Ga naar inhoud

Witlof zonder dekgrond . Makkelijk te telen wintergroente

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
wanneer is het beste om dit te zaaien in volle grond? Of moet ik eerst zaaien onder glas?

Onder glas zaaien heeft geen zin Limoncello omdat je witlof pas zaait vanaf begin mei tot juni. Gewoon ter plekke in de vollegrond zaaien en later uitdunnen. Uitgedunde plantjes kun je eventueel nog ergens anders neerzetten maar die leveren door dat verplanten wel minder mooie penwortels .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Waar dek je de ton of emmer mee af, ik doe het met een plastic zak en knip daar een aantal gaten in voor de ventilatie.

Mijn ervaring is wel hoe groter de pennen des te groter de witlofkroppen.

Jan

Geplaatst:

Hoi Janmar. Dit is je eerste bericht hier zie ik. Allereerst van harte welkom op dit forum.

Voor de witlof gebruik ik meestal een kunststof ton van het type zoals op de foto. Voor wat ventilatie laat ik het deksel dan op een kier staan. Het zijn handige tonnen en voor verschillende doeleinden bruikbaar . 's Zomers gebruik ik ze bijvoorbeeld als waterton. Ik heb er ooit een aantal vanuit Frankrijk meegenomen waar ze als vuilnistonnen worden verkocht.

En inderdaad , hoe groter de wortelpennen , hoe groter de uiteindelijke witlofkrop.

i_637701.jpg

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Upperdepup!

Heeft iemand zijn witlofwortels al gerooid? Ze zien er aardig over hun top uit bij mij. En aangezien alles het hele jaar al eerder te plukken/oogsten valt door het gekke weer...? Ik doe dit voor het eerst dus wil het niet verpesten!

Ik heb vrij weinig planten staan. Maar Frans; jij haalt er dus een boel naar binnen tot je die bak vol hebt. En de rest van de wortels rooi je ook, maar kuil je in? Zodat je die later nog weer in die bak kan zetten? Je laat ze toch niet in de grond? Of zijn ze wel winterhard en moet je dan gewoon rooien als de grond niet bevroren is?

Eens even uitzoeken of ik wel een soort heb die zonder dekgrond geteeld kan worden..?

Geplaatst:

Nog niet gerooid, maar het lijkt er inderdaad op dat we vroeger kunnen oogsten, mijn blad begint al te verkleuren. Om zeker te zijn de wortel even doorsnijden en bovenin zitten een inwendig holte die moet al duidelijk zichtbaar zijn (heb ooit ergens een plaatje gezien maar kan 'm op 't net niet vinden, kijk zo even in mijn bijbel!) de wortelhals moet ook niet meer vlak zijn. Je moet ze iig niet in de grond laten staan, na het rooien een week met loof drogen(voedsel uit loof loopt terug!), buiten maar wel onder afdak met dit weer. Kroppenteelt van Witlof begint bij een bepaalde temp. dacht 17 gr of zo, daaronder kun je hem dus bewaren tot dat je 'm wil gebruiken. Zal die temperaturen zo ook even na kijken!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Het is in ieder geval zeker dat knagers zoals konijnen wel degelijk witlofwortels lusten. Hoe die beesten het door de strot krijgen weet ik niet want een witlofwortel smaakt bijzonder bitter (ze worden bijvoorbeeld in de industrie gebruikt om bitterstoffen te produceren, lik maar eens aan het sap van zo'n doorgeneden wortel).Mijn vader voerde vroeger de wortels na het oogsten van de witlofkroppen op aan zijn konijnen . Dat gebeurde wel gedoseerd samen met ander voer.

Ik hoop dus voor je Jorieke dat muizen op dat gebied wat meer kieskeurig zijn dan konijnen.

Geplaatst:

Ik vind dat er prachtig uitzien, die witlof zo in een donker tonnetje. Had ik dit topic maar eerder onder ogen gehad. Dit is mijn eerste seizoen, en heb dus totaal onwetend witlof zaadjes gekocht voor witlof om in te kuilen. Zo rond eind mei, begin juni gezaaid, mooi opgekomen, mooi groot groen loof nu. Volgens mijn tuinboek, mogen de planten er in oktober uit...dan dien ik een kuil/vak te graven van zo`n 50 cm diep. Daar zet ik de wortels ( ontdaan van loof) netjes rechtop in, en laat er zand tussenlopen, zodat ze mooi rechtop blijven staan. Daar gaat een laag stro op van zo`n 25-30 cm, en daarop weer een plank om het tegen het licht af te dekken, denk ik. En dan kun je gewoon witlof oogsten als ze groot genoeg is. Je neemt wat je nodig hebt en de rest dek je weer af. Ben heel benieuwd. Deze kennis heb ik dus uit een boek hoor, hoe of het gaat lukken weet ik dus nog niet! )) Maar zo`n tonnetje had me dus wel makkelijk geleken! Nu zit ik waarschijnlijk van de winter op mijn knietjes in de sneeuw te zoeken waar of mijn witlof ook alweer gebeleven is!

Geplaatst:

Ik heb de witlof wortels opgegraven. En... ze zien er niet uit als witlofwortels

De meeste wortels zien er zo uit:

92_8f6a7b8f24ef5ffaad752b3dbb805242.jpg

Ze hebben wel een hele dikke knol, meer als een aardappel:

92_ae98ba4850151e7878c31c65bc6e664b.jpg

Er zijn er een paar wel mooi recht, maar nog steeds veel wortels aan 1 plant:

92_4d95f1c944aa8c1e790f2a0404d19567.jpg

Ik heb ze voorgezaaid, omdat zaaien in de vollegrond echt niet goed gaat hier. Kan dat het probleem zijn? Bij de knolvormige wortels lijkt het alsof de grond te hard is geweest? Misschien moet ik de boel nog losser maken de volgende keer? Want er zitten verder totaal geen stenen in de grond, en ik dacht dat zandgrond altijd wel goed was voor wortelgroenten...

Geplaatst:

Mooie pen wortels hoor, maakt niks uit voor ons hoor bol knol of wat voor een wortel,

scheeld enkel ruimte bij voortrekken en werkt netter maar komt overal toch witlof van.

Je had volgens mij nog even kunnen wachten, maar maakt ook niks uit hooguit wat kleindere witlof.

Zelf wacht ik nog een maand.

Jootje je kan rustig in emmer tonnetje doen, de beschrijving die je gaf hoeft niet maar is een andere mogelijkheid.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Oke bij mij nog niet nog mooi groen, en ja van alles gaat komende dagen mooi drogen dat is zo.

al je beschadigde hebt maakt ook niet uit, ook daar komt gewoon witlof uit, en rotten gaat het ook niet al mijn witlof pennen zijn vrijwel beschadigt punt eraf want ik zit op dikke klei.

Vindt zeker dat je kan zien dat jij op zand zit, veel rechtere wortel pennen.

zowiezo is het makkelijk als je 1 maal een x gedaan hebt en 1 van de lekkerste dingen uit de tuin.

Players only love you when they're playing.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heb witloof in 2 emmers staan eerste emmer zijn de bladjes die op komen mooi geel heb 1 week later nog een emmer bij gemaakt en daar zijn nu blaadjes bij die groen zijn niet van alle pennen !! witloof staat in de kelder wat kan hier de oorzaak zijn ?

Geplaatst:
Dat komt als de nog niet opgezette wortels al een groen groeipuntje hebben van in het licht.

Ook de stock wortels donker opslaan.

Heb de wortels met het loof een paar dagen laten rusten en dan pas in emmer gezet . Kan het te maken hebben met het loof dat te lang is ?

Geplaatst:

Nee ik bedoel na afsnijden loof en dan stockeren in licht.

Dan komt er soms al een groeipuntje, het ene ras is er gevoeliger aan dan het andere.

Komt omdat het loof na afrijpen op veld en na afsnijden nog groeit, het had nochthans bij mij 2 weken op het veld gelegen, enkel het ras Zoom had er een beetje last van, het waren ook de oudste en dikste wortels.

Maar achteraf na oogst witloof is enkel het bovenste puntje wat groen, de rest van de krop is mooi wit-geel.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik begrijp iets nog niet helemaal!

Even kijken of ik het helemaal snap!

Je zaait zaad vanaf mei. De grond mag niet bemest zijn.

Afstand is 15 cm ongeveer? En niet voorzaaien.

Als het loof geel begint te worden is het tijd om de wortels van de plant te oogsten.

Dit zou sept/okt zijn.

Deze laat je een paar dagen drogen met loof eraan.

Dan snij je het loof eraf, 3 cm boven de wortel.

Overzetten in een krat/bak/ton/emmer in een laagje vochtig zand. (laagje van hoeveel cm?)

Afdekken dat er geen licht bij komt maar het moet wel ventileren.

Witlof gaat groeien vanaf 15 graden?

Af en toe checken en wat water geven.

Maar nu de vraag: als je een 2e ronde wilt doen trek je weer wortels uit de tuin of heb je die er al uitgehaald bij de eerste ronde en op een andere manier bewaard?

En hoe lang kan je de witlof max in de ton laten zitten?

Wij hebben geen kelder. Is het in de schuur te koud?

En welke temperatuur is het maximum.

Klinkt wel weer erg leuk hoor! Jeanne wilde een paar zaadjes sturen...

Denk dat ik het ook ga proberen!

Kan je ieder soort kratje of ton gebruiken? Of zijn er nog 'regeltjes' qua hoogte enzo?

Geplaatst:

Miranda ik zit net het zelfde te lezen, dankzij Koert, die naar deze verwees, Ik doe ze in een aardappelkist die mijn man dicht en hoger gaat maken. Ook ik heb het soort dat zonder stro of dekgrond, gebruikt kan worden. Morgen stuur ik ze naar je op, vandaag geen tijd gehad, ik zal een briefje toevoegen met alles wat er op het zakje staat, voor ons beiden de eerste keer ben zo benieuwd,daarom wil ik me ook goed inlezen. Jeanne

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...