AnnekeW Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik voorzie 1 probleem. De slakken in mijn tuin gaan daar schandalig misbruik van maken. Quote
loes Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 of juist niet. met de tips en truc's die je leert hebben je slakken geen enkele kans meer. Quote
pippi Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik zou behalve een foto wel een real-life docusoapserie willen zien over de strijd tegen slakken van het MTF. Spannend met die nachtelijke patrouilles, verdriet om dooie plantjes, humor, gruwel, ik zeg dat het een kijkcijferkanon zou worden. Ik had gisteren zo'n tijgernaaktslak in een bak met bier, die was zo enorm dat het bijna eng was, een soort tijgerhaai was het. Ik was echt blij dat hij al dood was. En vandaag eentje die ging gillen toen ik hem pakte. Dat vind ik zo erg, als ze geluid gaan maken, dat zouden ze moeten verbieden. Zwijgende beesten dood trappen is al akelig genoeg, maar dit was ook nog eens een kleintje en ik heb echt even getwijfeld of ik hem een beter leven in de gemeentelijke bosjes zou gunnen. Maar toen bedacht ik me dat het nageslacht misschien ook zo vocaal zou worden en dat was zo'n nachtmerrie-scenario dat ik er toch maar mijn voet op heb gezet. Quote
AnnekeW Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Tijgerslakken vind ik altijd een beetje twijfelgevallen omdat ze ook op andere slakken jagen. Net weer even een ronde gedaan. Het miezert een beetje en dan zijn er toch ineens weer veel actief. Ik kwam nog een grote groene kikker tegen in mijn plantenborder. We schrokken beide een beetje van elkaar. Ik hoop dat hij mijn hapklare slakkenbrokken kan waarderen, maar er zitten er vast nog wel meer. Die soap lijkt me een goudmijntje, moet wel na kinderbedtijd uitgezonden denk ik? Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ja die huisjesslakken willen nog wel eens gillen... brrr... Trouwens ook nog wat wijzer geworden... Als je bierslakkenvallen neerzet moet je die vooral niet erg lang laten staan omdat het dan alleen slakken naar die plek toe trekt en ze gezellig de restjes opdrinken en van hun verzopen soortgenoten eten maar zelf niet dood gaan. Hetgeen wel voor een erg vies stinkend glibberig bakje zorgt. Kon ze dan wel weer gemakkelijk daar met z'n allen weghalen, dat was dan wel weer handig. Oh, en bij terugkomst in het huisje bleken er ook nog viér van die vieze tijgerslakken op mn aanrecht/wasbak te glibberen... blehhhggggg. Quote
loes Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 (aangepast) als je het bakje nog langer laat staan dan komen er allemaal van die vieze vliegen op af. ik me vorig jaar maar afvragen wat de buren toch voor rotzooi in de tuin hadden dat er zoveel vliegen zaten. bleek dat een vergeten bierbakje aan mijn kant van de schutting te zijn. net even een rondje tuin gedaan. moestuin: 0 achtertuin: 20 (17 huisjesslakken, 3 naaktslakken)in de voortuin zag ik er zo vanuit het raam ook een aantal maar daar raap ik ze niet. 12 juni 2016 aangepast door Gast Quote
pippi Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Anneke, ze zullen best ook andere slakken eten, maar ik waag het er niet op en maak geen onderscheid. Als die tijgers in een vegetarische bui zijn vreten ze mij veel te veel. Erny, ik had ze vroeger in ons vorige huis ook wel eens binnen, van die enorme naaktslakken achter de wasmachine. Die wasmachine had de neiging om door het huis te gaan wandelen met centrifugeren, en als je hem dan tegen stond te houden zag je opeens die grote slakken zitten. Brrrr. Loes, ik ben ook wel eens zo'n bak bier vergeten, vreselijk wat een gore smurrie wordt dat. Maar wat goed, nul slakken in je moestuin!! Quote
Jenneke Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik had vanavond 43 huisjesslakken en 3 naaktslakken, 1 enorme huislak ging knarsen en schuimbekken van woede toen ik hem in de pot gooide ben ze een 100 meter verder in de bosjes wezen gooien, dan kunnen ze daar lekker verder glibberen als de egels en kikkers er geen orgie van maken ik was wel woest van de week, ik had een heel mooi biologisch plantje citroentijm gekocht, was in 1 nacht helemaal tot de grond toe afgeknaagd door een dikke vette naaktslak. Die ben ik ook in de bosjes wezen gooien, lekker voor de egels zo'n gemarineerde slak Quote
Raquette Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Hahaha, Snailbusters...of nog lekkerder bekkend: Slugbusters:). Ik zou ervoor intunen! Bij mij hebben ze de aardappels ook heel erg te grazen genomen, maf dat ze die zo lekker vinden ineens. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
loes Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Loes, ik ben ook wel eens zo'n bak bier vergeten, vreselijk wat een gore smurrie wordt dat. Maar wat goed, nul slakken in je moestuin!!Dat ik niets heb gevonden betekend natuurlijk niet dat er niets zit. De afscheiding met de achtertuin is maar een gaaspaneel, dat houdt een slak niet tegen. Morgen gewoon weer een rondje. het scheelt ook dat mijn tuin maar klein is, die mega aantallen haal ik sowieso niet. Quote
Mijnunbiet Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Eindelijk weer regen hier; dus fluks de tuin in en 30 slakkenshaslicks gemaakt, van die ellendige bruine naaktslakken die het hier op mijn aardbeien voorzien hadden. Het helpt. De segrijnslakken worden hier in een met gaas afgesloten bak op een dieet van keukengroen gezet en gaan dan de vriezer in. Flink zoute pekel en vervolgens de oven in met knoflookboter... Oh! Niet meer naar de buurman gooien dus, maar bij mij brengen. Quote Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet
RobO Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 hoe maak jij slakkenshaslicks van donkere naaktslakken om 2.30 uur? Quote
Rustavi Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Kunnen slakken wel gillen..? Bij mijn weten hebben ze geen stembanden en longen... Toch..? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
AnnekeW Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Huisjes slakken die zich snel terug trekken in hun huisje, het dekseltje er voor trekken en geluid maken door het vacuüm zuigen misschien? Ik heb ook nog nooit een slak horen gillen. Huisjes slakken krijgen bij mij altijd vliegles richting sloot waar eenden en egeltjes er wel raad mee weten. Die zeggen hooguit tok (als ze iets hards raken) of plons als ze in de sloot komen. Naaktslakken knip ik met een hele scherpe schaar doormidden op de plek waar ik ze vind. Die krijgen niet eens de tijd om te beseffen wat er gebeurd. Dat zijn meteen 2 leeggelopen hompjes. Quote
Demier Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Eindelijk weer regen hier; dus fluks de tuin in en 30 slakkenshaslicks gemaakt, van die ellendige bruine naaktslakken die het hier op mijn aardbeien voorzien hadden. Het helpt. De segrijnslakken worden hier in een met gaas afgesloten bak op een dieet van keukengroen gezet en gaan dan de vriezer in. Flink zoute pekel en vervolgens de oven in met knoflookboter... Oh! Niet meer naar de buurman gooien dus, maar bij mij brengen. Zou maar oplettn wat je schijft, want deze segrijnslakken ziijn verdomd beschermd.1 slak zou je zomaar 1000 euro gaan kosten.Tijd geleden nog hier een Belg opgepakt die deze in zijn bezit had.gr Mat Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Demier, je maakt een grapje zeker....ik kan hier niets over vinden gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Demier Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Klopt, heb even de soort verwisseld.Dit geld voor de grotere soort, hier noemt men die wijngaardslak, deze hebben het nu goed, want ik zie er dagelijks wel een 100 al op een landweggetje liggen.gr Mat Quote
Nedlets Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Grrr Ik dacht dat die krengen mijn aardbeien wel met rust zouden laten maar niet dus, zojuist helemaal leeg gezogen aardbeien terug gevonden. In sommige zaten ze er gewoon nog in. Ik wordt echt niet goed van die beesten, eerste jaar moestuin maar zo vergroot je de zin toch echt alweer snel. Volgend jaar maar verder in Bato bakken. Die zijn toch denk ik iets beter te beschermen. Quote
Raquette Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Ik heb er ook last van, Nedlets. Die aardbeien kunnen me niet zoveel schelen, die waren toch maar een 'probeerproject' hier. Maar er is net ook weer een komkommer finaal getopt. Daar kweek je dat ding dan maandenlang voor op. Het ergste is nog dat ik van beide komkommersoorten teveel had, maar ik heb alle extra's weggegeven aan de buurvrouw en op de ruilmarkt. Les voor volgend jaar...maar ja, ik kan mijn extra's ook niet eindeloos aanhouden, daar heb ik geen plaats voor. Pfff, de lust kan je soms echt even vergaan ja, door die %$#@-slakken! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
pippi Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Ik heb een zooi aardappelplanten in de voortuin staan, en die heb ik gewoon opgegeven. Ik kan daar voor kapitalen aan bier neerzetten, en die bierbakken zitten echt elke dag vol, maar ze blijven komen. Volgens mij lok ik met dat bier daar juist alle slakken in de wijde omtrek. Maar, in de achtertuin heb ik het re-de-lijk onder controle. Ik denk ook werkelijk dat we een record-slakkenjaar hebben, ik heb werkelijk nog nooit zulke grote huisjesslakken gezien bijvoorbeeld, en ik ga er van uit dat het volgend jaar minder zal zijn. Quote
Enjoy! Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Het is veel dit jaar! Voordeel van een paar natte dagen hier is dat ze zich weer meer laten zien (ok overdag). Gisteravond weer zo'n 300 stuks gevangen. Behoorlijk veel naaktslakken dit keer. Het valt mij ook op dat er veel meer grote grijsbruine huisjesslakken zijn. Die zaten nu bijv. echt bovenin m'n knoflook en waren aan het genieten van m'n dikste oerprei (helaas voor hen zag ik ze) Quote
pippi Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Kunnen slakken wel gillen..? Bij mijn weten hebben ze geen stembanden en longen... Toch..? Ik heb het opgezocht en het is inderdaad geen 'gillen', er worden verschillende verklaringen gegeven voor het geluid: Ze schrapen dan het hele huis af met hun mond, wat soms een behoorlijk lawaaig karwei is, zoiets als een piepend krijtje op een schoolbord. They do indeed make a squeaking noise when they are picked up. This is the sound made as they retreat into their shells and air is forced out through tiny spaces. Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Vannacht weer op patrouille geweest gewapend met lampje, dit keer ook met regenpak aan vanwege de buien. Maar liet mij niet weerhouden om bij dat perfecte weer op jacht te gaan. Resultaat was weer zo'n 2 liter slakken + wat ik eerder op de avond al had geraapt: 1 liter.Gek genoeg laten ze mijn aardbeien aardig met rust, maar een paar met vraatschade, maar ze verkiezen de aardappelplanten ernaast. Daar was het flink plukken geblazen. Later in mn huisje, vlak voor ik ging slapen... nog ff wat drinken inschenken... Had eerder ook al weer een paar van die tijgerslakken van het aanrecht weggehaald... waar kómen die toch vandaan??? Keek ik naar de Lavendelkleurige vuilniszak (en die stinken ook nog naar neplavendel, miskoop) en zag ik daar bovenop toch echt de meest reusachtige enorme grote lange dikke mega Tijgerslak zitten die ik in mn leven heb gezien!!! Heb 'm zo snel naar buiten gegooid dat ik vergeten ben foto te maken dus jullie moeten me maar op mn woord geloven... het monster was zéker 15 cm lang !!!!! Ik overdrijf níet. Heb 'm helaas niet ver genoeg weggemikt dus hoop toch niet dat ie de volgende keer er weer zit. Quote
Nedlets Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Iemand die dit al geprobeerd heeft? Wat betreft de kosten is dit erg weinig. Ik sta echt op het punt om een houten omboording te maken en dit te monteren. Het rapen is dweilen met de kraan open, de buren doen er helaas niks aan en daar is het ook één groot paradijs. Quote
Rustavi Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 (aangepast) Ik heb op een Turkse forum gelezen dat koffieprut (Cafeïne vanaf een concentratie van 0,05%) ook dodelijk werkt bij slakken. Het schijnt hun zenuwstelsel aan te tasten. Beetje op en/of rondom de planten gooien zou moeten werken. Koffieprut konden ze zo krijgen bij Starbucks...Ik zelf heb dit niet uitgeprobeerd omdat ik geen last heb van slakken. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 15 juni 2016 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.