HuubvG Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Al een paar klimplanten en wat laag bij de gronds spul zijn gered door spuiten met 1/2 melk + 1/2 water, het helpt goed. Geen meeldauw meer, glimmend blad dat weer groen wordt. Ik moet het wel om de paar dagen inspuiten, maar mijn spuitflacon raakt telkens verstopt met schuim. Alsof er slagroom geklopt wordt daarbinnen. Elke keer als ik druk, komen er een paar luchtbellen naar beneden, onderaan het buisje wordt dat in het mengsel geperst. Dat begint te schuimen en er komt zoveel lucht in het buisje, dat het er bovenin niet uit wil. Is er iets dat erdoor kan, waardoor het niet gaat schuimen, waar natuurlijk het blad wel tegen kan? Of is er een andere handige methode om elk blad met de melk te bedekken? NB ik heb het met natriumwaterglas geprobeerd, maar dat laat een vliesje achter dat lelijk wordt en er ook weer afgaat. Melk geeft een glanzend laagje dat blijft zitten, dat staat veel mooier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Op mijn werk gebruiken we antifoam voor dit soort problemen. Er zijn er 101 verschillende soorten, maar welke ik over mijn planten zou durven spuiten.... 🤔 dat weet ik echt niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 27, 2024 Author Share Posted June 27, 2024 (edited) Dat lijkt op industriële antischuimmiddelen, voor mest en dergelijke. De laatste keer heb ik maar een kleine gieter gepakt en die uitgegoten bovenaan de klimplant, maar dan verspilt er zoveel en niet alle bladeren worden geraakt. Het lukt nu met het middel tegen vliegjes, luizen etc: spiritus en groene zeep, daar de melk bij doen. Edited June 27, 2024 by HuubvG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 Misschien helpt het om magere melk te gebruiken? Dat heeft een lager vetgehalte en dat zorgt (dacht ik) voor het schuim. Net als bij je opgeklopte melkschuim voor koffie (dat wil namelijk ook erg slecht met magere melk). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 Ik verdun de melk al heel erg, maar ik kan het eens proberen. Ik ben bang dat het werkende laagje vet / room ook inwendig in de spuit iets aanricht, het spuitje dat ik gebruikte is nu helemaal stuk en doet ondanks goed doorspoelen niets meer. Ik hou het maar bij de gieter en giet het bovenop de plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 Ik heb er al wat op gevonden. Een zachtje stoffer met een schaaltje melk. Stoffer indopen, langs de bladeren gaan, andere hand erachter, elk blaadje bedenkt. Het was de inhoud van 1 klein pakje melk uit een pak van 6. Ik heb een half schaaltje over, dat heb ik in de koelkast gezet voor de volgende beurt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts