Kamilla Geplaatst: 3 januari 2012 Geplaatst: 3 januari 2012 In het groene lijstje dat Rantje gepresenteerd heeft, kan ik 1 ding niet beamen en dat is dat het loof om en nabij oktober geel zou worden. Ik heb eergisteren de laatste mooie groene stronken er uit gespit. Het laten drogen met loof eraan, is bedoeld om de sappen uit de bladeren weer terug te laten trekken naar de wortels. Daarna inderdaad het verdorde loof op 2 tot 3 CM afsnijden. Bij vochtig weer duurt dat wel een week. Daarna zet ik ze in een bak binnenshuis. Ik gebruik er grote emmers of grote bloempotten voor, maar kratjes kunnen ook. Die schep ik vol met gewone grond uit de tuin. Zoveel dat de hele wortellengte grondcontact heeft. Dit vermeng ik met bladeren (ik lees hier ook regelmatig over stro). Dit vermengen heeft naar mijn idee te maken met het inkuilen vroeger buitenshuis. Als je dan in de winter in de bevroren grond witlof wilde rooien, zorgde het stro ervoor dat dat nog mogelijk was. Binnenshuis is dat niet nodig maar voor het gewicht van die emmer is het wel zo vriendelijk voor je rug om hem niet vol met zware klei te spitten. Alle voedingsstoffen zitten immers in de wortel dus bijvoeding is niet nodig. Eenmaal binnenshuis geparkeerd steek ik er stokken in tegen de rand van de emmer (pot) die als tentstokken fungeren zodat er een zwarte vuilniszak overheen gezet kan worden. Ik zet ze in de berging. Ik heb zo ook wel eens in de CV-ketel-kast gezet. Daar is het enorm warm en droog. In zo'n extreem geval hebben ze we wat water nodig, maar ze groeien in die warmte als een speer. Dat is een leuke manier om je oogst te spreiden: een koele plek en een warme plek. Ik hoop een beetje plezier bijgedragen te hebben aan jullie witlofoogst. Quote
Rantje Geplaatst: 3 januari 2012 Geplaatst: 3 januari 2012 Ik hoop een beetje plezier bijgedragen te hebben aan jullie witlofoogst. Dank je! In gedachte ben ik al aan het bedenken wat voor lekkere dingen we ermee kunnen maken Net las ik weer dat je de wortels al in augustus moet oogsten.bij een online zaadhandel, verschillende omschrijvingen zitten lezen van een paar soorten Op zich zou dat niet verkeerd zijn want augustus is ook de laatste maand om voorgezaaide winterdingen in de tuin te zetten. En dat wil ik zeker ook gaan doen want 't is nu zo saaiiiii. Ik verga haast van de honger Dus een zwarte bouwemmer kan ook prima?En dan een tentje maken met stokjes en een vuilniszak (ik zie een wigwam voor me ) Maar hoe zorg je dan voor luchtcirculatie??? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Kamilla Geplaatst: 3 januari 2012 Geplaatst: 3 januari 2012 Net las ik weer dat je de wortels al in augustus moet oogsten. In augustus zijn ze bij mij nog niet groot genoeg. Maar als dat wel het geval is, MAG je vanaf augustus rustig aan het oogsten van de wortels beginnen. Dan neem je een deel en doet dat in de bak of zwarte bouwemmer. Inderdaad is die ook uitstekend Na een maand herhaal je dat weer totdat je witlof helemaal op is. Je kan de witlof niet bewaren. Als hij volgroeid is, moet hij binnen een korte tijd op. Dus spreiding van je oogst is wel een aanrader. En dan een tentje maken met stokjes en een vuilniszak (ik zie een wigwam voor me ) Maar hoe zorg je dan voor luchtcirculatie??? Die vuilniszak hangt er losje overheen omdat het een donkere ruimte van zichzelf is. Er komt dus voldoende verse lucht in de donkere wigwam. Quote
Rantje Geplaatst: 3 januari 2012 Geplaatst: 3 januari 2012 Dank je wel!!! Ik denk dat ik het redelijk begrijp allemaal! Heb je nog een voorkeur voor een bepaald ras of maakt het allemaal niet zo heel veel uit? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Hoe diep zijn jouw MM bakken Rantje? Ze wortelen namelijk aardig diep. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rantje Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Goed dat je dat zegt, de meeste 25 en een paar van 40 cm.Dus ik kan ze het beste in de diepere zetten? Hoe lang wordt zo'n pen? maar in mijn boek staat het loof afsnijden op 2cm. Overal staat tussen de 2 en 3 cm...ik denk dat als je de wortels ziet en met je mes klaarzit wel aanvoelt hoeveel eraf moet... en een stukje van het uiteinde van de wortel. dus witlof telers klopt dat? bedankt alvast Daar ben ik ook benieuwd naar, heb het net ook gelezen. Maar hoeveel moet eraf dan? En wat is de rede ervan? Echt hè, hoe meer ik lees erover hoe meer vragen ik krijg. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
geedee Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Kwam deze foto op internet tegen van een kweker waar je ook wortelen van witlof kunt bestellen(voor grootschalige aanpak; dus niks voor ons). Lijkt mij een goed voorbeeld van hoeveel er aan moet blijven zitten. (volgens mij komt het niet zo nauw) meer foto's : http://www.flevolof.nl/album.php?albumid=1?taalid=1 Quote
Frans Geplaatst: 4 januari 2012 Auteur Geplaatst: 4 januari 2012 en een stukje van het uiteinde van de wortel. dus witlof telers klopt dat? bedankt alvastDaar ben ik ook benieuwd naar, heb het net ook gelezen. Maar hoeveel moet eraf dan? En wat is de rede ervan?Het moet niet maar het mag wel. Een groot verschil in lengte van uit te zetten wortels kan lastig zijn en om die lengte wat uniform te houden mag je dus rustig een stukje van al te lange wortels afsnijden. Ook eventuele kleine zijpennen die in de weg zitten kun je zonder problemen afsnijden. Het 'bloedt' dan wel een beetje , er komt wat wit sap uit , maar dat is maar kortstondig en doet helemaal geen kwaad. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Kamilla Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Ik sorteer mijn wortelpennen altijd een beetje op grootte. Alle kleintjes (15 tot 20 CM) in een kleinere emmer en de groten in een grote bak. Als je een grote wortel wat schuin (diagonaalsgewijs) in een kratje legt, komt er ook nog een lofje boven op. Op vruchtbare goed vochtvasthoudende kleigrond worden de wortels niet zo groot. De noodzaak van de wortels om hun voedingsstoffen diep te moeten zoeken, is niet zo aanwezig op kleigrond. Vandaar dat ik het met emmers van ongeveer 35 CM prima red. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Nou, ik heb een 4-tal wortels in een emmer gezet. Ze waren al ietwat uitgelopen (nadeel van dit warme weer en (nog) geen koudere plek om de wortels op te kunnen slaan).Dat heb ik weggesneden. In de kelder is het te koud, op de deel (toekomstige woonkamer) ook, badkamer en slaapkamer ook.Dus nu staat de emmer (met vuilniszakken tentje) op een onhandige plek in de keuken (16 graden). Ik zit nu al te denken aan een soort nisje in de toekomstige woonkamer, waar we witlof kunnen telen Ik wil namelijk een inbouwkastje voor de stofzuiger e.d. En daar kan dan een mooi soort van podium in komen. Daar kan de stofzuiger OP, en een bak/emmer met witlof ONDER. Beschermd tegen teveel warmte van de woonkamer, en zeker weten donker. Heb nu al zin om het te bouwen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Heb toch een vraagje, vanavond het pakje gelezen waarin de zaadjes zaten, mede omdat ik het naar rantje gestuurd heb, en toen kwam ik op het zakje het volgende tegen, wortels er uit halen medio okt/nov. en dan bewaren - 1tot januari, vinden jullie dit niet heel lang? In mijn boek stond een week. en als je zo'n winter heb als nu waar kom je dan aan -1 c? Quote
Kamilla Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Het woordje "bewaren" lijkt mij voor meerdere uitleg vatbaar. Het inkuilen (hetzij buiten hetzij in een emmer) heet volgens mij ook bewaren. Binnenshuis de wortels opkweken gebeurt toch nooit bij -1 graad? Vaak wordt er de kruipruimte onder het huis voor gebruikt. Behalve door mij want ik moet er niet aan denken om een spin tegen te komen. De ruimte waar ik de witlof zet, is minstens 8 tot 15 graden. Quote
Borsalino Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 @Jeanne, dat is waarschijnlijk de info van-voor professionele telers die ze op het zakje gezet hebben. Die bewaren de wortels op die temperatuur om ze lekker lang te kunnen bewaren. Er zijn rassen voor vroege oogst, midden oogst en late oogst, dus vanaf januari is voor latere oogst.Kijk maar eens op de telers van witloof zaad voor de profs, dan zie je verscheidene datums voor het trekken van witloof volgens raskeuze.Ze moeten het gehele jaar rond witloof kunnen trekken en verkopen. Maar niks van aantrekken, het gaat groeien en lukken hoor. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 5 januari 2012 Geplaatst: 5 januari 2012 super borsalino, bedankt alweer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Zo staat mijn witlof er nu bij: Ietwat groenig, zal wel door de vuilniszak heen schijnen. De emmer staat namelijk in de keuken, aangezien we geen warme donkere ruimte hebben. Zodra de woonkamer af is wel, dus volgend jaar beter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Waarom heb je ze in de keuken staan (of volgend jaar woonkamer) dat is veel te warm, witlof goed afgedekt zorgt zelf wel voor de warmte. Zo groeien ze veel te snel en krijg je zoals op de foto te zien van die losse kroppen, gewoon in garage/kelder/schuur is warm zat en dan krijg je mooie dichte kroppen, bovendien heb je op die plekken minder licht. Nog kouder kan ook, buiten onder afdakje, maar dan zullen ze iets minder snel groeien. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Echt? Ik dacht dat ze zo rond de 15 graden moesten hebben? Liefst wat hoger?Daarom staan ze in de (vrij koude) keuken. In de kelder was het te koud, op de deel ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Jorieke waarom steek je zo weinig pennen in de emmer. Ik steek in zulke emmers 17 stuks mooi verdeeld gaten gemaakt met een pootstok.Lekker makkelijk. Hier staan ze in de kelder iets van 15°. De vollegronds die groeit wel trager door de koudere omstandigheden, maar die kroppen zijn veel vaster en zoeter.Is wel het zelfde ras! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Mij leek 4 stronkjes per keer oogsten wel mooi, de emmer was ook al aardig vol met die vertakte wortels van mij Met meerdere emmers zou ik dan oogstspreiding hebben. Want als ze eenmaal oogstklaar zijn, kan je ze vast niet meer lang in die emmer laten zitten? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 17 januari 2012 Geplaatst: 17 januari 2012 Wij eten 2 keer van 1 emmer warm.Van die emmer worden er 3 door de dame des huizes rauw verorbert, is ze gek op. Dus een oogstklare emmer blijft toch soms ruim een week staan en ziet er dan nog piccobello uit. Heb wel meerdere emmers staan, gewoonlijk 4, ook voor de schoonmama Die vertakkingen snij ik er gewoon vanaf dat ik een rechte pen overhou. Quote
Annie Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Ik denk dat ik ook witlof ga proberen dit jaar . Mijn vriend en ik vinden het altijd wel lekkere groente en het wordt ook redelijk vaak gegeten. Alleen zit ik me af te vragen of de MM er wel voor geschikt is of dat ik witlof beter in een diepere emmer kan proberen te kweken, omdat die wortels natuurlijk aardig diep gaan. Als je witlof zaait, moet er dan ook veel ruimte tussen zitten? Anders past er natuurlijk niet veel in de MM of diepere emmer/grote 'was'emmer/mand . En dan kan ik het misschien gewoon beter in de tuin ergens proberen haha. Quote
Koert Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 Witlof wortels kunnen denk ik tot een cm of dertig worden, ik houd altijd een afstand van 15 cm aan en tussen de rijen ...uhm geen idee precies?? Oh dertig cm en zaaien op 12cm in de rij. Even op moeten zoeken afstand tussen de rijen, ik zaai witlof op ruggen aangezien ik op kleigrond teel en dan zit er altijd wel voldoende afstand tussen de rijen. Dus als je mmbak minstens een cm of 25 hoog is moet het wel lukken. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 De witlofjes groeien goed hier, en blijven gelukkig vrij vast van vorm. Alleen de buitenste bladeren zijn wat losser. Maar dat is geen ramp. Toch handig, zo'n koude keuken Komend seizoen ga ik iig VEEL meer witlof zaaien en telen. Ik vind het echt leuk dat er nu wat fris, gezonds en knapperigs groeit in huis. Een mooie aanvullen op winters voedsel. Er is ook een rode variant toch? Lijkt me ook leuk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Je hebt gelijk, witlof is een toffe groente om te kweken, roodlof facht ik dat die anders ging maar weet ik niet zeker,maar lijkt mij inderdaad ook leuk. Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Wij gaan volgend jaar ook lekker wat witlof telen De smaak is toch veel beter dan die naar water smakende dingen uit de supermarkt? En als je roodlof bleekt wordt het toch ook gewoon wit/gelig? Ongebleekte roodlof hebben we ook een keer gehad, was afgrijselijk bitter! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.