Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Ik ga weer aan het plukken deze week! Eerst de citroenen en sinaasappels (en een soort van grapefruits) op suiker zetten Edit: We hadden gisteren lekker wat citrusvruchten bij het varkensvoer (van een marktkraam) zitten. De schil was hier en daar wat lelijk, maar verder waren ze OK. Ik had 13 vruchten, dus ik heb ze er allemaal in gedaan. Even wassen, want er lagen schimmelige vruchten naast: Deze 3 soorten: Ze staan nu in suiker (3 kilo deze keer, en dan meten we voor het gisten hoeveel suiker er omgezet gaat worden enz.) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2015 Geplaatst: 16 april 2015 De bloemen zijn geplukt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 april 2015 Auteur Geplaatst: 16 april 2015 Volgens mij wordt dat heel lekker met die grapefruit erbij..maar misschien wel minder sterke paardenbloemsmaak... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2015 Geplaatst: 16 april 2015 Waarom een minder sterke paardenbloemsmaak denk je? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 april 2015 Auteur Geplaatst: 16 april 2015 Omdat ik denk dat grapefruit overheersender is dan sinaasappel-citroen. Je zult denk ik ook een vleug grapefruit proeven.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2015 Geplaatst: 16 april 2015 Het waren gelukkig geen hele bittere. Als het überhaupt al grapefruits waren dan... Ze waren kleiner, en het vruchtvlees veel lichter. Ook was de schil wat hobbeliger. De sinaasappel op de 1e foto was klein, de citroenen al helemaal. Nou ja, grapefruit met een vleugje paardenbloemen is ook lekker denk ik Ik heb wel lekker veel bloemen geplukt, goed aangedrukt tijdens het afmeten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Zeeuw Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Ik ben ook bezig met het maken van de wijn maar ben hier echt zo groen als gras in Bij dag drie staat doe de paardebloemen sap bij de fruitmix.Dat heb ik gedaan de sap en bloemen door een kaasdoek gedaan. Maar dan... Kan het gewoon in de pan blijven staan en met deksel of zonder deksel of moet het al in de pot met waterstof? Ik weet het niet Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 april 2015 Auteur Geplaatst: 19 april 2015 Als je een week lang moet roeren is een emmer met een losse afdek erop het handigst! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Zeeuw Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 ok dan laat ik het gewoon in de pan staan Thanks Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Hier staat het nu te gisten. Ik werk graag met een emmer met waterslot, dan kan het deksel open om te roeren. Maar is de boel verder wel afgesloten voor andere zaken. Ik heb de vruchten er nog in trouwens. Kan me echt niet meer herinneren of ik dat de vorige keer ook deed? Nou ja. Komt vast goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 En ook hier staat weer de pan op het vuur met de paardenbloemen.Ik had 12 liter,bloemen. Vond een heerlijk braakliggend terrein ,geel van de bloemen. Ik ga ze met citroen,sinaasappel en limoen mengen dit jaar. Ik heb ook een emmer met waterslot waar het straks in gaat. Dan laat ik alles een week staan,dagelijks roer ik dan ff,en dan gaat het allemaal in een fles ,met waterslot. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 We hebben de wijn-in-wording geheveld. En ook meteen even gemeten, er zit 12% alcohol in, en geen suikers meer. We doen er nog wat suiker bij en meten bij een volgende keer hevelen weer.De wijn smaakt nu namelijk helemaal niet zoet, en we houden wel van iets zoetigs. Maar die 4 kilo maakte het de vorige keer net even iets TE zoet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 Zo, weer eens een flesje open getrokken zo op zondag. We hebben de laatst gemaakte wijn al vaker geproefd, ik kan er alleen op het forum zo niets over vinden. Wat we er toen van vonden. Hij was toen wat bitter (nog) staat me bij. Maar ondertussen is ie erg lekker hoor. Het bittere is nog een heeeel klein beetje aanwezig, maar het vertekend misschien ook wat omdat de vorige batch wel heel zoet was. En we nu minder suiker hebben gebruikt. Ik houd niet zo van alcoholische drankjes, drink ze amper tot niet. Maar dit is een lekker drankje hoor Zeker op een druilerige dag, je ruikt de velden met paardenbloemen! Jet, help je me herinneren dat jij wat proeft als je hier bent? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2017 Auteur Geplaatst: 30 januari 2017 Daar ga ik je zeker aan helpen herinneren! En ik zet ook in mijn agenda dat ik het dit jaar absoluut maken moet. Een lichte bitter is normaal natuurlijk, zit van origine in de paardenbloem. Een goed drankje als aperitief! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 En van het weekend hebben wij ook weer een fles open gemaakt. Lekker!! En ik ga hem zeker weer maken dit jaar. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Ik heb de sinaasappels al Ik vries ze maar even in, er bloeien nog bijna geen paardenbloemen namelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Geplaatst: 29 maart 2017 Ik kijk de bloemen de plant uit. Ik zal ook nog eigenlijk al sinaasappels moeten halen..gebruiken jullie bio? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Ik gebruik wat ik krijg/vind (in het voer voor de varkens), daarom heb ik ze nu ook al ingevroren. En deze zullen niet bio zijn nee. Maar dat waren ze alle afgelopen keren ook niet. Ik eet al zoveel bio... Dit is even niet anders. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Voor de volledigheid hebben we die van 2015 nog even gemeten voor het alcohol: 14% Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Sterk spul, die paardenbloemen Ik ben heel benieuwd hoe jullie het alcoholpercentage meten, dat laat ik me graag op 8 april vertellen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Met dit dingetje Henk: https://www.brouwmarkt.nl/brouwmarkt-producten/meten-testen-labo/suiker-alcohol-meten/vinometer-0-25-klasse-ii.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 april 2017 Auteur Geplaatst: 2 april 2017 Ok. Ik ga wel even proberen aan bio sinaasappelen te komen, je vind ze hier eigenlijk niet in de winkels dus dat is wel lastig. De eerste paardebloemen bloeien al op de zuid hellingen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Ik zal hier eens voor je kijken? Kan je ze zaterdag meenemen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 april 2017 Auteur Geplaatst: 2 april 2017 Gaarne! Dan heb ik ook nog enkele citroenen nodig..Edit: even in de eerste post gekeken..6 citroenen, 6 sinaasappelen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.