Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadjes nemen van honing tomaat

wilma

Aanbevolen berichten

Ik weet niet waar die onder valt, groenten of fruit, maar in elk geval momenteel worden er bij de supers honing tomaatjes aangeboden. in mooie doosjes liggen de tomaatjes aan een tros van 14 c m lengte, uitnodigend te wachten op de afnemer. Kijk, dan ga ik even op t net kijken en wat blijkt. Je kan er geen zaad van bekomen. Wordt alleen geleverd aan groot bedrijven.Maar, niet getreurt je koop er een paar, ik zelf 1 stuks, kosten 018 eurocent mijn ega versleet mij voor gek. maar om het kort te houden, de smaak van dat tomaatje is super. Thuis gelijk geproeft en welbevonden, dus ga een poging doen hem te kweken. Bij nazien van t internet kwam ik al ras iemand tegen die dat ook zo had gedaan en dat resultaat was dermate dat het een makkelijk gewas zal zijn. Iets voor jullie misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De honingtomaat is waarschijnlijk een F1 ras. Hybride of F1 zaadjes zijn het resultaat van een kruising tussen twee verschillende ouders van een groentesoort. Veredelaars ontwikkelen hybrides/f1 om bepaalde gunstige eigenschappen te creëren zoals, minder gevoeligheid voor ziekten, meer oogst of om bepaalde eigenschappen als kleur, smaak, rijping en kwaliteit te ontwikkelen. Het nemen van zaden van F1 (de eerste generatie) levert vaak geen gelijke soortechte planten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

he wat jammer nou, dacht het ei van columbus uitgevonden te hebben, Maar in hoeverre zal de smaak anders zijn?

Is dat ook zo met alle andere dingen die je van supermarkt produkten probeer na te kweken?

Paprika e.d.

Ja, ik ben wat dat betreft maar een dummy. gierig, en zo goedkoop mogelijk aan mijn spullen zien te komen.

Rare gewoonte , ik weet het,zal mijn achtergrond wel wezen. Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon zaaien die handel en kijken wat het geeft, heeft toch niets extra's gekost, al die flauwekul met dat F1 gedoe, vaak genoeg komen er perfecte tomaatjes voor terug maar ook paprika's uit het groetenschap kun je goed zaaien, echt, soms is het verschil in kwaliteit zo minimaal met een F1 dat je het niet eens merkt, gewoon doen zou ik zeggen. Geeft ook nog eens een hoop voldoending en dit telt ook mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Ha ik had op de Floriade bij een proefstand ook honingtomaatjes meegenomen. Die heb ik vlak voor mijn vakantie in een potje aarde leeg gedrukt..en tot mijn stomme verbazing staat er een potje met minitomatenplantjes.Als experiment lijkt het me wel lollig..en ik heb potten genoeg!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...

"Appelvrouwtje" Wanneer je een tomaatje "leegdrukt" dan heb je een hoopje zaadjes. Ik heb ze, het is een peuterwerkje, stuk voor stuk op een stukje keukenrol geplakt. Toen ze droog èn vastgeplakt zaten, kon ik ze, per zaadje, losknippen. Dan kan je precies bepalen hoeveel zaadjes en op welke afstand je ze in een zaaibed of potje kunt planten. Ik deed er twee per plantgaatje. Ze kwamen allemaal op en dat werd dus de zwakste wegknippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...
  • 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...

Bedoel je dat je zaad besteld hebt ? of de honing tomaten ? Het zaad, besteld en binnen kun je zaaien wanneer je wilt. Die uit een verse honingtomaat zou ik eerst schoonmaken en daarna zaaien.

ps: er werd ook zaad aangeboden voor diegene die dat wilde, recent nog , in het topic : "op zoek naar zoetekes "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een bakje honingtomaatjes besteld.

Dus gewoon afspoelen en zaaien?

Ik heb al vaak gelezen dat mensen ze eerst drogen en dan zaaien...al snap ik niet goed waarom.

Is het verboden de zaadjes te verkopen?

Het is toch niet moeilijk de zaadjes te oogsten om te verkopen in een webwinkel.

Ik denk dat ze heel populair zouden zijn.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaden bestellen van de "honingtomaat" is niet mogelijk, Itoero. Tenzij je een geheim adresje hebt (dat wij ook graag willen weten )

"Honingtomaat" is een beschermde naam en de fa. Looije heeft er het alleenrecht op om die soort te kweken en die naam te gebruiken voor een tomaat.

Natuurlijk kun je gedroogde zaden uit een honingtomaatje zaaien. Het resultaat is geen "honingtomaat" meer, maar iets dat kan tegenvallen of meevallen als je het met de officiële honingtomaat vergelijkt. In het gunstigste toeval lijken de nakomelingen wel wat op de tomaat waaruit je het zaad won. In het draadje dat Bit noemt, vind je ook uitgebreide informatie over wat je van het zaaien van een F1-hybride tomaat (want dat is de officiële honingtomaat) kunt verwachten.

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Weknow zegt, het resultaat kan heel erg tegen vallen. (Sterker nog, dat is meestal het geval) De tomaatjes uit het zelfgewonnen zaad kunnen compleet anders van kleur en smaak zijn. Niet iets waar je "klanten" vrolijk van worden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...