Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De juiste zaden kiezen


Aanbevolen berichten

Nou dat maakt het wel bijzonder, geloof jij echt dat het de plant ofook beetje de plek is, mischien beschermd de berk hem best goed, ik weet niet.

Als het de plant zou zijn zou het echt de moeite zijn om hem te stekken, ik weet nu al dat Jorieke en ik al graag een paar stekjes zouden willen

 

(trouwens voor een laulier van 5 jaar vindt ik hem ook heel groot en vol de groei zit er goed in)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, ik zal in het voorjaar eens proberen te stekken.

Ik ben niet zo goed met jaren maar volgens mijn vrouw is hij inderdaad omstreeks 5 jaar. De eerste drie jaar in potten ging het heel langzaam en dacht ik dit wordt niets maar buiten groeide hij voorspoedig. De plaats is niet bijzonder eigenlijk zelfs beroerd boven op een smalle (50cm breed en 50cm hoge) bloemenborder deels onder de berk maar vol in de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zou een leuke proef zijn om te kijken of de plant zijn stekken ook zo sterk en mogelijk winterharder zijn dan normaal.

Bij mij groeid een laulier ook nooit veel, je plant heeft in iedergeval twee goeie eigenschappen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plant met goede genen! Ik ben benieuwd op het stekken lukt, dat schijnt in de herfst te moeten.. Ik heb zeker interesse! Hier op het platteland vriest het harder dan waar ook, dus met een iets beschut plekje zou het goed moeten gaan.

De plant iets beschermen vind ik ook niet erg, maar om het ding nou elke winter naar binnen te slepen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet echt iets om trots op te zijn maar hier in het uiterste zuiden van Limburg op het plateau van Margraten worden we volgens het KNMI toch vaak verrast op lagere temperaturen dan de rest van ons Lage Land.

Toch heeft een mevrouw enkele straten verder een pracht van een vijgenboom(plant/struik) in de tuin staan. Ik denk dat de plaats, wind, zon,

en droge voeten een belangrijke rol spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het ras natuurlijk, de ene vijg is de andere niet!

Vandaag toevallig een "brown turkey" gekregen van m'n schoonouders en woon in noord-limburg dus dan moet ie bij mij zeker overwinteren.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Laurier van 5 jaar oud staat vlak achter mijn huis op het noorden dus krijg heel weinig zon...hij groeit bij de klippen op en heeft nooit last van de vorst gehad.

ik heb ooit eens ergens iets gelezen over de vorstbestendigheid van de laurier. het schijnt dat als je hem nooit snoeit hij beter bestand is tegen de kou. deze lente moet ik hem toch echt kortwieken want hij begint al een flinke schaduw in de tuin van de buren te maken

ik ga de meeste bladeren drogen en ga de takken stekken. eens kijken of lente stekken lukken!

als ze lukken dan zet ik ze wel op het forum en wie ze dan wil geeft maar een gil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand ervaring met lavas? (maggie)

Ik heb al jaren zo'n plant in mijn tuin. Hij is meerjarig dus één keer zaaien is voldoende . Vermeerderen gaat ook prima door van een oudere plant gewoon met een spade er een stuk af te steken . Als je iemand kent die een oudere plant heeft dan is zo'n stuk afsteken een makkelijke en snelle manier om zelf al gauw een flinke plant te hebben. Een prima tijd hiervoor is het voorjaar (zelfs nu al als de grond tenminste vorstvrij is) voor dat de plant al ver uitgelopen is.

 

Ik ben erachter gekomen dat m`n moeder haar lavas nog heeft staan in de tuin! Ik dacht dat die allang weer weg was. Dus misschien kan ik er wel een stukje vanaf halen.

 

En Eva, ik gil alvast voor als het lukt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

^_^ lekker soep maken straks!

 

Een vraagje.

Hoeveel ruimte heeft 1 courgette plant nodig? Het zijn de gele courgettes die er verder uitzien als normale supermarkt courgettes.. maar dan geel. (ben de naam even kwijt, sorry voor de vage omschrijving)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgette planten hebben over het algemeen VEEL ruimte nodig. Volgens mij ongeveer een vierkante meter. Ik had er vorig jaar 1 die zowaar een uitloper maakte! (ik was gewend dat de plant compact blijft, en dan steeds vanuit het midden vruchten maakt. Maar deze deed als een pompoenplant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er vorig jaar 1 die zowaar een uitloper maakte! (ik was gewend dat de plant compact blijft, en dan steeds vanuit het midden vruchten maakt. Maar deze deed als een pompoenplant).

Dan zal zijn mama wel vreemd gegaan zijn .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgette planten hebben over het algemeen VEEL ruimte nodig. Volgens mij ongeveer een vierkante meter. Ik had er vorig jaar 1 die zowaar een uitloper maakte! (ik was gewend dat de plant compact blijft, en dan steeds vanuit het midden vruchten maakt. Maar deze deed als een pompoenplant).

ja, ongetwijfeld een kruising-gevalletje...

komt in de beste famillies voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

GAUTIER%20COURGETTE%20RONDE%20klein.jpgcourgette-ronde-recolte.22768.jpg

Deze ronde kwam ik ergens tegen, die zijn wel heel leuk! Weten jullie of ze ook eetbaar zijn, en zo ja, zijn ze ook lekker en 'te doen' qua kweken?

Ik heb weinig ruimte voor courgette planten maar 1 tot 3 lijkt me wel erg leuk om te doen, en dan moet je natuurlijk wel de soort kiezen die je het leukst vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgette is niet zo heel moeilijk, het is mij in een grote pot ook gelukt (wel veel watergeven).

Stukje van plantaardig: Gebruik ronde courgettes deze nemen minder plaats in de pot en hoeven niet zo groot te groeien, waardoor de groeikracht van de plant beter behouden blijft. Courgettes kweek je ook best met twee planten omwille van de goede bestuiving. Ronde courgette wordt ook Courgette de Nice genoemd.

 

Bij tabernal hebben ze een tweetal rassen. Je moet wel 2 planten zetten, is iets met de bestuiving geloof ik

Courgette r. Tondo di Piacenza

Courgette r. Eight Ball F1

http://www.tabernal-zaden.nl/contents/nl/d104.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juna, de gele heb ik enkele jaren geleden als zaad uit Frankrijk meegebracht.

Ze heten inderdaad Ronde de Nice.

Ze zijn net zo eetbaar als "gewone" courgettes.

Verder niet bijzonder dus ik heb ze niet meer gezet. (vanwege het ruimtebeslag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...