Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Wie heeft er weer lekkere komkommers van eigen grond in de planning? Ik zag her en der al wat namen voorbijkomen in het zaai- en planttopic.

Ik heb dit jaar Beth Alpha, Moneta en Yamato gezaaid. Die laatste heeft me laten schrikken: afgelopen zaterdagmiddag gezaaid en nu al ontkiemd 😯!

IMG_20240422_1658295772.thumb.jpg.583fd91503d4fb00a6b91ebe95959df6.jpg

Hoe goed die het verder gaat doen? Schijnt erg lang te worden  maar ook snel wat bitter bij de steelaanzet.

Beth Alpha is al een paar jaar favoriet. Niet te groot, dunne schil en niet een heel sterke smaak, vind ik. Dus smikkelt op de volkstuin gelijk lekker weg 😋

Moneta is vrij gelijk aan Marketmore, hele goede komkommer voor vanalles en nog wat.

aangepast door woldistel
  • Like 1

Ik heb de Bella f1 als kas komkommer, dan nog Sonja als buitenkomkommer, en laatst bij de lidl salamanda F1 snackkomkommer en Murza F1 salade komkommer gehaald beiden 100% oplomst dus dat is top 😇

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Hier ook Market More, al jaren, voor de teelt buiten. Een zonnige en enigszins beschutte plek vinden ze wel fijn.

Ik zet ze per twee in een 45 liter speciekuip.

(De Sonja was hier geen succes: te meeldauwgevoelig.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb Sonja voorgezaaid, had nog zaden van de wedstrijd van vorig jaar. En uit de reizende biozadendoos de Carosello Leccese, Lemon Apple, Red Hmong en Marketmore. 

• Like 1

Buiten, ik heb geen kas. Hoop op een komkommer-vriendelijke zomer, maar ik reken nergens op.

aangepast door Arja
  • Like 1
Geplaatst:

Had vandaag wel iets geks een plant hing helemaal slap, bij controle was het medium kurk droog ondanks dat ze bodem water krijgen, zelfs na een paar uur in een water bak te staan was het medium kurk droog, dat wordt toch maar weer vanaf boven water geven 🙈🙈

Geplaatst:

Hallo allemaal, welke minimale nachttemperatuur houden jullie aan om komkommers uit te planten in een kas? Hier in zuid Holland wordt het vanaf morgen boven de 10 graden in de nacht, maar over een week zakt het weer tot 8 a 9 graden een paar dagen. Denken jullie dat ik mijn komkommers al in mijn kas kan zetten?

Geplaatst:

Ik heb dus ook zonder veel extra onderzoek Bella F1 aangeschaft, maar gezien die hier al een paar keer voorbij is gekomen, denk ik dat dat een goede keuze is. 😄

Buiten dit jaar geen komkommers. Passen telkens net niet in het plan. Volgend jaar verhuist de rabarber en krijg ik er een half vak bij, dan moet ie wel weg te plannen zijn. Overigens heel grappig om te lezen dat Sonja niet in de smaak valt bij veel mensen. Iedereen die ik een Sonja heb gegeven reageerde juist mega enthousiast, zo zou een komkommer moeten smaken. 🤣 Reden voor mij om Sonja misschien over een week of twee nog te zaaien, had initieel 2x Bella F1 gepland om de oogst te spreiden. Maar misschien wordt het dus nog Sonja of de snackkomkommer Salamdra F1.

Oja, en weer luffa, maar dat in z’n eigen topic!

• Like 1
Geplaatst:
Op 26-4-2024 om 15:41, Moestuinpassie zei:

Hallo allemaal, welke minimale nachttemperatuur houden jullie aan om komkommers uit te planten in een kas? Hier in zuid Holland wordt het vanaf morgen boven de 10 graden in de nacht, maar over een week zakt het weer tot 8 a 9 graden een paar dagen. Denken jullie dat ik mijn komkommers al in mijn kas kan zetten?

Is geen probleem Moestuinpassie! Zodra de nachtvorst weg is zet ik altijd al mijn komkommers in de kas 

• Like 1
Geplaatst:
23 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

@Walters de helft in de volle grond en de andere helft in 30L plantkuipen beide in mijn tunnelkas om het verschil in groei en opbrengst te meten.

Zie een verschil in opbrengst ? Ik heb de snackkomkommers in 20 liter potten staan en groeien in 4 dagen al als een raket. Zet je er nog een klimrek omheen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...