Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien


Kuikhoven

Aanbevolen berichten

Een week of twee geleden heb ik wat ui zaadjes geplant. Deze beginnen nu een beetje op te komen. In 2 dagen zijn ze zo'n 1 tot 4cm boven de grond uitgekomen. Nou heb ik her en der wat gelezen. De 1 zegt in de grond vanaf mei de ander zegt in januari al. Hoe weet ik wanneer die van mij in de grond kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uien zaai je handigst terplekke niet echt voorzaaien, nouja uien zaaien is best lastig vind ik,

ik doe nog 1 poging dit seizoen met zilver-uien als dat mislukt kap ik ermee want heb nu al zovaak geprobeerd,

een pootuitje planten is zoveel makkelijker dan zaaien.

Pootuitjes plant je in voorjaar of najaar afhankelijk van het ras.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zaai ui, heb ik nu de walla walla en de reuzen ui, en inderdaad ben ik ook heel benieuwd wat daar uit komt, maar ik heb ook de white snowball gepoot in januari en is ook nog niet zo veel belovend, o de stengel is wel dik hoor, en het loof vind ik heerlijk, Ik weet het niet zeker meer zou je ze in maart april kunnen oogsten, maar ik las ook weer, dat ze in mei pas knollen gaan vormen, want 2 weken geleden er 1 uit gehaald , was nog minder als een bosui.Nu in het weekend weer andere poot uien gekocht, die ik kan zetten als de peulen en erwten er uit zijn,en gelijktijdig kan zaaien met de winterpeen. Het is voor mij het tweede jaar dus veel nog in een proef stadium, maar ja aldoende leert men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeanne lachen jij bent veels te ongeduldig

Oogst duurt nog wel even hoor, als het blad doodgaat zijn uien oogst klaar, eerder kan natuurlijk maar ga je voor grote opbrengst dan wacht je nog even.

 

Sjalotten pootuitjes zijn mijn favoriete uien om te kweken, ik vindt ze al mooi/grappig groeien en in de tuin staan

ze staan hier ook in voortuin/kruidentuin

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet het bakje maar zo buiten, laat je ze even doorgroeien, krijgen ze ook wortels enzo. En dan voorzichtig overzetten over een maandje/ 6 weken ongeveer. Je zou er een paar nu kunnen overzetten. Misschien slaan ze aan en anders heb je de rest nog

 

Houd het bakje wel in de gaten als het regent...hihi anders verzuipen ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Maar slakken komen ook in je koude bak, misschien wat minder maar het kan wel. Slakken houden vooral van jonge net gekiemde plantjes, of de uismaak ze bevalt weet ik niet.

 

De warmte als de zon erop staat hebben ze niet echt nodig. Je koude bak zou ik lekker houden voor de dingen die het daar wel heel fijn in vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorlopig heb ik pas drie bakjes met peperplantjes erin staan dus ik heb nog ruimte genoeg hahaha. Wat die slakken betreft, als het goed is kan er amper wat aan beestjes in die bak komen omdat we de onderkant van steen hebben gemaakt (bestraat) ik heb ook geen flauw idee of ik die koudebak gebruik zoals hij hoort maar hij doet iig goed werk

Ik kom alleen ruimte te kort in mijn vensterbank want ik heb allerlei zaden besteld bij "hobbyzaden" maar kan ze dus nog niet kwijt. tenzij ze in de volle grond mogen maar dat weet ik niet zo goed. ja, echt een leek wat betreft de moestuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peperplantjes zou ik binnen houden. Evt. op de dag als de zon erop staat maar 't is echt veel te koud nog en dan groeien ze niet.

 

Je zaait nu steeds zo bak helemaal vol met hetzelfde.

Ik zaai het liefste in plastic bekertjes. Je kan ook botervlootjes en weet ik wat nog meer gebruiken. Een bak van de chinees in vakjes verdelen, vleesbakken... je hoeft niet overal 30 planten te hebben lijkt me

De zaden die nu overblijven kan je volgend jaar en het jaar erop namelijk ook nog prima gebruiken of ruilen tegen andere zaden!

 

Maar wat heb je staan?

Van een hoop weet ik wel of het al in de grond kan en neem aan dat er op de zakjes ook info staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste peperplantjes heb ik nog binnen staan maar ik heb er zoveel dat ik om te proberen wat naar buiten heb gezet. er staan er nu zo'n 18 buiten en meer dan 40 binnen dat wordt een hoop peper eten dit jaar hahaha

Ik ben inmiddels ook begonnen met het gebruiken van halve plastic melkpakken, botervlootjes en mn thee glazen

 

Wat ik verder nog heb aan zaadjes:

Peterselie

Basilicum

pluksla

biet (kroot)

Bieslook

broccoli

wortel

rucola

bloemkool

ijssla

ui (nog meer ) walla walla

Koriander

Tomaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie, kiemt wat trager maar na opkomst geen problee. Is een lichtkiemer dus aandrukken in de grond maar niet bedekken. Kan buiten en maar ook binnen.

 

Basilicum, kan ook binnen en afhankelijk van het soort ook al buiten. Kiemt makkelijk.

 

pluksla, niet voorzaaien, direkt op de plek waar je ze hebben wilt. Zaai niet te dik. In een vakje van de MM zo'n 25 zaadjes....

 

biet (kroot), buiten in de grond, NIET voorzaaien, laat zich niet verplanten. op letten want er komen 3 tot 5 verschillende plantjes uit dat ene zaadje. Als ze het een beetje doen met een schaar de rest wegknippen. Je kan het ook laten maar dan krijg je kleine knolletjes...9 in een vak.

 

 

Bieslook, buiten zaaien op de plek waar je het hebben wilt. kan evt. nog binnen hoor maar daar heb je ruimte gebrek!

 

broccoli Afhankelijk van het ras. Maar kan prima buiten. Koud water geven, niet lauw!

 

wortel, direkt op de plek waar ze moeten. Niet te verspenen. Kiemen vrij traag, 16 in een vak, niet te diep zaaien.

 

rucola, lekker zaaien waar je ze hebben wilt. Kiemt erg snel! Na een week of 4 kan je al wat oogsten met normaal weer

 

bloemkool, afhankelijk van het ras, zelfde als broccoli. Hebben tijdens het telen veel voeding nodig. Is niet zo heel makkelijk plantjes.

 

ijssla, kan buiten in een vak... 4 per vak, dus leg ik 8 zaadjes erin, en als het beide kiemt kan je er weer een verwijderen.

 

ui (nog meer ) walla walla, gelijk op de plek waar je het hebben wilt. MM zegt 16 in een vak, ik heb er 9 in gezet. Zaaien had ik al uitgelegd.

 

Tomaat, als je 1 plant per soort wilt hebben niet meer dan 3 zaden zaaien. In principe kiemen ze allemaal. Na opkomst veel licht geven, en pas op met water, tomaten worden niet graag nat.

Mogen na half mei pas naar buiten. Kunnen niet tegen lage temperaturen en vorst.

 

Nou hier kan je wel mee vooruit toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een antwoord hihi ik ga eens kijken wat ik dan al buiten kan zaaien want volgens mij is dat dus best wat Dat wordt dit weekend toch een dag flink in de tuin werken. Dan kan ik alvast mijn schelpen paden aanleggen om de bakken heen tegen slakken. Super bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...