Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Snoei advies pruimenboompje gevraagd

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn eind 2022 vanuit pot uitgeplante pruimenboompje (Reine Claude d'Oullins) heeft dit jaar veel nieuwe twijgen laten groeien. Ik zal er behoorlijk wat weg moeten snoeien. 

ReineClaude1.thumb.JPG.1b7006548273d88664ca95beda97720f.JPG

ReineClaude2.thumb.JPG.0bb58fafe5f3ec107ea6a1c221ba2ac8.JPG

Vanaf de zijkant ziet hij er een stuk lelijker uit. Het was al moeders mooiste niet toen ik hem kocht maar ik had weinig keus.

ReineClaude3.thumb.JPG.bbaf7c2056bac21bdede5e238af7d8a6.JPG

Ik wil in ieder geval de naar binnen groeiende twijgen en het teveel aan de buitenkant weghalen. Moet ik de twijgen die blijven staan (toekomstige takken) dit jaar nog inkorten of kan ik ze beter nog een jaar laten groeien ? Wat zal in beide gevallen het effect op het boompje zijn ?

Behalve het antwoord op deze vraag is al het eventueel verdere advies natuurlijk van harte welkom. 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

In het filmpje hierboven wordt duidelijk uitgelegd hoe je het beste kunt snoeien en uitdunnen. Voor dit jaar te laat, maar voor volgend seizoen nog ruim op tijd. 

Misschien heb je ook nog iets aan de onderstaande link.

https://youtu.be/b02jE2gYE00?si=Lhh11xceaPJoi5AQ

aangepast door Gitta

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Beste , snoeien van steenfruit na de laatste nachtvorst en beter nog na de fruitpluk augustus sept om gomvorming tegen te gaan maar , mijn ervaring is pruimen beter nooit te snoeien of enkel zeer grote takken helemaal weg te nemen wel stompje 3 tal cm laten staan en  wond afdekken met wondbalsem daar pruimen zeer vatbaar zijn voor ziekten (loodglans)via snoeiwonden.

Het is een prachtige halfstam pruimenboom , laat hem maar groot en krachtig worden , als je ondertussen al hebt gesnoeid en hij is nog steeds gezond gewoon elk jaar voldoende voeding geven succes!!

Geplaatst:
  • Auteur

@Jan winter

Ik heb het boompje begin september vorig jaar gesnoeid en wondbalsem gebruikt. Hier zoals hij er momenteel uitziet.

Pruim2.thumb.JPG.2c526c011530df69e05494008ffdc180.JPG

Misschien dat ik die opgaande takken wat meer had moeten terugsnoeien tot onder die splitsingen boven ? Hoe dan ook, ik heb hem met het risico op besmetting door loodglans al genoeg geplaagd denk ik en er niets meer aan doen zal wel het beste zijn.

Pruim1.thumb.JPG.bc261ada977ba2aa204853795f6d05e4.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb toch nog een vraag. Echt gelukkig ben ik niet met die rare sprieten bovenin. Ze ontstonden al snel toen na het snoeien de bovenste knoppen gingen uitlopen. 

Pruim3.thumb.JPG.6d567d20da4a68f6b4cf628a0f0292b6.JPG

Ik vrees nu dat als straks de sapstroom weer op gang komt er een zeer sterke groei boven in die vertakkingen zal ontstaan wat ten koste zal gaan van het netjes uitlopen van de rest van de knoppen op de hoofdtak. Klopt mijn redenering ? 

Zo ja, is het dan met het oog op het toekomstig model van de boom (ontwikkelen van zijtakjes op de hoofdtak) niet beter die vertakkingen in de kop weg te snoeien tot aan de bovenste slapende knop ? 

Helaas zal er dan wel weer gesnoeid moeten worden. Dat moet dan maar al is dat dan niet meer zo radicaal als wat in september gebeurde. Als het op snoeien uitdraait, wanneer kan zoiets het beste in het voorjaar gebeuren ?

Geplaatst:

Ik zou  afwachten, door de apicale dominantie van de hoofdtak komt alles wel goed. Groeiregels van Vöchting; de steilste tak groeit het hardst.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Waarschijnlijk zal je rond deze tijd al wat bloesem hebben , maar hij zal voornamelijk nog prioriteit geven aan groeien , deze soort is heel groeikrachtig en geeft heel lekkere pruimen maar je moet er wat langer op wachten , ze zijn meestal einde julie begin augustus rijp , laat de boom maar  groeien , ik zou de komende jaren niet meer snoeien , zoek intussen maar al eens op internet wat te doen tegen de pruimezaagwesp , die legd eitjes in de bloessem en nadien vallen de vruchtjes af als ze paar mimimeter groot zijn er zit dan een klein zwart gaatje in die premature vruchtjes , je kan hier tegen spuiten met bio middel direkt onmiddelijk na de bloei , anders ben je te laat zeker als je maar een boom hebt , ook al is uw soort een zelfbestuiver zal de bevruchting lager zijn , wel nog steeds voeldoende om veel pruimen te hebben maar die pruimezaagwesp kan een spelbreker zijn vooral hier in oost-vlaanderen waar ik woon , als de pruimen beginnen rijpen is er de laatste jaren een plaag bijgekomen , een vliegje dat eitjes boord in de pruim die begint te rijpen , je kan hier een val voor maken met petflessen zie volgende link

https://www.wijnbouwersderlagelanden.nl/wp-content/uploads/2019/12/suzukii-wijnbouw-20150105.pdf   

ik heb eerst een set gekocht om die vliegjes te vangen maar je kan ook de lokstof (soort druivensap) appart kopen en de vallen zelf maken , het  werkt tegen wormen in pruimen , kersen , druiven https://www.rootsum.be/nl/drosal-pro-starterset-drosophila-suzukii?sqr=kersen

Beroepsfruitkwekers spuiten tot 20 keer per seizoen , laat je dus niet ontmoedigen , als je de pruimezaagwesp met bio middel vlak na de bloei  (zeker niet later)  en de suzukii fruitvlieg met petfles ('vanaf einde juni tot na de pluk wegvangd zal je mooie resultaten hebben van gezonde onbespoten vruchten!

Ik heb ook andere zaken geprobeerd , aaltjes in de grond brengen of delta vliegenval met feromoon maar dit gaf weinig resultaat;

Succes!!   https://fruitboomgaarden-winsum.nl/reine-claude-d-oullins/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.