Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tray tijdens voorzaaien vóór ontkiemen nat staan?


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

Een vraag over voorzaaien en watergeven.

 

In verschillende trays en bakjes voorgezaaid welke in een onderbak staan, dus vanonder watergift met gezeefde zaai en stekgrond. 

Al best warm in de kas waardoor het water in de onderbak best wel snel verdampt. Ik dacht er goed aan te doen om het dus goed onder te zetten waarmee het eigenlijk de ganse dag goed nat blijft.

 

Maar nu vraag ik me af of het niet te nat te nat is, met de kans dat zaat verrot. Is elke dag een geruime tijd (half uur ofzo) van onder watergift ook voldoende?

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je al aangaf is de kans redelijk aanwezig dat als de zaaigrond te nat is de zaden kunnen gaan rotten. Is ook afhankelijk van het soort zaden: bonen gaan eerder rotten als slazaad.

 

Zaaigrond bevat scherp zand waardoor deze goed draineert maar ook eerder uitdroogt. Zolang de zaden nog niet gekiemd zijn en de grond droogt op/uit dan zou ik van bovenaf water geven. Zijn  de zaden al gekiemd dan in  een bak met water zetten totdat de zaaigrond weer voldoende vochtig is. Zeker niet heel de dag in een bak met water laten staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...