Arja Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei @CJodokus ik weet niet of mijn slakken ook googlen, maar ze eten gewoon alles hoor. Ik laat ze echt niet tussen mijn groenten huppelen als ik ze daar zie. 6 Quote
CJodokus Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei @ArjaHmm 🤔, tja….. Ze kunnen vast níet googelen…… Maar ik kom die stelling wel verdacht vaak tegen. Dat ze oude blaadjes eten, de boel schoonhouden. Maar ja, al die remedies van Internet tegen slakken werken ook niet of nauwelijks. ik doe het zo: de meeste huisjesslakken mogen ook niet in mijn bakken, maar in mijn tuin ben ik toleranter voor ze. Is er ook wat te eten voor de dieren en dan blijft het slakkenhuisje achter voor de jonge koolmeesjes in mijn heg (dat zag ik gister bij Vroege Vogels) 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Van de heg naar de lekkere bakken, nee dat doe ik ook niet @CJodokus In het begin gooide ik ze richting buren, die toch geen groentetuin hebben. Wij hebben een gedeelte ertussen zitten waar wij dode takken en groen kwijt kunnen, maar ze huppelen dan de volgende avond gerust terug. En dan moet ik echt elke avond weer 1 tot 1½ uur gaan zoeken. Die vogels moeten er gewoon vroeg bij zijn, vandaar Vroege Vogels 😊 en ze opeten, niet tot de volgende dag wachten. Of ze gaan naar de buren. Volgens mij kunnen mijn slakken wel googelen, want ze komen van alle kanten vanaf de buren bij mij naar binnen, of ze hebben een goed navigatiesysteem. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Snap ik @Petrasmoestuin. Het is bij mij ook anders. De bakken hebben schrikdraad en in de tuin kunnen ze niet veel schade aanrichten. Daar heb ik wel baat bij een paar zelfstandige stofzuigertjes 🐌. 2 Quote
Roelie Geplaatst: maandag om 21:47 Geplaatst: maandag om 21:47 Wij hebben al jarenlang dé oplossing wat betreft huisjesslakken. Opeten. Onze huisjesslakken zijn gewoon een aan wijngaardslakken verwante soort. Ze zijn iets kleiner, maar smaken even zo goed. 😊 Uiteraard wel met het juiste botertje.... 2 Quote
CJodokus Geplaatst: dinsdag om 05:39 Geplaatst: dinsdag om 05:39 Hihi, geen eenden of egels of andere predatoren nodig, jullie doen ‘t zelf wel 🤭 👍🏼 1 Quote
Gitta Geplaatst: woensdag om 20:32 Geplaatst: woensdag om 20:32 Hier al meer slakken moeten rapen inmiddels. Ik heb ze niet meer geteld. Maar gelukkig nog niet zoveel als vorig jaar. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 21:02 Geplaatst: woensdag om 21:02 Ook net nog een aantal weggehaald, o.a. een huisjesslak op de hoge Hero die onderweg was naar mijn radijs. 2 Quote
Rookie Geplaatst: donderdag om 05:54 Geplaatst: donderdag om 05:54 Hier vanochtend twee slakjes geraapt. Tot nu toe mag ik niet mopperen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: donderdag om 10:07 Geplaatst: donderdag om 10:07 Nul naaktslakken hier, net als vorig jaar. Daarom ook geen eieren in de grond denk ik + mijn goede paddenvrienden. Het kan niet anders dan dat zij ervoor zorgen dat het hier zo goed als slakkenvrij is. Heel af en toe zie ik een huisjesslak in de heg. En die worden dan weer door de merels opgegeten. 2 Quote
woldistel Geplaatst: donderdag om 17:07 Geplaatst: donderdag om 17:07 Ik heb dit jaar tot nu toe ook niet hoeven huilen. Elke keer als ik op de moestuin kom, vrees ik met grote vreze, maar tot nu toe alleen twee komkommerplanten verloren. Die had ik ook nog op reserve staan, dus geen probleem. Naaktslakken zie ik op dit moment ook niet zoveel. 🤞 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: donderdag om 17:10 Geplaatst: donderdag om 17:10 Hier in de achtertuin en in mijn bakken (en op het rek met zaailingen) behoorlijk wat naaktslakken en vreetschade. Maar vorig jaar haalde ik ze er ook dagelijks met honderden tegelijk uit, dus het was te verwachten. Op de moestuin is tot nu toe de slakkenschade zeer beperkt. Maar na al die regen van de afgelopen dagen zou dat zomaar nu anders kunnen zijn. We gaan het morgen zien. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: vrijdag om 10:56 Geplaatst: vrijdag om 10:56 Interessant stuk waar staat dat egels heen voorkeur voor slakken en regenwormen hebben, maar eerder insecten, kevers en larven. Igel fressen Schnecken. Klingt praktisch – ein Igel kommt vorbei und macht den Schneckensnack? Schön wär’s! 🐌🦔 Der Mythos hält sich hartnäckig, aber: Schnecken und auch Regenwürmer stehen nur sehr selten auf dem 𝐒𝐩𝐞𝐢𝐬𝐞𝐩𝐥𝐚𝐧 𝐯𝐨𝐧 𝐈𝐠𝐞𝐥𝐧. Sie sind für die stacheligen Gartenbewohner schwer verdaulich und zudem oft mit Parasiten behaftet. Igel bevorzugen 𝐈𝐧𝐬𝐞𝐤𝐭𝐞𝐧, 𝐋𝐚𝐫𝐯𝐞𝐧 𝐨𝐝𝐞𝐫 𝐊ä𝐟𝐞𝐫. Auch für die Jungtiere sind Schnecken schlichtweg zu groß oder zu schleimig. Weil die Insektenvielfalt stark zurückgeht, bleibt Igeln oft nichts anderes übrig, als vermehrt Schnecken und Regenwürmer zu fressen. Daher: Macht euren Garten 𝐢𝐠𝐞𝐥𝐟𝐫𝐞𝐮𝐧𝐝𝐥𝐢𝐜𝐡! Schafft sichere Unterschlüpfe und setzt auf eine naturnahe Gartengestaltung. Mit einer vielfältigen Bepflanzung lockt ihr zahlreiche Insekten an – die perfekte Nahrungsquelle für Igel. 2 Quote
Arja Geplaatst: vrijdag om 15:51 Geplaatst: vrijdag om 15:51 Kan ik me voorstellen, ik zou ook niet elke dag dunne soep willen eten. Het doet me denken aan een seizoen van BBC Springwatch van een aantal jaar geleden tijdens een erg regenachtig voorjaar. De jonge dieren kregen daardoor veel slakken en weinig insecten en ander steviger voedsel. De beestjes waren daardoor erg zwak en mager. 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: vrijdag om 20:17 Geplaatst: vrijdag om 20:17 Het viel niet mee. Er staat nauwelijks nog een sperzieboon. Ook de doperwten, toch best wel redelijk grote plantjes al, hebben het moeten ontgelden. Ik heb vandaag peulen geplant, ben benieuwd wat daar maandag van over is. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Wat jammer @Tanja65. Hopelijk blijven de peulen wel staan. Quote
jootje Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Slakken….ik ben op vakantie….. benieuwd wat ik ga aantreffen als ik thuis kom volgende week…..😬🐌🔨⛏️🧨🪓🗡️ Quote
Arja Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden Deze vriend kwam ik zojuist tegen bij mijn slakkenronde. 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.