Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jaartal pruimenboom


wilma

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb een vraag over de pruimenboom die j.l bij de Aldi in de aanbieding was. nl. Hoe kom ik er achter hoe oud die boom zou kunnen zijn, en waar aan kan je dat eventueel zien.

 

het was de OPAL.

de stam is ongeveer 2cm middellijn. heeft ongeveer 1/2 tot 1cm dunne takjes

de entplaats zit 12 cm boven de grond

wat zou daar de onderstam van kunnen zijn?

VVA-1 ? dat zou een zwakgroeiende onderstam zijn. Maar , hoe kom je daar achter.

Deze vragen in verband met de poging er een ESPALIER van te maken.

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de stam doorzagen en dan de jaarringen tellen.

Dan weet je hoe oud het boompje WAS.

 

Plaats een foto, mogelijk dat er dan wel iets zinnigs over te zeggen is.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Rubo dat kan ik doen ha ha ha jij bent zeker de lolligste thuis?

Maar zonder dollen, een foto staat al in een eerder geplaatst onderwerp,nl waar moet ik op letten bij aankoop OPAl

groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las iets over opmeten, gemiddeld zou een boom per jaar 2,5cm in omtrek toenemen.

Omtrek delen door 2,5 en je zou het hebben..

 

Maarja, elke boom groeit nogal anders lijkt mij. Als er niemand anders een andere methode weet...

Misschien kan dan iemand 2 boompjes in omtrek meten waarvan hij/zij weet hoe oud ze zijn.. en dan even bekijken hoeveel een pruim per jaar toeneemt in omtrek

 

Maar een redelijke kenner kan het denk met het blote oog ookal redelijk inschatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

pruim-opal-14-4-1283231334419297.jpg

de 2 linker takjes zijn 1/2 cm dik

de rechter zijn iets dikker

er is aan de top gesnoeid en daar onder zitten nu 3 plukjes groen

Als het een 1jarige is kan ik het leiden volgens mijn fruitboek gaan doen.

Maar zit dan nog met de vraag of de boom snel zal groeien of niet.

Kan jij dat zo al beoordelen Frank?

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 a 2 jaar, gok 1 jaar. Gaat het eerste jaar eerst goed wortelen dus zó enorm hard gaat het niet groeien. Ik geef je alvast een tip: neem boeken nooit té letterlijk. Een fruitboom denkt nooit: "die houd zich niet perfect aan het boekje dus ik ga dood!". Begin maar gewoon bij jaar 2 en kijk het een beetje aan. Gewoon beetje "spelen" dan krijg je vanzelf het gevoel.

 

Op de site heb ik alleen een stuk over onderhoudssnoei van een leiboom, maar ik plaats hem toch mocht je er iets aan hebben:

http://www.fruitbomen.net/informatie/p/5/leifruit-snoeien/

 

Ik hoop dat de foto oud is want erg veel blad zit er nog niet aan

 

Ik hoor het wel als je verder vragen hebt!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Espalier is volgens mij een mooie naam voor het latwerk/ijzerwerk bij een leiboom,

niet andere naam voor de leiboom toch ?

Je boom lijkt mijn uitstekend geschikt hoor om te leiden zou dat wel met bv buisband doen dat het de tak niet afknelt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee vraag even aan je vader voor de zekerheid,

ik ben bijna overtuigd dat espalier de vorm/basis is die je gebruikt om ze als lei te maken.

Volgens mij heb ik dat van een belgische kweker die dat woord gebruikte.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat ie in de volle grond, of pot?

 

Denk dat hij dit jaar 2 wordt:-)

 

De bedoeling is dat hij klein blijft? Veronderstel ik? Omdat je hoopt op een onderstam VVA-1 ? Kleinblijver.

 

Bij de Aldi zal je de komende 10 j nog geen (steen)fruitboompjes voor 5 euro kunnen scoren welke ge-ent zijn op VVA-1.vrees ik.

Hiervoor moet je al naar een van de 'betere fruitboom kwekers" gaan, en dan zijn ze ook nog maar in een beperkte voorraad leverbaar.

 

Je mag er vanuitgaan dat je Opal op een st Julien A is ge-ent, (de meest universele matig sterk groeiende en goedkoopste onderstam die tegenwoordig gebruikt wordt.

 

PS Nooit of te nimmer IJzerdraad gebruiken !! ook niet dat dikke

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik ben toch wel erg blij met m'n VVA-1 keuze,..alsook met Wavit maar die is dan weer goed voor de abrikoos.

 

Even terugkomend op die leivorm pruim, ik heb ergens gehoord of gelezen dat dit niet de beste keuze is voor een pruimenboom,.. bovendien ik ben er nog nooit eentje tegengekomen, of weet ook niemand bij wie dit een succesverhaal is? Wie weet hier meer van?

 

Van Perzik, Nectarine, en Abrikoos zijn er genoeg voorbeelden van leibomen , maar een pruim ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet in hoe je een pruim kan leiden, als je een strakke leiboom wil. Daar groeit een pruimenboom veel te snel voor. Op mijn pruimenbomen staan nu reeds nieuwe scheuten van 20 cm.

Voor Leibomen moet je traaggroeiende bomen gebruiken.

Bovendien is er het probleem van loodglans, wat de mogelijkheid tot snoeien ook beperkt...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja. Het klassieke 'boeken'- verhaal is inderdaad toch wel dat prunus , zowel pruim als kers, lastiger te leiden zou zijn. Het wordt afgeraden. Inderdaad vanwege de snellere groei; veel schot. Maar ook vanwege het eigenlijk achterwege moeten laten van de wintersnoei.

 

Natuurlijk stoorde ik me niet aan die klassieke boeken-voorschriften en heb ik dat, jaren terug alweer, toch uitgeprobeerd. Het kan wel. Het wordt zelfs heel mooi, maar je 'haag' ( leivorm - plat ) wordt wat wilder en breder/dikker. En je moet werken met geheel wegnemen van gedragen takken, en dat komt allemaal nogal precies kwa snoeitijd en vochthuishouding ( hete zomer = minder groei etc )

Maar het kan wel degelijk. En jonge pruimentakken zijn lekker lei-baar ook wel.

 

succes !

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan praat je eigenlijk over snoeren, of misschien dubbele snoeren ? Dat lijkt me wel echt lastig worden hoor met Prunus. Ik had soort van waaiers; zeg met afstand 2m oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook gemerkt dat er tussen allerlei soorten pruimen nog grote verschillen zijn in het 'hout' Ook in vruchtdracht en de mate waarin er bloembotten (spoortjes) onstaan bij de ene pruim liggen die weer meer uit elkaar dan bij de andere,..

Ik veronderstel dat de ene soort makkelijker te 'hanteren' is tot een leivorm dan de andere soort, misschien dat Opal zich hierin wél beter in laat 'dwingen' ?

 

Abrikozen daarentegen laten zich geweldig goed in allerlei kunstwerken leiden, heb nu een aantal verschillende varieteiten waarmee ik dit zeker ga proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat de ene soort makkelijker te 'hanteren' is tot een leivorm dan de andere soort, misschien dat Opal zich hierin wél beter in laat 'dwingen' ?

Dat heb ik idd wel zo bevonden. Reine Victoria is een hoop meer buigwerk nodig dan bijv. een Opal. De verschillen tussen pruimen en hun vorm is enorm. Een The Czar is bijv. heel moeilijk te leiden omdat hij enorm verticaal groeit met zware, dikke takken.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...