Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat te plaatsen in de MM


Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Helemaal geinspireerd door het mm idee wilde ik mijn moeder, stiefmoeder en eventueel schoonmoeder voor moederdag een MM cadeau geven. Ik zou volgende week de stekjes willen gaan kopen (ik heb zelf maar heel weinig plantjes) maar ik zoek iets dat makkelijk te verzorgen is en een beetje snel groeit. Dan hoeven ze niet ongeduldig te zijn Dus wat kan ik er het best inzetten. Ik dacht aan iets in de vorm van aarbeien, sla, radijs?

 

Ook lees ik dat je compost nodig hebt, maar kan ik dit niet vervangen door iets anders dat gewoon zo te koop is? Ik heb geen compost/compostbak.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost kan je gewoon kant en klaar in zakken kopen. Het beste is dan wel GFT compost. Evt. mengen met siertuincompost! De prijs ligt in de buurt van potgrond.

 

Sla groeit vrij snel, rucola kiemt als eerste, pluksla in verschillende kleuren ziet er erg leuk uit! Er passen 4 kropjes in een vak, leuk om 4 verschillende soorten te doen!

Afrikaantjes mogen eigenlijk niet ontbreken, 4 in een vakje

Een goudsbloem is ook erg leuk en vrolijk.

 

Eigenlijk moeten ze overal wel wat geduld voor hebben natuurlijk.

Radijs is vaak na een week of 4 of 5 wel te oogsten. 6 in een vakje maar moet je wel zelf zaaien op de goede plek.

 

Worteltjesloof staat heel leuk, maar kan je beter niet als plant kopen want je moet ze gelijk zaaien op de goede plek. Maar tot de penen klaar zijn om te oogsten ben je wel een aardige tijd verder. 16 in een vakje..

 

Bietjes zijn leuk! 9 per vakje..

Snijbiet is ook erg mooi om te zien. 4 per vakje

 

Wat vinden ze lekker? Kruiden die ze veel gebruikt misschien?

Oh ja, als je een klimrek erachter maakt dan kan je een stamtomaat, een snackkommer, sugar snaps, stokbonen e.d. erin doen!!

En anders misschien een struiktomaatje, een klein ras? 1 per vak..

 

Stamboontjes zijn ook erg leuk! 9 In een vak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dat heb ik ook hoor, zoek ik en vind het niet terwijl ik zeker weet dat er een topic over was

 

Als plantje NIET kopen: radijs en wortels.

Even bedenken wat ze graag eten, wel zo leuk om dat erin te doen.

 

Een bloempje om op te fleuren, oost Indische kers, goudsbloem, afrikaantje cosmea...

 

Een echte salade bak: sla, pluksla en een paar soorten. Als je toch een aantal bakken moet vullen heb je aan de grote zakjes ruim voldoende, dus kan je een paar soorten nemen. Dat ziet er echt leuk uit! Rucola kan ook...

komkommer, tomaatje, radijs, paar worteltjes en alles wat lekker is door de sla.

Weet niet of plantuitjes nog kunnen nu, maar het loof is ook lekker om te gebruiken. Ook kan je van sommige kruiden er ook 2 of 4 in een vakje zetten...

Bieslook kan ook heel lekker zijn door de sla...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me ineens dat wat naametiketten en een watervaste stift (met dunne punt!) zeker niet onhandig zijn. Evt. ook zelf te maken...en Wibra heeft smalle witte voor 69 cent, zitten er 40 in

Alle kiemen lijken namelijk gigantisch op elkaar...is wel handig als ze straks kunnen zeggen dat de pluksla op komt ipv. er komt iets op maar weet niet wat het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je GFT compost wil gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat de eisen aan deze compost niet zo heel hoog zijn. b.v. met iets meer dan 10% organische stoffen en de rest zand mag het al keurcompost heten http://www.keurcompost.nl/index.php?id=4 heten. In de praktijk zal het organische gedeelte wel hoger zijn, maar het valt al heel snel binnen de eisen.

Daarnaast is het helaas zo, dat niet iedereen het even nauw neemt met de gft container en er van alles in afvoerd, wat dan wel in de groente tuin gebruikt gaat worden. (met b.v. wieden heb je een kluitje zand, met 2 grassprietjes, van die 2 sprietjes blijft bijna niets over dus gehalte zand wordt dan er hoog)

 

Ik persoonlijk zou voor in ieder geval 3 tot 5 soorten gaan, en goed opletten dat er geen turf door gemengd is

De betere soorten compost:

- wormencompost (bedding wit en zwart veen gevoerd met eiwit rijke granen en groente afval)

- gecomposteerde koemest (dus niet de gedroogde korrels)

- gecomposteerde kippemest (niet te veel gebruiken, moeilijker verkrijgbaar, want wordt tegenwoordig gebruikt voor energie opwekking)

- groencompost met biologisch keur merk

- champost (restanten van de championenkweek)

 

Is wel even een zoek tocht

 

Zelf composteren heeft natuurlijk de voorkeur, want dan weet je precies wat er wel in gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...