Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moesachtertuin


Froukje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal. Al een tijdje volg ik dit forum. Voor de leuk maar vooral ook om kennis op te doen. Al heel wat geleerd hier en daarvoor mijn dank . Ik ben van plan een blog aan te maken om zo een overzicht van mijn eerste jaar te maken. Zie jullie dus daar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier in Hallum is het allemaal klei, als je wat wilt hebben................

Vandaag mooi weer om even de tuin in.

 

De grond is hier niet alleen arm en zanderig maar zit ook nog eens vol met puin van de huizen die hier vroeger stonden. Als ik het geld had gehad om de tuin af te graven en opnieuw te vullen, zoals sommige anderen hier gedaan hebben, dan was dat misschien het beste geweest. Maar helaas, dat zat er niet in. Ik heb de afgelopen jaren dan ook echt mijn best gedaan er een leuke tuin van te maken maar tot dus verre overleefde alleen een rode bes, een roos en een clematis . De tuin ligt op het zuidoosten, is beschut en in warme zomers bloedheet. Schaduw creëer je door begroeiing maar ja, als nagenoeg niets tot ontwikkeling komt dan wordt dat ook niets. Uiteindelijk zijn we maar begonnen met een paar vogels en kippen want alleen een kale grasmat is toch echt te saai. En ja, toen kwam van het één het ander . Dan maar een groente- en kruidentuin proberen in verhoogde bedden en potten. Dat de aanhouder maar mag winnen .

 

Overigens heb ik wel een aantal jaren op kleigrond gewoond. Met een traditionele moestuin. Fantastische oogst maar o die grond... Heb er nog rugpijn van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die grond is zomers bikkelhard, heb het wat gemeng met wald grond, maar dat helpt niet echt veel. en ja te veel regen is ook niks, zuigt je schep helemaal vast. Maar de verhoogte bedden is wel een goed idee, kan je nog wat goeie grond der op hebben. Maarre, m'n zus woonde vroeger in de wouden, wel leuk wonen daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarre, m'n zus woonde vroeger in de wouden, wel leuk wonen daar.

 

De Wâlden is groot natuurlijk. Ik ben opgegroeid in het noordelijke deel. Daarna een aantal jaren op de Groningse klei gewoond. Inmiddels weer terug maar dan een stuk zuidelijker. Ik woon op fietsafstand van de Leijen, het Burgumermeer, de Veenhoop, Earnewoude en Beetsterzwaag. En dan richting het noorden het schitterende coulisselandschap. Mij hoor je dan ook niet klagen. Die zandgrond neem ik op de koop toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...