HuubvG Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Nu ik de hele kas betegeld heb, stoor ik me eraan dat het op verschillende plaatsen lekt. Hiervoor zat ik er niet zo mee en hoefde de grond op die plekken meestal geen water te geven. Vinden waar het water precies vandaan komt is lastig, het lijkt van de onderste richel te komen. Het water loopt niet naar buiten weg, maar loopt onder het glas door naar binnen, lijkt het. Ik zou de kas nu toch wel graag droog hebben, de tegels blijven ook niet goed liggen als ze steeds onder water staan. Iemand een idee, ervaringsdeskundigen wellicht? De Z-W hoek, het water gutst in het hoekje ónder de boutjes/moertjes vandaan. Er staat al een hele plas en de tegels zijn net gelegd. De O-Z hoek, zoek de verschillen (is iets minder heftig maar verder hetzelfde). In het midden van de W zijde, dit drupt van bovenaf. Vanaf de bovenste bout/moer drupt het. Deze lijkt me nog het makkelijkst, de goot lijkt verstopt te zitten. Hopelijk heeft iemand advies. Het laatste dat ik wil is met kit de boel proberen af te dichten. Quote
Walters Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Je laat de binnenzijde zien, maar ik ben benieuwd naar de buitenzijde, Hoe zijn de rubbers, hoeveel overlap hebben de ramen onder. Lijkt wel of het water over de sponning omhoog wordt gestuwd. Quote
Mevrouw Groen Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Kas en waterdicht. Sorry, maar dat gaat gewoon nagenoeg niet samen. Jarenlang bij kassen gewoond en gewerkt en mijn atelier in een kas gehad (ex had kwekerij/familiebedrijf ex schoonfamilie). waterdicht is een utopie. kit is je enige kans maar dan nog… (een kas werkt enorm met uitzetten en krimpen.) Quote
HuubvG Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 @Mevrouw Groen, het gaat om een kleine kas, 2,5 bij 1,8 m. Het uitzetten en krimpen van glas en aluminium is minimaal. Als je zegt 'het gaat niet', voel ik me des te meer uitgedaagd. @Walters, natuurlijk. dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik kon eerst aan de buitenkant niks zien, keek naar goten en verticale ruiten, maar dat was een en al water uiteraard, omdat het regende aan een stuk door. Toch even wat beter gekeken en een paar beste kieren ontdekt in de hoeken van het frame van staalplaat. Hier spreken de foto's voor zichzelf. Daar zal toch kit bij te pas moeten komen. Nu de geschikte kit vinden. Ik heb polymeerkit in huis, maar die is wit. Lijkt me een beetje storend, wit. Ik denk zwart of transparant, maar ben geen liefhebber van siliconenkit. De enige lekkage in de goot, daar loopt het er overheen, lijkt het. Tijd om de ruiten er eens af te halen, goot en ruiten schoon te maken en de rubbers na te kijken. 1 Quote
HuubvG Posted June 12, 2024 Author Posted June 12, 2024 hoeveel overlap hebben de ramen onder Zoveel: Wat ik me nog afvraag is of het klopt dat de onderste ramen direct op het alu staan. Het alu loopt niet schuin af, ik kan me voorstellen dat wat jij zegt, lijkt wel of het water over de sponning omhoog wordt gestuwd, hier wel een punt kan zijn. Zouden er strips tussen alu en glas moeten, of ook hier gaan kitten? Quote
Mevrouw Groen Posted June 12, 2024 Posted June 12, 2024 22 uren geleden, HuubvG zei: Als je zegt 'het gaat niet', voel ik me des te meer uitgedaagd. Zou ik ook hebben, die uitdaging. En het hoe dan ook willen oplossen. Deze bleek voor mij niet haalbaar. Wellicht zit je winst in het formaat, maar mijn ervaringen zijn niet hoopgevend. Veel succes! 1 Quote
Walters Posted June 13, 2024 Posted June 13, 2024 @HuubvG normaal heb je een opstaand stukje aluminium van 1,5-2 cm waar het glas koud tegenaan zit. Er moet natuurlijk geen zandkorrels of iets tegen zitten. De ramen worden aan de zijkant in het profiel gedrukt door een rubber. Zodra het rubber niet meer flexibel is of er oxidatie of zand/rommel op het profiel zit heb je een ruimte waar het water door omhoog gestuwd wordt. In jouw geval lijkt het of het glas door een profiel met boutjes wordt geklemd, ik neem aan dat hier ook rubber tussen zit. Alles eens uit elkaar halen en goed schoonmaken. Indien nodig rubber vernieuwen. Kitten is de laatste optie, want gaat een ruit stuk, wordt het mopperen om alles weer schoon te krijgen. Succes! 1 Quote
HuubvG Posted June 13, 2024 Author Posted June 13, 2024 Dankjewel @Walters, de rubbers zijn nogal verhard, tijd voor nieuwe wellicht. Inderdaad zit aan de binnenkant een hoop rotzooi tussen glas en profiel, dat moet eruit. Dijd voor groot onderhoud. Quote
Recommended Posts