Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lavameel


Mark

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Een aantal keren al deze site bekeken, erg leuk allemaal.

Ben alleen niet zo'n computerman. Toch maar besloten om me aan te melden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb nog weinig gelezen over het gebruik van lavameel.

Ik ben zelf beginnende met mijn moestuin. Hiervoor zijn wij verhuisd naar een plek met een grote tuin. Het was een stuk weiland op zandgrond. Dus erg arm en vrij zuur. In mijn zoektocht naar bodemverbeteraars kwam ik dus op lavameel uit. Dit doet namelijk erg veel... Alleen het was amper te krijgen. Ja voor 7 euro bij de Welkoop voor 2 kilo. Maar daar heb ik het budget niet voor. Uiteindelijk ben ik beland bij een of ander leverancier. Ik heb toen maar 1000 kilo gekocht met de hoop dat ik ook andere mensen hier blij mee kon maken.

 

Het leuke van lavameel is:

 

het is een grondverbeteraar, als lavameel nat wordt, wordt het een kleiachtige substantie. ideaal dus voor zandgrond. Voor het vanshouden van vocht en voedingstoffen.

 

Het is een mineraalbemester. We stoppen elk jaar steeds weer mest(de NPK's) in de grond. Maar we vergeten dat de plantjes, net als wij, ook mineralen nodig hebben. Hierdoor krijgen we verarmde bodems en worden onze planten steeds kwetsbaarder.

 

het is een biologisch bestrijdingsmiddel. Een insecten houden er niet van of stikken erin. schimmels(meeldauw, knolvoet, aardappelziekte) zijn niet levensvatbaar op lavameel.

 

Het heeft een ph van 8,2 dus je hoeft amper nog met kalk te strooien.

 

het bindt stikstof en gaat ammoniakgeur tegen. bv. in de kattenbak of andere plaatsen waar (huis)dieren hun behoefte doen.

of als zandbad voor de kippen.

 

en het is goed voor op de composthoop.

 

Er is in 1908 al een boek over geschreven, maar later in de vergetelheid gedrukt door de komst van kunstmest. Het wordt wel gebruikt in de biologische landbouw.

 

ik zelf ben erg enthousiast en ben benieuwd wat het allemaal gaat doen.

 

onderzoek het eens...

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me hartstikke leuk zo'n moestuindag. Het is alleen 190 km rijden! Woon in Vlagtwedde(Oost-Groningen), maar wie weet. Op dit moment verkoop ik 20 kilo voor 15 euro. Dus 75 cent per kilo, net wat beter dan de Welkoop. Het is van het merk DCM, die vragen overal de hoofdprijs voor. Maar je kunt wel gratis je bodem door DCM laten testen!!!

ik zal binnenkort ook maar even een foto van mijn project(je) plaatsen.

 

Groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Er zijn verschillende soorten lavameel, afhankelijk waar het wordt gewonnen.

Het aandeel per mineraal verschilt per soort lavameel, en ook de zuurgraad (pH).

 

Planten groeien vooral in grond met een zuurgraad van pH=5 tot pH=6 .

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...