Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenbloemenwijn/ Vin Pissenlit


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Nou nou. Dat het hier nu een beetje een rommeltje is, is te zwak. Een gore bende, dat is het.

Omdat:

De bananen zijn geprakt en gekookt, met alvast de 1e suikergift erbij.

De sinaasappelpartjes zijn gepulpt en daarna geperst (staafmixer deed het niet meer, dus de keukenmachine is nu ook vuil).

De paardenbloemenpulp is na 24u gezeefd en het restant geperst in een theedoek (nylonkousen behoren niet tot mijn standaardinventaris).

Alle toevoegingen (citroenzuur, wijnsteenzuur, gistvoedingszout, beetje sulfiet) zijn afgewogen en toegevoegd.

Twee theedoeken liggen nu nog buiten, met geperst bananenpulp / paardenbloemenpulp.

Diverse pannen, ontsmet-, roerdingesen en zeven staan nog buiten.

Zelfs Jan Steen zou schrikken …

 

En waarheen, en waarvoor? Hiervoor (waar het heen gaat weet ik nog niet):

2018042217115878201524411771.jpg

Drie 5 L flessen, met gist en waterslot. Lang niet vol (veel “kopruimte”), omdat ik niet meer weet hoeveel het gaan schuimen. Na de heftige vergisting gaat no. 3 dienen als aanvulling voor no. 1 & 2

Resultaat zou 10 liter heerlijke paardenbloemenwijn moeten zijn …

 

Buuv R.: dank voor de gist.

Het recept? Niet dat van Jet, maar meer dat van Luc Volders, met nogal wat aanpassingen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gemixt, verse bakkersgist erbij en een weekje wachten maar. De brouwemmer met paardenbloemenwijn in wording staat al flink te borrelen, maar het waterslot bubbelt nog niet.

 

Het suikermengsel is op deze foto net doorgeroerd, maar je ziet bovenin alweer een saplaagje komen:

AN7073s77351524430228.jpg

 

Alles in de emmer, de gist zorgde nog even voor een mooi wit laagje:

AN7080s18731524430227.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het waterslot niet blubt, kan komen door een net niet luchtdichte afsluiting van het deksel. Niks mis mee, alleen kun je adhv het aantal bellen de gisting niet goed volgen. Eerst maar eens even afwachten, en dan misschien wat Duct-tape om de dekselrand. Of de deksel beter vastklikken, daar is wat kracht voor nodig.

Hier nu, na ongeveer 14 uur, ca. 12 blups per minuut (per fles a 4 liter). Dat zal binnenkort nog wel wat harder gaan.

 

Het ziet er niet uit, een soort dunne erwtensoep:

2018042308555742831524466983.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deksel zat/zit er goed op stond ook bol en er was ook wat water in het waterslot verplaatst. Heb het net nog eens gecontroleerd. Terwijl ik dit zit te typen begint ie spontaan enorm hard te bubbelen, meer dan 70 per minuut Dat is dus zo'n 15-16uur na het toevoegen van de gist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

70 bubbels per minuut! Actief goedje zeg.

Ik ben ook bijna zover dat eea bij elkaar mag. Ben alleen vergeten bakkersgist te halen net. (En da’s heel stom, want dat was waarvoor ik naar de supermarkt gegaan was. Wel heel veel andere stomme meuk gekocht, die ik ineens dacht nodig te hebben )

Anywayz. Heb wel cidergist en champagnegist. Zou dat ook gaan? Volgens mij gebruikt Jorieke ook net wat ze heeft liggen. Ik wil alleen wel een zoetig wijntje hoor. Dus hij mag niet alle zoetigheid vergisten en mij met een kurkdroge wijn laten zitten.

Als het eerlijke antwoord is, dat ik terug moet naar de super is dat ook goed hoor. Zo ver weg is het nou ook weer niet...

 

@Henk: enorm gelachen om je erwtensoep vergelijking. Getsiederrie. Oh ja. En mijn keuken kan vast handjes schudden met de jouwe na 10 liter stroop en dus straks ook de wijn... (al houd ik braaf Appelvrouw aan hoor ) Succes met de schoonmaak!

 

Edit:

Nou de supermarkt had geen verse gist. Wel heb ik een grote bak roomijs gescoord. Maar dat terzijde.

Ik ga deze gist gebruiken nu:

3a70ff47b6e47d7cf59cf2be866ec3ea.jpg

Paardenbloemen staan er bij nota bene. Gaat vast goed!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, deze gist haal ik hier bij stassenvin.com

Gaat dapper door tot 14 % (17 staat vermeld, maar wordt niet gehaald bij mij ) en voor eigen toepassing gebruiken zij hem ook.

Vandaag even gebabbeld met de landeigenaar, morgen sinaasappels en citroenen halen, komt weer helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bloemetjes zijn schoongemaakt, en zijn inmiddels afgekoeld.

De citrusvruchten baden al in het suikerwater met de rozijntjes, thee is afgekoeld, en de gist is gewekt met een lepeltje suiker.

Mengen maar.....

 

Photo043744961524738734.jpg

 

Photo044058511524738755.jpg

 

Momenteel is het weiland gemaaid, als het kan maak ik nog een emmer van 20 liter binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bluppen werd beduidend minder, dus (eergisteren al) heb ik de tweede suikergist gedaan, het staat sindsdien weer volop te bluppen.

(Als de gist in 1x alle suiker voor zijn kiezen krijgt, kan de gist het daar in het begin wat moeilijk mee hebben)

 

Nu eindelijk heb ik ook het recept van Jet (1e bericht in dit topic) echt goed gelezen. Daar zal niks mis mee zijn, maar het is wel heel anders dan wat ik doe (ik doe het ook iets anders dan -het recept van- Luc Volders)

Ik wil een droge witte wijn (een soort Sauvignon blanc), droog, fris en stuivend, alcoholpercentage ongeveer 12 %.

Voor elke procentpunt alcohol is er 17 gram suiker per liter nodig, gesteld dat alle suiker volledig wordt vergist. In totaal, dus de suiker van de vruchten moet je incalculeren. Maar in paardenbloemen zit geen suiker.

 

Bij mijn wijn, op 10 liter wijn: 17 (gram suiker) * 12 (procentpunt alcohol) * 10 (liter wijn) = 2.040 gram suiker. Iets meer dan 2 kilo dus.

 

Het recept van Jet: Daar gaat op 10 liter maar liefst 4 kilo suiker bij. Dat gaat echter niet 24% alcohol geven. De gist kan daar niet tegen, bakkersgist al helemaal niet. Wijngist gaat dood bij alcoholpercentages boven de 12 a 15%. Resultaat zal een behoorlijk zoete wijn zijn, want lang niet alle suiker is opgegeten door de gist.

Niks mis mee, denk ik. Maar ik heb liever een droge wijn. Wel wil ik heel graag een beetje van de zoete variant proeven, ooit.

 

Het zal dan nog lang niet uitgerijpt zijn, maar ik ga proberen in augustus al een of twee kleine flesjes mee te nemen naar Jet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook regelmatig de recepten van Luc , vooral de appelperzik is een heerlijk zomers slobberwijntje. Paardenbloemwijn is inderdaad redelijk zoet ,hier. Welke gist gebruik jij? Ik wil ook wel eens een drogere witte wijn er van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De heftige gisting is ruim voorbij, ook na de 2e suikergift. Tijd om over te hevelen:

paardenbloemenwijn30april58671525101456.jpg

Bij overhevelen raak je altijd wat kwijt. Van drie 5 L flessen, met ruim voldoende kopruimte, naar twee volle 5 L flessen. En een liter reserve, om aan te vullen bij de volgende overheveling.

De smaak: droog, dus alle suiker is vergist. Verder proef ik alleen iets citroen, verder niks. Afwachten maar ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw. Ziet er goed uit Henk!

Je hebt ook al geproefd? Was een leuk idee geweest. Niet aan gedacht. En pffff. Geen zin meer om t nu te doen.

Hier rook (en ruik, want de geur hangt nog overal, zelfs aan mijn handen) ik vooral de sinaasappel: sinaasappelsap uit een pak. Daar rook het heel erg naar. Maar niet bedorven ofzo gelukkig.

 

Eerst mijn grote sierfles die al jaren in de tuin mooi stond te zijn te lijf. Met een grote rager, die te kort bleek en dus aan de flessenlikker getapet, en heet water en schoonmaakazijn eerst. Daarna met dat oxi spul van de brouwmarkt. 4 gram op 1 liter, stond er op de verpakking. De fles zelf is denk ik goed voor een dikke 25 liter. Maar ik ging er vanuit dat ik het niet ‘onder’ hoefde te laten staan. Dus zeven liter aangemaakt en de fles gedurende 5 min ‘geschommeld’ zodat het water toch overal kwam.

 

Toen gaan zeven. Zeg jongens. Als je dat nog nooit gedaan had, zoals ik, tipje: eerst grof zeven, en daarna pas fijn. Ik goot nl meteen door fijne zeef met kaasdoek, maar dat wilde voor geen meter! Dus eerst door grove zeef, daarna door fijne zeef, en toen door zeef met kaasdoek. Alsnog een heel gepiel. Maar ‘dan hèdde ok wa’, zoals mijn oma zou zeggen.

 

Een vieze keuken bijvoorbeeld :

5576f9c6384ca416a8c579bf78692b3f.jpg

 

En ook dus flink wat paardenbloemenwijn in wording. Hoop ik!

382118c023c677857315ba27b91322eb.jpg

Let niet op de buitenkant van de fles hoor! Zat ooit een hip kleurtje op. Maar dat is allang verbleekt en beschadigd. Alleen helaas ook weer niet zó los dat je het er makkelijk afschuurt. Dus ziet er wat sjabbie uit zo.

Ach... Dat past hier wel eigenlijk!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Anna, Indy, Henk? Hoe is het met jullie brouwsels?

Van mij lijkt visueel iig nog erg op sinaasappelsap.

Het schimmelt gelukkig niet ofzo. Staat te staan, hoop 'goed zo die gaat'.

Nog een maandje of 6 wachten...

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, ik wilde net een update plaatsen, want:

Zonet voor de tweede keer overgeheveld. De eerste keer was om de dikke laag gist en pulprestanten onderin weg te krijgen.

Het was nu al bijna helder, zonder ooit een klaringsmiddel gebruikt te hebben.

2018051315501000135921526220521.jpg

De extra 1 liter fles kwam goed van pas: om het hevelverlies aan te vullen, en om alvast wat te proeven.

Kleur: erg licht. Nauwelijks geler dan gewone witte wijn. Ik hoopte op iets meer strogeel.

Geur: geen rare luchtjes, fris, heel licht cittroen, nog een heel lichte gistgeur, maar niet iets (paarden)bloem-achtigs.

Smaak: geen nare smaakjes, iets banaan. Fris, toch niet te zuur. Droog, met een heel licht zoetje.

Afdronk: iets van citroen / sinaasappel. En een heel licht bittertje.

Zou misschien goed bij asperges kunnen gaan. Of op het terras, met wat lichte voorgerechtjes/

Begin augustus ga ik eerste 5 L bottelen (deels voor de export naar NOF), de tweede 5 L ergens in de herfst.

 

Je zou iets van je wijn kunnen proeven, om een idee te krijgen over de droogheid, en daarmee over de mate van vergisting. Wel weer aanvullen met een staartje witte wijn, of desnoods water.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Belletjes, hoe heb ik die gekregen/gemaakt?

De belletjes zijn voor mij een perfecte aanvulling. Het maakt de wijn fris, sprankelend.

Die belletjes heb ik verkregen door de hobbybrouw bier methode toe te passen. Bier heeft altijd belletjes (CO2) nodig. Die verkrijg je door na het volledig uitvergisten, en vlak voor het bottelen een beetje suiker toe te voegen, en direct daarna de flessen hermetisch af te sluiten. De paar nog aanwezige gistcellen gaan weer groeien, en zetten de suiker om in CO2. Belletjes dus.

 

Let wel: ik heb gebotteld in 0,3 L euro bierflesjes, afgesloten met een kroonkurk. Deze bierflesjes kunnen enige druk weerstaan, dit geldt niet voor gewone wijnflessen. Wijn in een bierflesje: het ziet niet uit. Wel makkelijk, zeker als je al een kroonkurkapparaat hebt. Ook een mooie maat: twee glazen per flesje.

 

Om te bottelen ga ik morgen een kratje lege grolsch flesjes halen. En uitkoken.

Daarna "hevelen" (ook nog nooit gedaan, maar zou me toch moeten lukken met zo'n slang. Ff een slurpje eraan geven, en gaan, toch? )

Dan bij de ene helft een schepje suiker toevoegen voor bubbels, en de andere helft niet.

Dan heb ik wat te vergelijken.

 

En dit allemaal mits het een beetje smaakt natuurlijk.

Want als dat niets is, dan ben ik sowieso in de aap gelogeerd

 

Edit: heb nog geen hevelslang, maar lief kwam op het briljante idee om twee rietjes in elkaar te schuiven, en alvast een slokje te nemen.

Hoewel hij enorm lekker rook, is ie vooral enorm bere-sterk!!! Holy crap!

Vraag me af hoeveel alcohol erin zit zeg. Van het inhaleren al haast

Hahaha.

Maar niet zo zoet. Die van Appelvrouw die ik in de zomer proefde, was veel zoeter.

Raar hoor.

Ik gooi er op de fles iig zeker nog suiker bij. Mss wel bij alle flesjes toch maar.

Nou ja. Zeker niet slecht, maar pfioei! Ff anders dan verwacht.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kratje Grolsch flesjes halen: Bierflesjes worden meestal niet omgespoeld door de consument. Gevolg: rommel onderin. Die ingedroogde rommel is vrij lastig los te krijgen. Als ze eenmaal visueel schoon zijn, is heet ontsmetten met soda voldoende, koken hoeft niet.

O ja: tijdens schoonmaken: rubbertjes eraf, daartussen kan zooi zitten.

Tip als je flessen voor hergebruik wilt bewaren: goed omspoelen, direct na legen.

 

Smaakt niet zoet. Dat klinkt juist goed, alle aanwezige suiker is dan opgegeten door de gist.

 

Suiker toevoegen: Voor een mooi prikje echt niet meer dan 9 gram per liter (4 gram per Grolsch flesje). Die suiker vergist in de fles, dat duurt een week of twee (of wat langer), bij ca. 20 graden (dus pas daarna koel bewaren). Dan is het daarna opnieuw niet meer zoet. Meer suiker toevoegen geeft een grote kans op teveel prik: spuitende flessen (tot bijna leeg) bij openen, of zelfs ontploffende flessen.

 

Hevelen: misschien eerst even oefenen met water? De bedoeling is dat het onderste (de dode gist) niet meekomt. Slang dus niet tot helemaal onderin. Een echte hevel (met daaraan een slang) heeft onderop een droesemkop, die kop is van onderen dicht en zuigt aan op ruim een centimeter van de onderkant.

 

Succes ermee.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk jongens, daar heb ik wat aan. Ontzettend bedankt voor het meedenken.

Ik ga morgen naar de dierenwinkel, mijn flesjes niet uitkoken en zeker niet te veel suiker toevoegen.

 

PS, als mijn tekstjes morgen wat incoherent zijn, ben ik te toeter om normaal te typen.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

de6ed387778c26880cc8ec0260a7c790.jpg

Lap! Daar zijn ze dan. De gebottelde schoonheden.

 

Geweldige tip om even te oefenen met de hevelslang, voor ik het voor het echie deed, Henk! Het is even een kneepje. En hoewel ik desalniettemin nog wel wat geknoeid heb, is het zoveel beter gegaan, dan wanneer ik er ‘koud’ ingestapt was. Ah en idd de slang bij de dierenwinkel gehaald. Super!

 

Was alleen nogal naïef om te denken dat ik vandaag Grolschflesjes zou kunnen scoren... het was zo ziekte-ig druk in de winkels! Ja logisch natuurlijk. Niet aan gedacht. Krijg je als je er steeds minder komt, stom. Maar waarom iedereen dan zo knetter moody is?! Die kerstgedachte is ver te zoeken in de supers in ieder geval. Medewerkers vielen nog mee hoor, maar ‘al die andere mensen’. Sjeezzzz.

Anyhowz, ik had nog prachtige flessen gehad deze zomer van een forumlid. En hoewel ik ze wat groot vind, om zo met zijn tweetjes weg te tikken, waren ze nu een geweldige backup. Beetje door drinken dan maar!

 

Dat lukte sowieso wel hoor, want hoe jullie die slang aanzuigen zonder dat je een slokje binnenkrijgt is me een raadsel. En omdat je dan ook nog eens de damp inademt, had ik een bijzonder gezellige middag zo ineens

 

Naast de grote flessen had ik nog twee flesjes die ik ooit bij de xenos kocht. Ze zien er best solide uit. Maar ik ben achteraf aan het twijfelen of ze die bubbels wel aan gaan kunnen? We gaan het goed in het snotje houden!

 

Ook nog een gewone sapfles vol in de koelkast staan, voor als ik wel weer beugelflesjes heb. Oh en ik kon toch zeker een dikke liter niet weg krijgen boven de gist, zonder dat die rare slang allerlei smurrie ging medepakken. Nog aan het twijfelen wat ik daarmee ga doen.

 

Enfin. Voor nu ernstig tevreden.

De smaak is nog steeds erg sterk. Wat te veel naar alcohol voor mijn smaak. Ik denk dat ik em ga mengen met paardenbloemsiroop bij het serveren. Bodempje in het glas, wijn erover, worden geweldige avonden

 

Dank voor het recept en alle tips.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...