn optiek dierenmishandeling, geef mij maar die foto's van Jorieke met die dikke zeug en dat kleine ding naast haar, zo'n zeug die vastligt kan geen natuurlijk gedrag vertonen en krijgt enorm last van stress.

Verder denk ik dat een varken wat buiten loopt over het algemeen veel minder last van overgewicht zal hebben, mijn varkens hier worden niet gemest, krijgen naast het gras wat ze grazen veel resten toegevoerd en doen het uitstekend, groeien een stuk langzamer natuurlijk dan wanneer ze gemest zouden worden maar dat is ook de bedoeling, ze vieren hier eenmaal hun verjaardag en dat is het voorbij

Geplaatst:

Nee Geedee. Ik snap helemaal waarom ze de dieren zo houden in de industrie. Het is voor de mens erg makkelijk en er gaat bijna niets mis. Maar als het op die manier moet, dan doen we het liever niet.

Het zal meewegen dat het haar eerste nest was. Van de wolzwijnen toen trouwens ook Yola, ik weet niet hoeveel biggen die van jou in hun eerste toom hadden? We zullen zien hoeveel het er zijn bij de volgende keren.

Ik vind 6 biggen een mooi aantal, moet ze er niet 3 platliggen natuurlijk, dan blijft er wel wat weinig over. Dode biggen blijven vervelend. Dat is een beetje het punt. Er zaten geen doodgeboren biggen bij, tenzij ze inderdaad zo gekrompen en half verslijmd waren natuurlijk (sorry )

Ze had haar kuil mooi bekleed met een laag stro en gras, maar gooide het ding steeds weer dicht en groef hem dan weer open.

Geplaatst:

Ik heb net de flessen-big weer even bij de moeder gezet, ik moest een half uur wacht houden (moeders ging eerst uitgebreid alle kruimeltjes van haar ontbijt uit het zand staan filteren...), maar toen mochten de biggen drinken. En de flessen-big dronk!

De keren hiervoor nam ze steeds wel een speen, maar liet hem dan ook meteen weer los. De 2 andere biggen zuigen zich meteen vast (met hun tongetje, ziet er grappig uit ) dus je zag duidelijk verschil.

Nu heeft ze aardig lang kunnen drinken! Ik heb haar nu dus ook daar gelaten. Straks nog een paar keer kijken. Zou mooi zijn, een flessen-dier is leuk... maar ook erg veel werk. Plus: het gaat nooit zo goed als de moeder het doet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...