Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De juiste zaden kiezen


Aanbevolen berichten

Hoi daar

Weer een nieuwe dag met nieuwe vragen.

Ik las namelijk dat wanneer zaden drijven, ze weggegooid kunnen worden.

Nu wilde ik vandaag beginnen met het zaaien van paprika`s en pepers, die volgens het zakje in februari gestart moeten worden maar ik wilde alvast iets proberen. Ik besloot gewoon een hele kleine hoeveelheid zaden (4 per soort) te zaaien in zaai en stek grond. Maar, toen ik die 'drijftest' deed, dreef de helft ongeveer op het water. Klopt het dat ik die weg moet doen?

Ik ben nogal een fan van 'alles gebruiken' zover als het gaat, dus als ze volgens jullie wie weet wel goed zijn, probeer ik ze graag. Ieder zaadje is toch een potentiële plant met vruchten en met 1000 nieuwe zaden erin (ik roep maar wat).

 

Verder vroeg ik me af of jullie een verschil kunnen opmerken tussen biologische zaden en gewone zaden. Ik kwam een website tegen waar iemand eigen geoogste zaden 'bijna' per stuk verkoopt, in kleine hoeveelheden dus. Best prijzig, dus ik vroeg me af of die dan ook inderdaad een kans hebben veel beter te zijn? Of vraagt ze gewoon die prijzen omdat het veel tijd kost om het allemaal zover te krijgen?

 

Verder heb ik ook romijnse sla zaden gevonden, en wilde die graag proberen. Er staat op dat ze al snel gestart kunnen worden. Maar buiten lijkt me wat te heftig nog, kan ik ze binnen starten op een koele plaats? Of wil sla echt buiten? het is binnen droger natuurlijk, en misschien toch te warm? Ik heb geen schuurtje, dus ze moeten echt in de vensterbank, in de slaapkamer heb ik doorgaans wel m`n raam open overdag, dus daar is het vrij koel.

Het leek me leuk als ik alvast een paar kon planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe dag, nieuwe antwoorden!

 

Dat van die drijftest heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt mij dat alle paprika zaadjes drijven. Heb je ze onder geduwd? Zodat ze niet meer op dat bovenste laagje water blijven drijven omdat ze gewoon droog zijn en licht?

 

Als het een nieuw zakje zaadjes was, dan moeten de zaden gewoon goed zijn.

Er zal vast verschil zijn tussen biologische zaden en andere 'normale' zaadjes. Als je echt strikt biologisch wilt gaan telen (dus ook biologisch potgrond, biologische compost en.. ehm.. iets anders kan ik niet bedenken) dan moet je wel. Maar ik denk dat bijna niemand op dit forum werkt met biologische zaden.

Op deze website bestel ik vaak zaden. Niet biologisch, wel kleine zakjes voor een kwartje per stuk!

Ze heeft bijna alles: http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/

Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief, krijg je leuke tips!

 

Sla zou ik niet in een te warme ruimte zaaien. Daar komen on-gefileerde plantjes van

Het worden rare slungels die nooit een mooi kropje maken. Tenminste, dat is mijn ervaring. Zo koel mogelijk zaaien is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorieke!

Heerlijk al die nieuwe antwoorden ^_^

De paprika zaadjes zijn nieuw, en de pepers ook. Ik zal ze nog eens goed onder duwen en langer in het water laten staan zodat ze nog wat vochtiger worden.

 

Strikt biologisch telen lijkt me super, maar ik heb er het geld niet echt voor, denk ik. Ik heb besloten voor dit jaar gewoon zaden te kopen die geschikt lijken, biologisch of niet. En grond ed gewoon waar ik het krijgen kan. Als het toevallig lukt biologische spullen aan te schaffen kies ik er wel voor. En als het lukt wil ik dan zaden oogsten en bewaren voor volgend jaar. Op die manier is het ieder jaar ietsje meer biologisch (in mijn hoofd )

 

Super gave website! Vooral omdat ze kleine hoeveelheden verkoopt voor niet zoveel geld. Ik heb maar een klein tuintje en kleine hoeveelheden zijn prima ^_^. Ik ga daar zeker rondneuzen.

 

Bedankt nog voor de tip over de sla, dan ga ik daar gewoon mee wachten tot ik de kleine moestuinjes klaar heb, die kan ik dan misschien overdekken en dan buiten experimenteren met de sla.

Ik heb ook een hoekje dat tegen het huis aan staat, dat nooit bevriest, vast door de verwarming aan de andere kant van de muur. Misschien kan ik daar iets proberen? Of is het gewoon 'echt' te vroeg? (*liefde voor salades* )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook DOL op sla, en zaai nu al wel wat voor in de kas. Komende zomer en herfst wil ik ook een aantal soorten kweken die in de kas kunnen overwinteren. Zodat we nooit meer dure slappe sla hoeven te kopen in de supermarkt.

Kijk eens op marktplaats naar muurkasjes. Van plastic, of glas, maakt niet uit. Dat helpt al iets (niet als het gaat vriezen, dan zullen de zaailingen toch even een nachtje naar binnen moeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zie ik de zin van biologiosche zaden niet zo, biologische groente snap ik uiteraard goed maar zaden komt mij wat ja beetje overdreven voor

want dat volgt toch automatisch uit biologisch tuinieren ik gebruik geen gif

dus ik zou mijn pompoenzaad ook biologisch pompoenzaad kunnen noemen

 

De truuk van zaad laten drijven is denk ik ook niet nodig als het niet opkomt zie je vanzelf en toch zonde om wegtegooien als drijft want volgens mij zegt dat niet zoveel.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net van alles besteld bij 'belevenissen van een tuinkabouter'

Heerlijk dat het zulke kleine hoeveelheden zijn waardoor het zo betaalbaar is ^_^, ik heb me echt zonder problemen kunnen uitleven in het uitkiezen. Ik heb ook wat bloemen gekozen. Dit is wat ik tot nu toe heb:

 

-Cosmos (roze variant)

-Cosmos (oranje variant) ik hou erg van cosmos

-korenbloemen (de blauwe soort)

-klaprozen (de bekende soort)

 

-tomaatjes (had al 2 soorten maar kon het niet laten ) (kleine sweetbite tomaatjes)

-paprika (red sweet and pointed)

-paprika (california wonder)

-ui (rossa lunga di troppea) langwerpige rode zoetige ui

-ui (paris silverskin) zilveruitjes

-ui (red creole) rode grotere ui

-aubergine (black beauty)

-basilicum (want dat is 'altijd' lekker)

-courgette (een gele soort die ik me herinner van toen mijn ouders een moestuintje hadden)

 

Ik wil nog komkommer, maar kon die niet vinden. Ik weet dat ik weinig ruimte heb voor veel van dat soort planten. Maar met zulke goedkope zaden, kan ik wel wat experimenteren. Ik wil nu al meer plaatsen in de tuin maken voor moestuinplanten Sommige zaaiplaatsen hoef ik over een maandje pas te maken. In het plan staan nu al 5 kleine zaaibedden, waarvan 2 hele lange smalle, voor de lange uitgerekte planten.

Ook wil ik nog knoflook, is dat moeilijk?

Verder had ik al romijnse sla, pepers en nog wat dingen die ik even vergeet (ook goudsbloemen ^_^ altijd leuk)

De pepers en paprika`s wil ik proberen ook in de volgende winter te kweken, het schijnt dat dat kan? (binnen dan natuurlijk)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, ik denk dat ik vind dat je gelijk hebt! Wanneer je eigen zaden oogst en die gebruikt is dat al erg tof ^_^ en ze een keer kopen vind ik zelf geen probleem. Het is al gaaf als je eigen groenten kweekt ipv simpelweg altijd supermarktgroenten. Het is ook meer dat ik het leuk vind zo biologisch mogelijk te werken, het voelt als een soort persoonlijke uitdaging of zoiets . Het anders doen voelt als 'cheating' maar echt een probleem is het totaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat vindt ik ook hoor, bv aardappels kun je bijna niet zonder gif kweken, dan hoeft het niet meer van mij dan koop ik ze gewoon wel want verschil is er dan amper, en hou gewoon niet van gif gebruiken het enigste is dat ik slakkegif gebruik en dan nog dat eco spul.

Knoflook is heel makkelijk je kunt gewoon een knoflook bolletjes kopen en de teentjes in de grond duwen dan gaat de rest vanzelf daar is nu de tijd voor om te planten.

Als je ruim te tekort hebt in je tuin kun je mischien nog in potten verder of klimmende dingen, potten vergt wat extra aandacht met water geven maar resultaat kan best heel goed zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik heb ook wel eens gelezen dat je paprika en peperzaden enkele uren voordat je gaat zaaien in water kunt weken. Hierdoor wordt het zaadje zachter en zou het gemakkelijk kiemen. Zaadjes die gaan drijven zou je meteen weg kunnen gooien. die zullen waarschijnlijk niet gaan kiemen. Maar nogmaals ik heb het nooit geprobeerd.

 

Nog wel een tip: span houdbaarheidsfolie over het potje, zo onstaat een microklimaat waardoor de grond vochtig blijft. Na ontkiemen verwijderen en op een lichte plaats zetten.

 

Die uien, zijn dat zaadjes? Persoonlijk zou ik aanraden om voor het gemak plantuitjes te gebruiken in je eerste jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, potten zat ik ook aan te denken. Of gewoon van die grote zwarte bouw-emmers desnoods, die heb ik nog staan.

Jorg, de uien zijn inderdaad zaden, maar misschien zoek ik ook wel wat bolletjes dan om succes te verzekeren (zover dat kan). En goed idee (huishoudfolie)! Dat ga ik zeker toepassen.

 

Nog een vraagje tussendoor.

Ik zoek me een hoedje naar knoflookbolletjes op internet, maar de zadenhandels lijken ze steeds maar niet te hebben. Heeft iemand een idee van waar ik zou kunnen kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoflook bestel ik bij vreeken (let er op dat je een soort besteld die gewoon tegen onze kou en nattigheid kan, want ze hebben er ook soorten die warmte en droogte gewend zijn). Levenvanhetland.nl heeft ze ook. En straks bij de welkoop ook geloof ik... Of verkopen die het alleen voor de najaars-poting?

ui uit zaad is mij nog niet gelukt. er mag geen mini onkruidje komen te groeien (naar mijn ervaring) want dan zie je de ui al bijna niet meer opkomen.

Oh en als je uitjes gaat planten, dan zou ik inderdaad rode doen of sjalotjes ofzo. Witte/gele/bruine (hoe je het noemen wilt) koop je in de supermakt voor weinig.

Ik heb afgelopen jaar een leuk maaltje aardappelen kunnen oogsten. Van die mooie roze . Zonder gif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn die roze aardappels iets bijzonders ivm gif Jorieke ?

Als ik bv aardappels zou kweken dan gaan mensen dat controleren en ben je min of meer verplicht gif te gebruiken en ook bv over de afvoer van blad en zo mag niet op de composthoop maar moet mee naar huis in de GFT-bak allerlei regels in iedergeval zelfs een soort aanvraag moet je indienen dat je aardappels wilt kweken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt? Je hebt soorten die ongevoelig(er) zijn voor van alles. Dat staat er bij Vreeken altijd bij. De roze aardappel die ik heb geteeld (Desirée) is verder niets bijzonders.

 

Ik heb net trouwens zaden besteld voor een kruid dat aardappelziekte remt/dood.

("Verder is aangetoond, dat het extract van het blad en de stengel van deze soort remmend en zelfs dodend werkt op de schimmel Phytophthora, de veroorzaker van de aardappelziekte in aardappels en tomaten (zie www.redalyc.org)."

 

Ik moet het artikel nog lezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de biologische knoflook bij de supermarkt gekocht en deze doet het prima !

Volgens mij wordt de truuk van de zinkende zaadjes vooral bij het winnen van zaadjes gebruikt. Als je de tomaten/peper/paprika zaadjes wast en schoonmaakt kun je de drijvende zaadjes weggooien. Bij het planten/zaaien is het zaadje al gedroogd en zal m.i. eerder gaan drijven, wat niet zegt dat ze niet goed zijn. Bij mijn zelf geoogste peper/paprika zaadjes is het grootste deel gewoon ontkiemt.

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof toch dat ik maar geen aardappels doe, door alle regels staat het me tegen en kweek lijkt me ook niet speciaal leuk

oogst trouwens weer wel want dat heeft iets leuks en spannend of je veel hebt enzo, maar mij een teveel gedoe er omheen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar verkochten bij ons zowel de boerenbond(welkoop) als intratuin in het voorjaar poot-knoflook.

 

Ik ben er zojuist achter gekomen dat er hier in de buurt ook een welkoop is! Nog niet super lang, dus het was me nog niet opgevallen. Daar ga ik binnenkort wel even kijken voor knoflook dan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laulier is niet winterhard, ik heb hem wel maar hij heeft nu bubbeltjes folie terbescherming en het is de vraag of hij de winter overleefd dat zie je pas in voorjaar.

Lavas is gewoon heel makkelijk en geen speciale verzorging wordt groot.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maggi (lavas) kweek je vrij makkelijk op en wordt snel groot. Laurier is inderdaad niet winterhard. Als je een klein struikje hebt kan je hem in een pot telen en 's winters in de schuur/op een koude kamer zetten. Dan oogst je voor de winter alvast wat blaadjes om te drogen en in je kruidencollectie te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand ervaring met lavas? (maggie)

Ik heb al jaren zo'n plant in mijn tuin. Hij is meerjarig dus één keer zaaien is voldoende . Vermeerderen gaat ook prima door van een oudere plant gewoon met een spade er een stuk af te steken . Als je iemand kent die een oudere plant heeft dan is zo'n stuk afsteken een makkelijke en snelle manier om zelf al gauw een flinke plant te hebben. Een prima tijd hiervoor is het voorjaar (zelfs nu al als de grond tenminste vorstvrij is) voor dat de plant al ver uitgelopen is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juna/HansM/Jorieke:

De discussie over de laurier hebben we in oktober ook een keer gevoerd,

ik heb toen een foto geplaatst van mijn, inmiddels twee meter hoge laurierboom die al een vijftal winters(zonder bedekking) heeft overleeft.

Toevallig heb ik gisteren nog een hele doos gedroogde laurierbladeren meeggenomen voor mijn schoonfamilie in Den Bosch.

Als je bij de zoekfunctie:foto laurier intikt krijg je mijn foto van 11 oktober.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt apart dat je laulier zo onwijs mooi geworden is ik sta er echt van te kijken echt mooi vol.

Ik ben opzich gek op laulierbomen maar na een aantal x of onwijze dopluis of in de winter dood gevroren maar over gestapt op een klein plantje.

Hoe zou dat nou komen dat de jouwe de winter zo mooi overleefd ??

Het is toch gewoon de Laurus nobilis, vindt het best bijzonder maar denk dat de plant het zo goed bij jouw doet een uitzondering is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans ik ben er bijna zeker van dat deze boom een uitzondering is. Een jaar of vijf geleden heb ik (ik dacht van de boerenbond) een potje met een vijftal

gewortelde laurierplantjes gekocht. Gelijk uitgeplant in potten, enkele weggegeven de andere twee doodgegaan. De laatste werd zo groot dat ik hem voor de garage half onder de berk heb gezet. Al mijn olijven zijn afgelopen twee winters ondanks bescherming aan koning winter ten onder gegaan, de laurier doet net of het hem niet raakt. Mijn vrouw knipt gewoon takken en gebruikt die als (kerst)decoratie, perfect droog toen ik ze moest opruimen en een heerlijke geur bij het plukken van die gedroogde bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...