Ga naar inhoud

Zaadjes nemen van honing tomaat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo lieve tuiners,

Ik ben nieuw op dit forum !

Ik heb dit jaar voor het eerst honingtomaatjes gezaaid en uitgeplant. Het is een enorm succes, grote trossen tomaatjes worden regelmatig geplukt. Het zaad heb ik gehaald uit een overrijp tomaatje dat ik ik gekregen had. We vergelijken ze met de olijftomaatjes, Gardeners delight, black cherry, yellow queen, en ze halen het boven allemaal.

Ze groeien tot bovenin mijn serre zodat ik de takken op alle manieren moest opbinden.

Een aanrader voor iedereen !

Geplaatst:

Hier zijn de ervaringen van mij met nakomelingen van de originele honingtomaat. Van de drie planten die ik momenteel heb staan is de trosvorm in ieder geval gelijk of vrijwel gelijk aan die van de originele honingtomaat . De grootte van de tomaatjes is vergelijkbaar met de originele tomaat en de opbrengst is hoog.

Eén plant levert mooie rode en ook zoete tomaatjes die wat smaak betreft wel vergelijkbaar zijn met de originele honingtomaat . Ze missen echter de 'knapperige' beet en hebben een zacht huidje dat zeer barstgevoelig is. Zelfs zonder nat te worden barsten de tomaatjes snel.

De twee andere planten produceren tomaatjes van lichtere kleur , meer oranje . Ze hebben wel weer de fijne beet van de honingtomaat maar daar blijft het bij .Hun smaak is niet bijzonder en erg vlak.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hallo nieuwe lieve...nou ja ...Scotman,

Welkom als nieuwe forumdeelnemer en ook vanwege je enthousiasme en interessante tomatenpost!

Ik ga je even verwijzen naar 2 andere topics op dit forum:

Smaakervaringen over allerlei tomaten vind je hier: https://www.moestuinforum.nl/tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html

Een topic over zoeken naar erg lekkere en zoete tomaten, die voor iedereen te telen zijn, vind je hier:

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591.html

Leuke vergelijking van soorten die je hebt! Je bevindingen passen helemaal in die topics! Misschien kun je wat meer vertellen over wat je proeft daar! Yellow Queen ken ik niet uit ervaring, maar de andere soorten heb ik hier ook staan dit jaar. Maar bij mij alleen nog maar de Black Cherry rijp. De honingtomaat (F2) doet het buiten best redelijk en in de polytunnel enorm goed. Zeer grote planten en veel vruchtzetting. Ik ben vooral ook benieuwd naar de verschillen tussen meerdere zaailingen uit dezelfde F1. Als je de planten met de zoetste/beste vruchten selecteert voor zaadwinning en dat een aantal jaren blijft doen, dan heb je kans op een permanente erg zoete tomaat voor de toekomst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@ Frans.

Interessant!

Ik denk dan meteen dat je in je nakomelingen meteen enkele van de voorouders van de officiële honingtomaat "beschrijft".

Waarschijnlijk meer dan twee. Maar zouden er een knapperige oranje en een heel zoete rode, die erg snel barst, bijgeweest kunnen zijn?

Geplaatst:

Dit jaar heb ik bij wijze van test meerdere tomaten soorten gezaaid:

- Bonset

- Pyros

- Coeur de boeuf

- Yellow Sunrise

- Country Taste

- Big Daddy

- Money maker

- Stupice

- San Marzano

- Gardeners Delight

- Honing tomaat

- Olijftomaat

- Black Cherry

- yelow queen

Deze laatste 5 zijn mini - en trostomaatjes

Van de grote tomaten zijn stupice de vroegste, goeie doordringende smaak, klein en rond, opbrengst matig.

De country taste is de mooiste en de beste van smaak, gevolgd door de bonset.

Ik vind coeur de boeuf een goeie en mooie tomaat, goed geschikt voor veel bereidingen. De plant zelf ziet er niet uit, neerhangende bladeren, net een zieke plant maar geeft veel en mooie vruchten.

Iemand beweerde dat San Marzano de allerbeste tomaat was. ( wordt gebruikt om om geconcentreerde tomatenpurree te maken) . Geeft ovale tomaten met weinig sap en weinig zaad. Ideaal bij de bereiding van tomatensaus. Moeilijk te telen !

Ik bestelde een deel van mijn zaad in Engeland bij Thomson-Morgan.

Eigenaardig maar waar, de honingtomaat is wel de lekkerste (volgens mij) als je ze niet verwarmt. Als je ze bakt hou ik niet zo van de smaak. In tegenstelling met de yelow queen die superlekker is als je ze bakt.

Doch smaken verschillen en ik hoor graag jullie bevindingen.

Groeten

Berry

• 2 weeks later...
Geplaatst:

ik heb in het voorjaar één klein honingtomaatje uitgeknepen, waarvan nu 6 planten in mijn tuin staan. De kleine groene bolletjes van twee weken geleden zijn inmiddels uitgegroeid tot grote, nog knalgroene, tomaten. Hoe kan dat??? ik heb niks gezaaid, dus ze komen echt van dit zoete minitomaatje...

Geplaatst:

ja, dat ze anders smaken dan de originele etc. kan ik inkomen. Maar dat ze het formaat van een vleestomaat kunnen krijgen had ik nog nergens gehoord!

Geplaatst:

@ Mirlou.

Het honingtomaatje is een zogenaamde F1-hybride: om dit ras te verkrijgen, zijn een aantal heel gerichte kruisingen gedaan. De zaden van de honingtomaat geven dus altijd iets anders dan het tomaatje waaruit je de zaden nam. Dat kan best wel lijken op een honingtomaatje, maar kunnen ook de kenmerken zijn van andere voorouders waaruit dit tomaatje is gekruist. Tomaten, die bijna altijd zelfbestuivend zijn, blijven nog redelijk dicht bij de voorouders: ze lijken er altijd nog wel een beetje op in een of ander opzicht. Bij de meeste andere planten moet je er zelfs op rekenen dat een zaailing van een F1 helemaal niets meer lijkt op de plant waarvan je zaden nam.

Onthoud maar dat nakomelingen van een F1-ras nooit soortecht kunnen zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...