Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Never fear; self sufficientish is here to save the day. Written by our forum members (op een engels forum over zelfvoorziening) here are 51 organic* ways to get rid of slugs.

1. Pick up and slam them between two bricks

2. (a pretty macarbe one) – collect loads and stick them in a blender then paint around the area that they are in with juice, its like Vlad the impaler they don’t like sensing death of their own kind.

3. Beer traps

4. Keep any areas free of places for them to hide.

5. Collect them in jars and feed them to the ducks.

6. Collect them in jars, but leave jars out in sun and let them die a horrible death!

7. Chuck ‘em over the fence into the neighbour’s garden (No I never!)

8. Salt ‘em

9. Roll ‘em up in puff pastry, bake in a moderate oven for 20 minutes and tell the (guests, kids, vicar etc.) that they are party sausage rolls

11. Get out the big clippers and snip them in half

12. Protect plants with copper strip around them.

13. Sprinkling coffee grounds around lettuces, marigolds and delphiniums could help to deter snails and slugs.

14 Make a pond to attract frogs, toads and newts to eat them.

15. A sharp knife…

16. Crushed up egg shells around your plants as a barrier (slugs hate rough surfaces)

17. Crushed seashells

18. Use as sea angling bait.

19. Nail them into the ground. (hmm is that a bit angry)

18. Borrow a chicken and let it eat them all.

19. Microwave them. (please note you will need to clean your microwave afterwards)

20. Use them for golf practice.

21. Use them in artwork

22. Apply parasitic nematodes

23. Razor blades

24. Open a hedgehog sanctuary

25. Serve them to unpopular visitors, pretending they are “the finest French snails”

26. Learn to love them. Understand that in the eternal cycle of life, in the endless continuum of existence, they are no less significant (or hungry) than you and I, and no less deserving of love. Embrace them. Touch nirvana together.

27. Lapidation

28. Coarse sand or grit around your plants

29. Leave a bucket in a damp grassy area for a couple of days to collect slugs underneath and then flick them to the chooks* (because you get funny looks from them if the slugs aren’t on the ground) *Chickens

30. Use a glut of home made ginger beer in beer traps

31. Superglue

32. Photograph your slugs, so that they can give up garden grazing and jet off to become international models

33. Double-sided sticky tape

34. Testacellid carnivorous slugs (I like the idea of slugs eating other slugs).

35. Putting boiling water over them to kill them

36. When cold add to compost heap.

37. An unbroken smear of vaseline around the rim of flower pots or containers.

38. Collect them in a bag, walk them out to the woods, and dump them there.

39. Live in a desert.

40. Live in the Arctic.

41. Become a slug breeder and grow lettuce as feedstock.

42. Encourage frogs and black ground beetles as well as birds and hedgehogs.

43. Cut plastic milk bottles into deep rings. Slide these over individual plants and push into the soil so there’s a a good few inches sticking up.

44. Use a flame weeder

45. Spray gun with 25% ammonia/75% water solution. Go on the prowl at night with your torch and sprayer – to entertain your neighbors do it in wellies and dressing gown!

46. Use barrier crops around plants that attract slugs. So, if you’re growing lettuce, cabbage, comfrey, beans etc, then surround them with things like garlic, mint, chives, sage, fennel, chicory and endive.

47. If you’re a home barber (as I am), keep the hair clippings and sprinkle them as a barrier around your plants. It’s said to be as effective as eggshells. But, they do have to be kept dry.

48. Pick them up, baby talk them whilst tickling them under their chins (YES they have chins!!!!) and then teach them to fly and teach them to swim (chuck em in the river!!!!!!!!!!!!!!!!!)…

49. Feed them with Bran, it will expand inside them and kill them

50 . Slugs hate lavender!

51 . Collect as many as you can, stick them in a blender and use as paint around your containers

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Een oud topic weer heropgerakeld , maar slakkenlijken schrikken geen enkele slak af. Ik ga 's nachts één of twee keer rond in de tuin en knip ieder slak ik twee met een (snoei)schaar. Bij een tweede ronde daarna vind ik steevast andere slakken die bezig zijn de halve slakjes op te eten...

Als je een week lang intensief (ik doe het nu om 22h00-23h00-24h00) een ronde doet in de tuin kan je op een week tijd het slakkenbestand dusdanig reduceren dat ze geen probleem meer vormen in de tuin.

Uitgerust met een krachtige zaklamp (of beter nog hoofdlamp) doe je in 10 minuten ongeveer 100m² (zeker zolang er niet teveel begroeiing is). Je leert ook waar je de slakken kan vinden en hoe je ze snel kan opsporen...

Iedere volwassen slak die je doodt is er ééntje minder die zich vermenigvuldigen (ik heb ze verdubbeld en daar blijft het dan bij )

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

haha, dat doe ik ook...elke avond die ik maar kan ga ik op 'jacht'.

gewapend met een schaar en een zaklamp...

de lijkjes laat ik liggen en dan ga ik na een uurtje weer.

dan knip ik alle lijkenvretertjes door de helft

elke avond vind ik wel zo'n 50 slakken. en als je bekijkt dat een slak wel honderd eitjes kan leggen...

reken dan maar eens uit hoeveel slakken ik me bespaar!

bij de buurman in de tuin knikkeren heb ik ook wel eens gedaan...hij heeft slakkengif, ik niet

wat ik gek vind is dat ik moeite heb om huisjesslakken te killen...

ze zullen vast een een aaibaarheidsfactor hebben

maar hoe dan ook, die geef ik liever airmiles naar de andere kant van de sloot

Geplaatst:

Ik maak ook vreemd genoeg onderscheidt tussen de "ouderwetse" huisjesslaken en die grote reuzen, die bruine, die megahuisjesslakken gaan weg!! En dan scharrelen (of slijmeren...) er ook nog kleine "waterslakjes"-achtigen rond... mogen dan dus ook blijven, want wel heel schattig, maar die naaktslak daarnaast wordt geheid gedeporteerd naar Snale Eiland!!

Geplaatst:

die huisjesslakken zijn ook niet heilig hoor...

vandaag hebben twee ervan al mijn tomatillo zaailingen en blue hopi mais opgevroten ze zijn beloond met airmiles.

de tomatillo zaai ik gewoon opnieuw, maar de blue hopi mais heb ik niet meer...kl*te slakken!!...

Geplaatst:

Segrijn- en wijngaarslakken zijn een echte pest. Ze doen veel meer schade dan de naaktslakken, en zijn ook veel mobieler. Ik dood nu nog iedere nacht ongeveer 500 slakken. Mijn tuin is dan oko vrij groot (nu 10a, als alles aangelegd is 20a). Ik ben selectief in bestrijding en probeer vooral de gevoelige plekken te vrijwaren (hosta, kiwi)

In de composthoop laat ik ze leven (krioelt van de slakken, maar daar leven ook twee padden in)

Ik heb net een personeelsadvertentie geplaatst voor logistieke ondersteuning http://supermasj.blogspot.com/2012/05/gezocht.html

Geplaatst:

SEGRIJNSLAK

slak39241336514999.jpg

De herkomst van de Segrijnslak [Cantareus aspersus aspersus, voorheen en meer bekend als Helix aspersa aspersa (Muller)] moet waarschijnlijk gezocht worden in de kustgebieden van het noordelijke Middenlandse zeegebied. De oude Romeinen hebben deze soort echter al verspreid tot in de 'Lage landen' en Engeland vanwege haar culinaire eigenschappen. Dat de Romeinen verzot waren op slakken, wordt kenbaar uit een van de Engelse namen voor de overbekende Wijngaardslak [Helix pomatia], namelijk 'Roman snail'.

Vanwege de zeer eetbare eigenschappen en het grote aanpassingsvermogen van de Segrijnslak, is deze soort door kolonisten over de gehele wereld verspreid, tot in de Pacific. Nu heeft de laatste eigenschap ervoor gezorgd, dat het een woekerende pest is in vele delen van de wereld. En vermoedelijk ook in uw tuin ...

Is het, dat de meeste inheemse slakken zowel klein zijn en rottend afval, ofwel algen eten, de Segrijnslak eet het liefst jonge bladeren en planten van de soorten die wij ook waarderen; ware het niet als voedsel, danwel als esthetische tuinplant. Vooral Noord-Amerikanen zijn furieus op deze soort.

Onder het mom van 'if you can't beat them, eat them....

IJzer-oxide schijnt een redelijk veilig, dodelijk gif te zijn voor deze dieren. Ik heb echter een betere remedie tegen overlast van deze beesten. Je moet ze zelf opeten, danwel verzamelen, goed voeden en levend aanbieden aan andere geinteresseerden [op dit forum] bijvoorbeeld. Het zijn werkelijk een van de meest gewaardeerde 'escargots' of 'caracoles' en het is eigenlijk een 'crime' om ze zondermeer te vermoorden.

Ten aanzien van de huisvesting [primair] : leg een [vierkante, plastik] vuilnisbak plat neer [container] en bedek de opening met een 'net-achtige afsluiting' [luchtige afdekking], ik gebruik een oude hor met zwaar elastiek hiervoor. De huisvesting moet geventileerd staan en daglicht krijgen, maar het mag niet in de volle zon staan. De minimum temperatuur is 5 graden, het maximum 31 graden. Ideaal is kamertemperatuur. Minimaal om de twee weken [!] moet het onderkomen ontdaan worden van uitwerpselen; deze uitwerpselen zijn uitstekende meststoffen, dus in de pot of tuin gooien.

De voeding : 'Alles wat vers is en in uw salade gaat', is primair goed. Keukenafval, maar ook wilde kolen als mosterd- en koolzaad [leer deze soorten in het wild herkennen, indien u hen wilt gaan houden; let wel op dat deze planten niet in de wegberm staan !] en ook distels [en brandnetels] zijn goed voedsel voor de slakken [distels geven is een oud Frans gebruik voor pre-marinade], aangevuld met [tarwe] meel vermengd met een flink scheutje melkpoeder en een tipje [zee]zout [eventueel met een schoteltje water of wijn in het leefhok]. Heel belangrijk is de vetmestperiode. Deze duurt minstens 7 dagen. Hierin geeft u [uitsluitend tarwe] meel. Dit kunt u aanvullen met [gedroogde en versnipperde] kruiden als thijm, dille en rozemarijn. Hou het wel bij een soort kruid. In deze periode kun u overwegen de slakken te voeren met wijn, in plaats van water [oud Romeins gebruik, tezamen met het voeren van uitsluitend thijm].

Voor het einde : Na het laatste galgemaal, moet u ze goed wassen in stromend water [niet verdrinken !]. Hierna doet u ze in een onbewerkte rieten mand, in elk geval een luchtig onderkomen vol met gaatjes. Indien het object op de grond staat en de slakken de grond kunnen bereiken, dient deze opgehangen te worden [spaans gebruik]. Zorg voor voldoende ventilatie. De slakken krijgen nu minimaal 3 dagen niets te eten meer. Na de eerste dag van vasten, is het aan te raden eenmaal de mand te reinigen van uitwerpselen en de slakken een beetje te besproeien [met een plantenspuit] om ze aan te zetten hun darmen te legen. Daarna niet meer besproeien.

Het einde : Na deze [minimaal] 3 dagen vasten zijn de slakken gereed voor consumptie, in welke vorm dan ook van recept te vinden op het internet, vermits het recept uit gaat van verse, levende slakken. In het gehele proces totaan het koken van de slakken, moeten [uiteraard] dode slakken verwijderd worden [maar dit lijkt mij een overbodige opmerking].

Voorbereiding en koken : Ik geef u enkele methoden.

1. 'Franse methode' - neem een brede pan/emmer. Gooi hierin een laagje grof zeezout, hierop een laagje slakken en herhalen. Op het laatst gooit u een kop azijn over de slakken. Eventueel verversen en herhalen om het uur. Minstens 4 uur laten staan/herhalen. Goed wassen hierna. Koken voor ongeveer 10 minuten, of totdat de slakken met een speld uit het huis gehaald kan worden. Eventueel het puntje van de staart en het slakkenhuis/ingewanden verwijderen, weer goed wassen en koken in een ruime, uitmuntende court boullion voor minstens 40 minuten [of totdat ze mals zijn]. Hierna zijn ze klaar voor verdere bewerking of invriezen.

2. 'Spaanse methode' - doe een klein laagje koud water water in een pan. Breng eventueel met nat zout een rand aan op de pan [zodat de slakken niet kunnen ontsnappen]. Was de slakken goed en doe ze in de pan. Naar lokaal recept kunnen er verschillende ingredienten aanwezig zijn. Zet nu de pan op een laag vuurtje. Na een aantal [meestentijds 10] minuten zijn de slakken dood gekookt, worden meestal nog eenmaal gewassen en worden verwerkt in recepten van kooktijden tussen de 20 en 40 minuten. De slakken worden meestal niet uit het slakkenhuis verwijderd tot aan de eettafel en vanuit de schelp gehaald [met een speld] geheel gegeten.

3. 'Algemene methode' - wassen en met een flinke scheut azijn en/of zout 10 minuten koken, verwijderen uit de schelp, goed wassen [met azijn/en of zout] en koken tussen 40 en 90 min. in een zeer goede court boullion.

4. 'Mijn methode' - indien de slakken levendig zijn, koel zetten op 8c/46F enkele uren voordat ze gekookt moeten worden. De slakken niet wassen, maar wel een flinke pan water aan de kook brengen op een hoog vuur. Wanneer het water borrelt de slakken in het water gooien. Doe een deksel op de pan. Laat kort doorkoken [5 minuten] en probeer een slak uit het huisje te verwijderen met een speld. Zodra het lukt, de slakken afgieten en uit de schelp verwijderen. Deponeer ze in zout water. Laat ze hierin een kwartier liggen. Was ze goed hierna. Verwijder eventueel de ingewanden [slakkenhuis] en het tipje van de staart. Kook ze in een uitmuntende court boullion totdat ze mals zijn, zo'n 40/90 min. [afhankelijk van de grootte] en laat ze hierin afkoelen.

Recept : Het meest gebruikte recept is 'escargots a la Bourgogne' en wel "de schelp vullen met een puntje 'mooie kruidenboter', hierop de slak, weer een puntje kruidenboter en zo'n 8 minuten in een hete oven [220c/428F]. Serveren met Frans stokbrood

Bron: http://slakken.startkabel.nl/forum/?id=2

Geplaatst:
Segrijn- en wijngaarslakken zijn een echte pest. Ze doen veel meer schade dan de naaktslakken, en zijn ook veel mobieler. Ik dood nu nog iedere nacht ongeveer 500 slakken. Mijn tuin is dan oko vrij groot (nu 10a, als alles aangelegd is 20a). Ik ben selectief in bestrijding en probeer vooral de gevoelige plekken te vrijwaren (hosta, kiwi)

In de composthoop laat ik ze leven (krioelt van de slakken, maar daar leven ook twee padden in)

Ik heb net een personeelsadvertentie geplaatst voor logistieke ondersteuning http://supermasj.blogspot.com/2012/05/gezocht.html

Vannacht dus een egel in de tuin gezien

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Ik heb een biervalletje staan, vanaf het vroege voorjaar, misschien ook de rede dat er dus nu amper slakken zijn.

Een vraagje over de bierval... Drinken honden en katten daar ook uit ? Ik heb echt heel veel last van slakken en zou nog wel een extra hulpje in de bestrijding kunnen gebruiken. Misschien dat de enorme regenval van afgelopen winter hier in het noorden daar ook debet aan is. Ze houden nu eenmaal van een vochtige omgeving. Ik vind er momenteel na elke fikse regenbui dan ook gemakkelijk 8 per vierkante meter... De gedachte aan een dronken hond of kat houdt me echter tegen ook een bierval te gebruiken

Geloof dat het een beetje een warrig verhaal geworden is

Nee hoor, dat viel best mee We maken allemaal onze eigen afwegingen en we doen dat allemaal binnen de mogelijkheden en ervaring die we hebben. Dat kun je niet zomaar afdoen in hokjes van goed of fout.

Geplaatst:

Lijkt me niet, die van mij is een klein groen rond bekertje met een deksel erop. Dus ze kunnen er niet echt bij.

Je zou van kippengaas een iglo kunenn maken en dat eroverheen zetten, ben je zeker dat ze er niet bij kunnen

Er is een topic op het forum over een zelfbouwslakkenval, simpel en werkt goed. Zelfde principe.

Als je een grote tuin hebt dan werkt het idd. ook om bier te verdunnen met wat water. De val wordt snel smerig als er veel slakken in zitten, ik verschoon het bakje nu een keer per week. (lees: mijn moeder maakt het bakje schoon )

Wat je ook nog kan doen is een groot rabarberblad neerleggen, daar kruipen ze onder en kan je ze ook verwijderden. Werkt een beetje hetzelfde als een bierval behalve dan dat je zelf weg moet halen...

Ze zitten graag in donkere vochtige ruimtes. Dus onder hout, stenen, gras, bladeren.

Ik kan het nergens meer vinden maar je kan van fijnmazig gaas een soort van gootje vouwen. Daar kunnen ze niet overheen. Zo even verder zoeken, is wel leuk om eens uit te proberen of dat idd. werkt.

Geplaatst: (aangepast)
Een vraagje over de bierval... Drinken honden en katten daar ook uit ? ...

De katten hier drinken niet uit de slakkenvallen. Ze ruiken er even aan, maar lopen dan door. Binnenshuis moet de kat ook niets hebben van alcohol. Dus ik maak me er geen zorgen over.

Honden heb ik niet.

Edit een --> geen

aangepast door Gast
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

om je makkelijke moestuin te beschermen tegen slakken.

leg een gootje aan de bovenkant van je mm waar water in kan. b v halve regengoot. door het water kan de slak niet IN je mm

Geplaatst:

Gisteren dus honderden slakken geraapt, aan de grootte te zien zo ongeveer 4 generaties.

Maar.... zag helaas ook dat ze zich van de EsgarGo niet zoveel aantrekken!

Ben bang dat ik vanmiddag toch maar een bus onverantwoorde slakkendoodkorrels ga kopen... sorry... Alleen om de tere plantjes een verdedingslinie te geven.

Geplaatst:

Nou Erny, helemaal geen sorry - ik vind dat best kunnen. Je hoeft je tenslotten niet al je werk te laten vernielen.

Zeker hier in het nrd waar we zo nu en dan bijna kunnen spreken van een slakken invasie

Ik gebruik het ook aan de randen en nu het zo gortig is ook bij de zeer gevoelige en goed in de smaak liggende gewassen (zoals bij de sla). Ik heb wel de rand van mijn moestuintje afgeschermd met golfplaatjes (ivm harde noordelijke wind - open vlakte) en nu ook aan de andere kant met een plank (speciaal voor Rantje 'hart' ) Zo hoop ik 'dat egeltje' of andere kleine diertje wat bescherming te bieden tegen inname van de eco slakkenkorrels

Ons Rantje hier is zo'n lieve meid en heeft ook zo'n gruwelijk groot hart , dat ik daar domweg even niet aan voorbij kon gaan - dus naja, nog maar een plank

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

Hihi en ik was nou net van plan om ze aan een saté prikker te rijgen

Nee hoor, maar heb geen last van slakken...althans ze zijn er wel maar niet veel en de laatse tijd vooral wat kleintjes. Ik heb mazzel.

Overigens heb ik al vaker gelezen Erny dat die Escar-go niet echt helpt.

Misschien eens een ander merk proberen of die van de Action?

Geplaatst:

Voor mij is het wel effe dubben.

In de eerste plaats waarschijnlijk laat met alles te zaaien.

Had mooi gedacht combinatieteelt aan te brengen en zodoende te proberen om vijanden op een natuurlijke manier te verweren of te elimineren.

Maar ja, als je vrijwel alles tegelijkertijd zaait, dan is de ene groente allang uitgegroeid en de ander moet nog beginnen.

Dan dacht ik verstandig te zijn om een compostvat aan te schaffen. Ook veel over gelezen MAAR nergens was ik tot nu toe tegen gekomen dat ik de composthoop zo ver mogelijk van de moestuin weg moest zetten.

Is ook niet mogelijk, zo'n grote tuin heb ik nu ook weer niet.

Mijn hele moestuin wordt opgevreten door de slakken. Zo komen van de buurmans tuin onder de schutting door.

Ik heb al twee bio.. slakkenvallen geplaatst. Geen effect. Cacaodoppen voor de rand van de moestuinbakken gelegd en satestokjes rondom geplaatst.

Vannacht heeft mijn oudste zoon op z'n minst 8 slakken verwijdert.

Maar vanochtend was toch mijn bladkool aangevreten....

Broccoli, bloemkool, sla, bonen en koolraap alles aangevreten

Geplaatst:
..... Ook veel over gelezen MAAR nergens was ik tot nu toe tegen gekomen dat ik de composthoop zo ver mogelijk van de moestuin weg moest zetten. ...
Die kende ik niet. Waarom is dat?
Geplaatst:

Ben bang dat ik vanmiddag toch maar een bus onverantwoorde slakkendoodkorrels ga kopen... sorry... Alleen om de tere plantjes een verdedingslinie te geven.

Kan maar vindt toch ook dat je om andere (wilde) dieren moet denk, dus geen bus moet kiezen die schadelijk is direkt/indirekt via dode vrgiftigde slakken of korrels denk aan vogels, egels, kikkers, hagedis de hond, een kip enzv.

Beste (vindt ik) en op den duur goedkoopst blijft een fijngazig tunneltje bv van ikea gordijn stof.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Beste (vind ik) en op den duur goedkoopst blijft een fijngazig tunneltje bv van ikea gordijn stof.
Dan zal je toch eerst de (naakt)slakjes die zich in de grond verschuilen weg moeten krijgen en het gaas voor een stuk in moeten graven...
Geplaatst:

Dooie slakken die er liggen raap ik dan ook weer weg zodat de vogels (of andere beesten) ze niet gaan opeten... En inderdaad vindt je bij gebruik van EsgarGo geen dode slakken want die liggen ergens in de grond.

De bedreigde bakken met groente met gaas overspannen wordt een beetje te veel. Deed het vorig jaar wel met de kolen... helemaal met gaas afgesloten, onderkant ingegraven... en nóg braken de slakken door de verdedigingslinie...

Geplaatst:
..... Ook veel over gelezen MAAR nergens was ik tot nu toe tegen gekomen dat ik de composthoop zo ver mogelijk van de moestuin weg moest zetten. ...
Die kende ik niet. Waarom is dat?

omdat rottend onkruid etc slakken aantrekt...

leg maar eens een hoopje onkruid op een pad en laat het er een dag of 2 liggen....kijk dan eens als de zon echt onder is met een zaklampje bij het hoopje! het stíkt dan van de slakken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...