Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier inmiddels de door jou gezaaide plant ook met vrucht. Erg klein nog allemaal ( kleine eieren, stuk of 4 ) Gaat best vlot nu opeens.

In de andere plant ( stek van het vroege voorjaar ) vanmiddag de te kleine vruchten er uit gehaald, dit om een paar grotere meer kans te bieden. die zijn forse-ei-grootte.

Er hangt er ééntje in wat wel een heel forse is. Totaal niet aan het kleuren ofzo, is diameter 9 cm ofzo, een klap groter dan de grootste van vorig jaar.

De gedunde kleintjes vanmiddag :

2014-09-23-1583571411490760.15

Geplaatst:

Hoi mijn pepino staat heel laat in bloei nu ruim een maand.

Wat zou er gebeuren als ik de pepino verpot in een pot en binnen zet,zodat deze kan overwinteren. En de bloemen die erin zitten kunnen deze nog vruchten gaan vormen binnen of kan ik deze er beter afhalen.

Groetjes jessica

Geplaatst:

Hoi robo.

De pepinio staat al in een grote bloempot.

Kan ik nu nog stekjes nemen zo ja gewoon de toppen toch.

Groetjes jessica.

Geplaatst:

Frans bedankt voor het helpen. Ik ga een zakje potgrond kopen en dan ga ik lekker stekken.

Kan ik na het stekken de grote plant nog wat snoeien zodat de plant wat minder de hoogte in gaat en meer de breedte.

Geplaatst:

Hoi Bit bedankt voor de informatie.weet iemand ook of de pepinio veel licht nodig heeft.

Geplaatst:

Ja, die heeft veel licht nodig. Het is familie van de aardappel, tomaat enz. Veel licht ja. Ook 's winters, om hem eventueel over te houden : veel licht en niet te warm ( zie dit topic )

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De huidige 2 planten op de tuin. De grotere plant vooraan, de wat kleinere plant ( zaailing van Angela ) er achter tegenaan. Je ziet vaag de iets andere kleur groen. Beide planten verschillen nogal. De zaailing kwam erg laat in bloei, heeft inmiddels ook vruchten maar redden dat niet meer dit seizoen neem ik aan. De voorste plant ( ongeveer 1m2 ) is een stek van het vroege voorjaar. Die heeft een tiental vruchten nu, waarvan er maar 1 nu aan het kleuren is ( vooraan op de foto ) Het is wel een knoepert.

DSCN619579051412491814.JPG

Vagelijk heb ik toch het idee dat, hoewel er maar 1 Meloenpeer Pepino bestaat, er toch behoorlijke verschillen bestaan tussen de rondgaande planten.

Als ik terugkijk in dit topic, lijkt mijn plant het meest op de plant die ook Frans in zijn tuin had/heeft.

Kijk ik naar de plant van Jean Piere ( aug 2012 ) :

dsc013386547134601002558991412492092.JPG

Lijkt me dit toch een andere 'string' ( zaadlijn ); andere, heel andere habitus. De verschillen tussen de gezaaide plant van Angela en mijn stek zijn toch ook best groot, en blijvend. ( grotere bloemen, meer staand, lichter kleiner blad etc.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In mijn boekje over vergeten groente staat de pepino ook genoemd. Daar hebben ze het er over dat er behoorlijk wat variatie is in het uiterlijk van de vruchten. Gecombineerd met jouw observatie over de verschillen qua uiterlijk van de plant zelf lijkt het me dan niet zo'n hele vreemde gedachtenkronkel om te denken dat er inderdaad verschillende pepino-rassen zijn? Datzelfde geldt immers ook voor zo'n beetje al het andere fruit dat ik zo snel kan bedenken!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik heb enkele pepino's die geel zijn geworden...ze zijn wel niet indrukbaar.

Moet ik wachten tot ze indrukbaar zijn of oogst ik ze nu al?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Die van mij is nu gelig aan het worden , beginnende aan de onderkant: lichtgeel met een centrum van donkerder geel. Ik laat hem nog een tijdje hangen hoor. Tegen dat er een 1e nachtvorst voorspeld wordt gaat ie er af. Ik zou hem niet te vaak proberen in te drukken. Voorlopig zijn ze nog keihard.

Heb je een foto Itero ?

Geplaatst:

De vier stuks aan mijn planten in de pot willen maar niet gaan verkleuren. Zouden ze in de woonkamer meer kans hebben? Ik denk dat ze het hier (in de kas zelfs) te koud hebben.

Geplaatst:

Heb je een foto Huub ? Hoe groot zijn de vruchten ongeveer ?

Als je hem in pot hebt ( dus mobiel ) zou ik hem nu wel in het kasje zetten; overdag toch nog best wel lekker warm. De mijne staat dus buiten, vast. Vorig jaar in pot in kasje had ie wel een wat langer seizoen toch. De plant buiten heeft het echter wel veel beter gedaan kwa maat en vruchtzetting.

Geplaatst:

Staat al > 1 maand in de kas. Foto van de grootste 2:

DSC0701593111413366908.JPG

doorsnee grootste 5,5 cm

Het lijkt me voor het rijpen van de vruchten wel goed om ze in mijn warme huis te zetten, maar wat er dan met de planten verder gebeurt, weet ik niet.

Misschien wat stekken nemen, wanneer is de beste tijd daarvoor?

Jij hebt ze buiten in de volle grond staan Bit, hoe doe je dat met overwinteren?

Geplaatst:

Leuke maat toch ? Zitten net een week of 2 in onwikkelingsfase, vóór die van mij. De 1e strepen verschijnen al. Daarna gaat ie langzaam iets blossen. paars ( licht ! ) en later naar geel.

Rijp, duurt echt nog wel even.

Ja, ik geloof dat ik ze in jouw situatie toch nog een tijdje in de kas zou houden. Licht is best belangrijk bij het afrijpen. Met een week of 2 a 3 naar binnen ?

Stekken nemen kan nu al wel hoor. Zijn ze over 2 weken goed geworteld. 1x overpotten in een iets groter maatje pot ( geen mest extra geven ) en dan de winter in. Zo koel mogelijk. Ik zou ze als ik jou was in de koude kas zetten op de grond bv. Niet te zonnig / warm. Bij komende vorst naar binnen zo koel en licht mogelijk.

Hou je ze een tijd in de koude kas en komt er voorlopig geen vorst en groeien de planten misschien te veel door en worden te groot ? : nóg een keer stekken nemen.

Frans en ik meen ook RobO ( ? ) hebben in de loop van de winter een paar keer stekken genomen van stekken, om de plant niet te groot te laten worden.

Een kleine stek in maart/april ( zeg een maat van 15-20 cm ) weer in de koude kas zetten ( nooit bij vorst ), zo licht mogelijk en weer langzaamaan gaan wateren en half april ongeveer voorzichtig beginnen met mesten.

Ik dacht eigenlijk dat het meeste meermaals besproken is in dit topic. Eventueel es nalezen misschien ( doe ik ook nog hoor )

edit en ps : Ik ben absoluut geen 'pepino-kenner' he ? Dit is pas mijn 2e jaar er mee.

Geplaatst: (aangepast)
Ik zou hem niet te vaak proberen in te drukken.
oei

Het is wel jammer, er hingen veel meer vruchten aan maar er is heel wat weggevreten door slakken.

Ik gebruikte zo'n biologische, gemakkelijk afbreekbare slakkenkorrel....

Dit is ook het 2de jaar dat ik pepino kweek.

IkCKDqy.jpg?1

iBbjc6Z.jpg?1

FZ0RAR7.jpg?1

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wat een prachtige maten !! Echt wel ! Ik ben jaloers.

Kwa fase in ontwikkeling zijn ze gelijk aan mijn rijpste ( nog lang niet rijp dus )

Ik heb ze van de grond hangen. Eigenlijk expres, alleen al vanwege die ene post van een pepino die helemaal hol gegeten was door een woelmuis. Ik heb erg last van woelmuizen.

Slakken doen de plant bij mij niets. Maar er staat een Brugmansia naast de plant. Die vinden de slakken kennelijk lekkerder.

Echt prachtige plant van jou zeg / vruchten. Doe eens een overzichts foto van het hele stuk waar die plant staat ? als je wilt hoor. Staan ze bij jou érg zonnig ?

( heb vaag het vermoeden, dat de plant ook wel 'wat' schaduw / gefilterd licht wil op het hoogtepunt van de dag , net zoiets als tomaten )

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk ook dat die liefst geen volle zon heeft.

Hier heeft hij halfzon.

Ik heb ook veel bladeren verwijderd in de hoop dat de vruchten dan sneller afrijpen.

Het was een veel mooiere en vollere plant.

De slakken boren daar gaatjes in en beginnen zo te eten.

Ik dacht eerst aan muizen, maar het enige dat ik kon vangen in de typische muizevallen waren slakken:)

9RIkuAE.jpg?1

uSQnIOh.jpg?1

XMtCKom.jpg?1

een heel grote, die eerder op een meloen lijkt

j69VEoI.jpg?1

aangepast door Gast

Geplaatst:

Net op de tuin, even kijken naar mijn vruchten.

Zie ik er 1 die ik helemaal gemist had kennelijk. Ook best een grote zware. Weggezakt in de struik tot op de grond. En jawel hoor: woelmuizen / muizen. Fijn.

image69551413540736.jpg

Geplaatst:

Jajks, da's minder.

Mijn jachthond houdt de muizen hier weg.

Toen we hem pas hadden heeft ze een heel muizennest uitgegraven en voor een deel ook opgegeten.

Het is hier een kruipplant.

Een vrucht groeit bovenaan een stengel, door het gewicht zakt die naar de grond en van daaruit groeit de stengel terug naar omhoog.

Ukky846.jpg?1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...