Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemen aardbeienplant weghalen (Ostara)


Paul1985

Aanbevolen berichten

Vandaag de eerste volle bloemen in de bloei van de Ostara aardbeien.

De plantjes zijn amper 10cm hoog en nu al bloemen.

 

Omdat ik mee dat Ostara een doordrager is en in het 2e jaar op zn best is vraag ik me af of ik de bloemen er beter af kan halen of niet?

Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

 

 

Gr Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet wel pijn hoor, om al die bloemetjes weg te halen.

Is er een manier om te herkennen of het doordragers zijn? Heb aardbeien geërfd, en die bloeien al volop.. Maar als ik nu de bloemetjes weghaal en ze bloeien maar één keer, dan heb ik een probleem

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan offer je een plantje op....daar haal je alle bloemen af tot begin juni.....heeft ie daarna meer opbrengst dan die andere plantjes?....weet je wat je volgend jaar moet doen....komen er nauwelijks nog bloemen aan?.....loop je maar een paar aardbeien mis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minstens tot eind mei verwijderen, dan heb je straks een betere oogst!

Gewoon eraf knippen, kan de plant verder groeien

 

 

Aardbeien maken geen nieuwe knopjes, hoor!! Niks geen betere oogst.

 

In de herfst bepaalt de plant hoeveel blommen hij gaat krijgen.

 

Ook planten die met bloei beginnen groeien ook gewoon door.

 

Ik snap echt dat verhaal niet dat de blommen er af moeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plant die bloemen maakt....stopt daar de meeste energie in....

 

als hij eerst nog meer plant kan maken...heb je een grotere plant met meer opbrengst......

 

dat is wat mij is bijgebleven van Borsalino's topic over de aardbeien ( doordragers )

 

Ook mooie uitleg vond ik deze: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/aardbeien-doordragers-in-pot/

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij de bedoeling enkel bij kort geleden geplante doordragers daarna niet meer.

 

Inderdaad, dit staat mij ook bij, en wel precies zoals jij het formuleert: net geplante doordragers.

 

Ik vermoed dat de echte aardbeientelers niet investeren in personeel dat twee maanden lang blommen wegplukt, ipv rijpe aardbeien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plant die bloemen maakt....stopt daar de meeste energie in....

 

als hij eerst nog meer plant kan maken...heb je een grotere plant met meer opbrengst......

 

dat is wat mij is bijgebleven van Borsalino's topic over de aardbeien ( doordragers )

 

 

Ik denk dat dit refereert naar wat Hans net ook al zei: net geplante doordrager...

 

Dus niet alle soorten aardbeien, en zeker niet goed gewortelde planten, ongeacht of ze groot of klein zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor:

 

foto 2 Deze aardbeipot komt voor het tweede jaar in groei en bloei. De vorming van jong blad en bloemen gebeurt haast gelijktijdig. Geef doordragers echter eerst de kans om bladeren te vormen. De eerste bloei wordt dan ook verwijderd.

 

zie http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/aardbeien-doordragers-in-pot/

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die van mij zijn echt nog niet goed geworteld neem ik aan, maar een knoppen dat ze hebben...!! Terwijl de planten nog klein zijn. Ik ga het avontuur gewoon aan zoals ze er nu bij staan en mocht het tegenvallen, ga ik volgend jaar wel eens experimenteren met bloemen knijpen.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wabbel-de-Babbel...

 

Ik moet toch ook mijn eigen gelijk hebben... ja, ja... het was even zoeken, maar de aardbeienacademie is het met me eens:

 

Tip 9: Bloemknoppen

Bij veel van de onlangs geplante aardbeiplanten zijn nu bloemtrossen te zien. Soms komen ze nog maar net uit het hart van de plant. Af en toe zijn er al bloemen te zien. Laat deze bloemknoppen bloemen allemaal aan de plant en pluk er niet af. Een bloemknop die eraf geplukt is, wordt geen aardbei meer.

Bij doordragende rassen kan het eerste trosje wel verwijderd worden om eerst een grotere plant te kweken, maar bij de moderne rassen is ook dat niet meer nodig. Laat de bloemknopjes dus lekker zitten waar ze zitten.

http://aardbeienacademie.nl/teelttips/2

 

e9811a4899

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wabbel-de-Babbel...

 

Ik moet toch ook mijn eigen gelijk hebben... ja, ja... het was even zoeken, maar de aardbeienacademie is het met me eens:

 

Tip 9: Bloemknoppen

Bij doordragende rassen kan het eerste trosje wel verwijderd worden om eerst een grotere plant te kweken, maar bij de moderne rassen is ook dat niet meer nodig. Laat de bloemknopjes dus lekker zitten waar ze zitten.

http://aardbeienacademie.nl/teelttips/2

 

Zou Ostara een modern ras zijn???.... Hoe meer ik lees en denk te weten....hoe meer vragen het allemaal oproept

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft alles met grootte van de plant te maken. Als de plant echt flinke bladeren heeft (met lange stelen), dan kan je het volgens mij beter niet doen, en de bloemen gewoon laten zitten.

 

Bij mij zijn de planten van dit jaar allemaal nieuwe uitlopers van de vorige teelt, en door het slechte voorjaar nog wat klein. Dus dit jaar haal ik (voor het eerst) de bloemetjes weg. Heb ik vorig jaar overigens niet gedaan en mijn aardbeienoogst was historisch hoog. Veel daarvan had ook te maken met het mooie weer in april toen.

 

Dat is trouwens wel een factor die je moet meenemen. Doordragers zijn volgens mij wat weergevoeliger dan "eenmalige" rassen. De laatste gaan in april/mei bloeien en geven in juni aardbeien. Doordragers doen dat ook, maar iets minder uitbundig. Daarna geven ze nog een of soms twee keer een aardbeienoogst. Maar dat komt met tussenpozen, en die zijn van de hoeveelheid zon en temperatuur afhankelijk.

 

Vorig jaar had ik aarbeien in mei/juni (vroeg door het mooie weer), toen nog eens in augustus, en de laatste (een soort nabloei) in oktober. In de tussentijd groeit het blad verder en maken ze uitlopers. Die kan je wel verwijderen voor een betere oogst.

 

Kortom: verwijder de bloemen van doordragers in april en mei alleen als je planten nog wat klein zijn. Je haalt meer winst uit het verwijderen van de uitlopers later in het seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joppie, een nieuwe test. Altijd interessant om dat soort dingen te volgen...

 

 

Met schaamrood moet ik bekennen dat ik mijn Ostara-stekjes van het Kruidvat heb laten verpieteren. Ik had in het zakje gekeken, en daarna op de plank gelegd met het idee om er een week later mee aan de slag te gaan... maar toen verdroogden ze. Ik had geen alarmbelletjes, omdat die stekjes ook in de winkel lang kunnen liggen, en wat zou een paar dagen extra in mijn huis daar kwaad aan kunnen doen???

 

Ik mag blij zijn als er straks nog blaadjes komen, over bloemetjes eventueel knijpen, kan ik voorlopig niet eens over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...