Sofie2020 Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 Ik wil graag slakkenschrikdraad om mijn moestuinbak. Hiervoor heb ik 2 ongelakte koperdraden van 1,25 mm. rondom de moestuin bevestigd met 1,5 cm tussenruimte. De koperdraden had ik aangesloten op een 9v batterij m.b.v. een 9v clipaansluiting. Binnen een paar seconden ontstond er kortsluiting en smolt de clip helemaal weg (zie foto's). Kan iemand mij vertellen of ik niet de goede clip heb gebruikt en welke ik dan moet gebruiken om kortsluiting te voorkomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 (edited) Waarschijnlijk heeft je draad verbinding gemaakt. Heb je 2 losse draden, plus en min gebruikt, of een doorlopende, waarop je de batterij hebt aangesloten? Als het dat laatste is- knip de draad door. De slak is de schakelaar die de verbinding maakt. Als je 2 losse lussen hebt, kijk het geheel goed na. Zit er een nietje tegen de andere draad te leunen, of is er iets misgegaan bij de clipdraden, mogelijk op het punt waar ze het bakje ingaan. De vinyl coating van die clips smelt snel weg, dus een korte kortsluiting kan al funest zijn. Beschadiging van door het plastic duwen, of een 2-aderig draad met een slechte quality control.. stukje krimpkous op de verbinding scheelt een hoop, tape werkt ook als 2e optie. Plaats het bakje ook andersom, draadjes naar beneden, dan heb je een afvoer in plaats van een aanvoer van vocht😊 In ieder geval, succes, hoop dat het werkt bij de volgende bouw, het kan goed afschrikken, al ben ik hier onderhand bijna bereid om er hoogspanning op te zetten.. Edited June 27, 2024 by Dashbro 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie2020 Posted June 28, 2024 Author Share Posted June 28, 2024 Hallo, bedankt voor de reactie. Er zijn inderdaad een paar nietjes die de andere draad raken. Deze heb ik verwijderd Ik heb 2 losse draden om de bak geniet. Kan ik in principe elke clip gebruiken of kunt u mij 1 aanraden die van goede kwaliteit is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted June 29, 2024 Share Posted June 29, 2024 Met 2 losse draden zonder kortsluitende nietjes zou elke clip in principe moeten werken. Het mooiste zou een clip met silicone mantel draden zijn, maar ik weet niet of dat überhaubt voor 9v verkrijgbaar is. Dat kan een hoop meer hitte hebben. Maar- in principe zal het contakt, de slak als schakelaar, prima moeten gaan met pvc mantel (wat je al had). Het enige wat me nu nog te binnen schiet is een kleine kans op lekstroom van de nietjes in nat hout, maar dat lijkt me minimaal met 9v. Maar zonder kortsluiting moet het zo prima werken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie2020 Posted June 29, 2024 Author Share Posted June 29, 2024 Ik ga dit zeker proberen. Ontzettend bedankt voor de duidelijke reactie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted June 29, 2024 Share Posted June 29, 2024 No problemo! Hoop dat het goed helpt tegen de vraatslijmpjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts