Piak Posted July 16, 2024 Share Posted July 16, 2024 Hallo, Eind deze maand kunnen wij in ons nieuw huisje intrekken en willen meteen aan de slag met de tuin. In alle enthousiasme zijn er vorige maand enkele fruitplantjes aangekocht, waaronder twee Himrod druivelaars. Deze Himrods willen wij langs de schutting zetten die altijd in de zon staat. Ze staan nu tijdelijk in een 5 liter pot en de groei lijkt er goed in te zitten. Inmiddels heb ik mij flink ingelezen betreft de verschillende snoeitechnieken en heb gekozen voor de enkele guyot. Waarom? Dit lijkt mij de eenvoudigste om te onderhouden en de hoogte blijft beperkt. Er is ongeveer 2 meter ruimte vanaf het maaiveld beschikbaar. Ook het mooie topic over een Himrod op dit forum was behulpzaam: Hieronder is een schets te zien hoe de 3 druiven geplant gaan worden. - Een tussenafstand van ongeveer ca. 1,2 meter - Idealiter een stam van 50-60 centimeter - Een gesteltak van ongeveer een meter vanaf de stam naar rechts - De vruchtdragers (6 tot 😎 kunnen dan via de draden omhoog klimmen en hun werk doen. De theorie is natuurlijk eenvoudiger dan de praktijk. In het eerste jaar de stam opbouwen, het tweede jaar een gesteltak en een stift groeien om vervolgens in het derde jaar een eerste (kleine) oogst te kunnen doen. Mocht ik hiermee totaal verkeerd zitten, dan hoor ik het graag. De druivelaars willen wij het liefst begin augustus in de volle grond zetten zodat ze kunnen wortelen en daarna sterk genoeg zijn voor de winter. Graag had ik wat advies ingewonnen over het snoeien van de plantjes in februari 2025. De eerste stap is natuurlijk om een sterke stam op te bouwen. Hieronder zijn de twee druiven in kwestie te vinden. Een derde heb ik nog niet aangeschaft. Plant 1 Bij de eerste staat er een redelijk stammetje waar één uitloper erg hard van groeit. Doe ik er goed aan om volgend jaar de uitlopers af te knippen bij het kruisje? Het idee is om de sterkste uitloper terug te snoeien op twee ogen zodat de stam is gevormd. Deze zit dan ook op ongeveer de juiste hoogte. In het seizoen van 2025 zullen uit de ogen hopelijk twee nieuwe uitlopers uit komen: één voor de gesteltak van 2026 en een stift met 2 ogen. Plant 2 De tweede druivelaar is een stuk lastiger. Deze is tamelijk laag al opgesplitst in drie delen. Hieruit is er wel een zeer sterke uitloper gekomen die nu ongeveer 150 cm lang is. Optie 1 Mijn eerste gedachte was om deze uitloper tot stam te promoveren en de twee andere uitlopers (kruisje onderaan) weg te halen. Echter lijken de ogen op deze uitloper redelijk ver uit elkaar te zitten. Op de gewenste hoogte van ongeveer 60 centimeter staan ze wel 15 centimeter uit elkaar. Ook de stam is redelijk dun. Iets dunner dan een potlood waarover sommige het hebben, en daardoor mogelijk ongeschikt. Optie 2 Drastisch terugsnoeien tot op 3 ogen van de onderkant zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb echter geen idee of dit het einde van de plant betekend. Of kan ik dan beter een nieuwe plant aanschaffen volgend jaar? Alvast bedankt voor jullie feedback. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts