Geplaatst: 29 juli 20159 j RikB de struik is afgelopen voorjaar gesnoeid, ik doe het straks medio augustus nog een keer. Ben blij met de struik. Ik had nog een andere zaailing maar die had het niet gered. [*]
Geplaatst: 30 juli 20159 j Ben benieuwd Ik heb hier ook overal pitten in potjes staan. Hoop dat het wat wordt. (Wachten duurt wel lang)
Geplaatst: 8 september 20159 j Ik zie nog niks uitkomen.. Is dat wel goed? Ik had inmiddels al wel wat verwacht. Sommige pitten beginnen trouwens te beschimmelen.
Geplaatst: 8 september 20159 j Als ze nu al gaan schimmelen doe je toch echt iets niet goed. Je vraagt je af waarom het zo lang duurt?Zou zeggen ga eerst eens iets lezen over het "stratificeren" van de pitten. Dit is de basis kennis die je moet weten voor je begint met het zaaien van pitten cq noten.
Geplaatst: 8 september 20159 j Ze liggen vanaf juni/juli al in de koelkast. Ik gebruik bakjes van de Chinees met vochtig zand. Zoals aangeven wordt. Ik dacht dat pitten na ongeveer 2 maand wat leven zouden moeten vertonen Ow pitten heb ik uit de harde steen gehaald
Geplaatst: 8 september 20159 j kiem kwaliteit heeft te maken allerlei factoren: verschil in vroege of late rassen, late rassen -->hiervan is het zaad voldoende rijp en over het algemeen kiemkrachtigvroege rassen daarentegen --> hiervan is het zaad praktisch niet kiemkrachtig. Meestal zijn dit de rassen welke al in april-mei en juni in de winkels liggen, niet gebruiken dus. Na het consumeren van de vrucht de pitten een of twee weken op een schaduwrijke plek laten rusten (boven de grond) dit stimuleert het narijpen van de kiem.Daarna stratificeren, op een natuurlijke manier --> boots de natuur na, verzamel de pitten en bewaar ze in een fijnmazig metalen ding -> tegen de muizen/ratten en bedek de pitten ondiep in de composthoop. In het voorjaar kiemen ze. Koel houden in de koelkast/frigo, maar geen vriezer! kan ook, hierbij is het erg belangrijk dat het zaaizand grid moet bevatten, dus niet enkel fijn zand, er moet lucht bij kunnen.Het zand moet MATIG vochtig zijn, te vochtig geeft zeer snel schimmel/rot. Wel of niet eerst het zaad uit de pit? : hiermee heb ik gelijke ervaringen, over het algemeen is het zo dat perziken/nectarines de kern gedurende het kiem proces zelf de pitten van elkaar doen splijten. Ingedroogde pitten ? Hiermee goede ervaringen -> tik ze open, de gorddroge verschrompelde kiem een dagje laten weken in water- indien er (nog) leven inzit zal deze zijn originele vorm terug krijgen, meer dan 60% was na een dik jaar nog kiemkrachtig, zelfs bij abrikozen pitten na 3 j. in de koelkast zonder zand, wel in zipbag 5 van de 6 pitten gingen groeien.
Geplaatst: 8 september 20159 j Thnx voor de duidelijke beschrijving Ik heb ook heel aantal pitten uit de mond in de grond (pot) gedaan. Ik kan nu bijna geen platte perziken meer vinden in winkel / groente boer. Als volgendjaar niks opkomt, koop ik boompie of stekkie. (Moet dan alleen nog lekker ras vinden)
Geplaatst: 9 september 20159 j vaak zie je bij te onrijpe pitten dat het zaad snotterig is en het moet hard zijn. zelf volg ik een amerkaanse manier van het zaad uit de pit halen, keuren op hardheid en dan wat laten drogen en in de koelkast. in grofzand en vooral niet te nat zoals persica al zei. en dan wachten tot er iets gebeurd. als het goed is begint er wortelvorming op te treden. einde van de winter oppotten of uitplanten, bij mij in de kas.ik begin hiermee vanaf begin augustus. Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Geplaatst: 20 oktober 20159 j Heb hier 4 pitten die uitkomen .. Wit steeltje van 1 cm nu. Heb ze net in potje gedaan met potgrond Kijken wat het wordt.
Geplaatst: 2 november 20159 j Plantjes 3/4 komen nu boven de grond uit Zal binnenkort even foto posten.
Geplaatst: 2 november 20159 j Kleine aanvullende tip om schimmel te vermijden: Zorg dat als je pitten niet opent voor het zaaien, in ieder geval dat ze schoon zijn van alle vruchtvlees.....en gebruik schoon zand en schone bakjes. Daarmee ben je al een aantal gevaarlijke infectiebronnen voor schimmel kwijt. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 november 20159 j Vraag me wel af hoe je deze perzik zaailingen de winter door krijgt...? Eigenlijk kiemen ze in de lente, we staan nu voor de winter ,....hoe nu verder?
Geplaatst: 6 november 20159 j Inderdaad erg vroeg. Toch kan het we als je een zeer lichte en vrij koele (pakweg rond 12 graden) plek kunt vinden. Dan groeien ze aanvankelijk vrij langzaam verder. Wacht met meer dan een beetje groeistoffen geven tot zeg april/mei en zet ze niet echt buiten voordat de volwassen perzikbomen echt in blad staan. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 8 november 20159 j Ze staan in de vensterbank voor het raam. Het vriest er niet. Ze zullen vast wel doorgaan. En anders liggen er nog meer pitten in de koelkast .. Deze waren alleen al aardig ver met kiemen in de koelkast dus dacht laat ik ze maar in een potje doen.
Geplaatst: 24 november 20159 j Tja... Ik heb ook zelfde probleem... Abrikozen pitten vanuit Alicante gebracht, tot medio october in zaaigrond in kruipruimte stond, daarna naar buiten... Nu zie dat ze zijn bijna allemaal ontkiemen. Wat moet ik nu doen om deze zaailingen levend houden tot zomer?
Geplaatst: 24 november 20159 j Fruitbomen die kiemen op het moment dat ze normaal net in winterrust gaan. Ik herken het probleem Probeer even mee te denken en hoop ook op wat reacties van mensen die er meer ervaring mee hebben. Als je later kunt zaaien (en weet hoeveel tijd er zit tussen voorbehandeling zoals warm en/of koud stratificeren + zaaien + kiemen) dan kun je zorgen dat groei van de zaailingen ongeveer gelijk loopt met de natuurlijke groeicyclus van de bomen en is er geen probleem met winterrust, opslag en in leven houden van de zaailingen. Dat was voor jouw vakantie-pitten natuurlijk niet mogelijk. Met perziken zit je vrij goed als je ergens in november/december zaait, is mijn ervaring. Kieming, vaak al tijdens de koude stratificatie, kun je dan in februari verwachten...oppotten in maart en rond mei kunnen de planten naar buiten. In het najaar zijn ze groot en sterk genoeg om een gewone winter te overleven....in pot eventueel ingegraven of wat ingepakt met blad of stro o.i.d. Ik heb ervaring met kiemplanten van perziken in een onverwarmde kamer onder een lichtkoepel. Temperaturen blijven laag...zeg tussen 10 en 15 graden.... en er is dus wel wat groei, maar heel langzaam. Dat ging goed.Of het in een koude kas of onder een afdak lukt? Normaal zou een plant ook daar (vanwege daglengte en soms lage temperaturen) in ruststand gaan en zo overleven. Maar wat doet een pas gekiemde zaailing in die omstandigheden? Blijft ie gewoon even stilstaan om later weer te gaan groeien of overleeft hij zoiets niet? Gewoon buiten laten zou ik zeker niet doen. Regen, wind, zon en vorst komt er vol op af en maakt kansen op overleving slecht. Dan zou ik ze minstens afdekken en zeer beschut zetten. Maar of ze dan veilig zijn? Zelf zit ik met een aantal pawpaw-zaailingen met een soortgelijk probleem. Maar die hebben als extra moeilijkheid dat ze maar een kort groeiseizoen hebben....zelfs onder kunstmatige goede groeiomstandigheden in een kas (temperatuur en extra licht) staat een pawpaw tussen november en eind mei gewoon stil. Blijkbaar ook de zaailingen. De paar planten in pot van een 30 cm. zullen het wel overleven in de koude kas hoop ik. Maar ik heb ook 2 zaailingen die al heel lang niet verder groeien dan de eerste kiembladen en 7 zaailingen die al lange wortels maakten, maar nog geen kiembladen hebben. Ze staan allemaal op kamertemperatuur, licht vochtig onder plastic en zo licht mogelijk.......maar of ze het gaan halen en in mei of zo gaan verder groeien....? Ik kan nergens meer info vinden en proberen is het enige dat ik kan doen. De nieuwe zaden voor dit jaar liggen nu net voor 3 a 4 maanden in de koeling om te stratificeren en haal ik er in april uit om in het vochtige vermiculiet te kiemen. Ik hoop dat ze dan in juni aan de groei komen en tegen oktober ook weer redelijke planten zijn van enkele decimeters...... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 24 november 20159 j Bedankt voor je reactie, weknow! Ja, normaal, doe ik met die pitten gelik de grond in, daar blijven ze in rust tot voorjaar. Maar pas dit voorjaar ontdekt, dat woelmuizen zijn op mijn perceel aanwezig. En, wel, zeer schattige pitten beschermd tot najaar bewaard ... Van andere kant, ook heerlijke turkse abrikozen sekerpare in de grond gestopt. En eentje wel eind september gekiemd. Het is nu 12cm boompje, die lijkt afgehaard genoeg om winter te overleven (zeker met hulp van dikke bladeren mulch). Maar deze... Wel, naar zolder gebracht, temperatuur tussen 12 en 17C... Veel licht. Hope, sommige kunnen overleven en volgende jaar wel goed zullen groeien... Maar ook ben ik benieuwd - wat de oorzaak is/zijn om zo vroeg te kimmen? Hadden ze echt korte stratificatie nodig, of wel gedeeltelijk al in spaanse koelkasten gestratificeerd worden, of was het koud genoeg in de kruipruimte?
Geplaatst: 24 november 20159 j Inderdaad erg vroeg. Toch kan het we als je een zeer lichte en vrij koele (pakweg rond 12 graden) plek kunt vinden. Dan groeien ze aanvankelijk vrij langzaam verder. Wacht met meer dan een beetje groeistoffen geven tot zeg april/mei en zet ze niet echt buiten voordat de volwassen perzikbomen echt in blad staan. Koele plaats rond de 15 gr max. veel licht geven, 2 TL balkjes dicht boven de zaailingen hangen, 10 cm er van af matig water geven, geen mest ! Zorg dat je licht met een timer te regelen valt, boots de daglengte aan zoals deze in het voorjaar is, dus de periode begin maart, schakel je lichtbron in om 7:30 s' morgens en schakel deze uit om 18:30 in de avond, je creëert hiermee als het ware een kunstmatige 'lente', hoe dichter de planten bij de lichtbron staan, hoe steviger ze worden en blijven, bij slecht of nauwelijks licht of lichtduur worden ze iel, langgerekt en zwak. Nu zaailingen donker wegzetten (buiten) of zelfs achter een raam is niet genoeg en gaat niet lukken de wortels krijgen in de eerste instantie voeding vanuit de pit (reserve) na dat dit is opgebruikt valt de fotosenthese nagenoeg weg en wortels kwijnen weg en gaan rotten , ze hebben dus echt deze 11 uren licht nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Geplaatst: 24 november 20159 j Bedankt, Persica!Die TL gaat zeker niet lukken . Iets koelere plek (onverwarmde zolder) dichtbij raam van grote dakkapelle naar noord is al gedane. Hope, van ong 100 zaailingen ten minste 10 of zo kunnen overleven dit winter. Anders.... Tja, volgend jaar moet weer naar Alicante toe. Daar was een kleine lokale groentewinkeltje met superheerlijke perziken en abrikozen (2 soorten - kleinere met rode blos en grotere puur warm geel van kleur). De laatste zijn niet veel gekiemd. Perziken waren allemaal met niet ontwikkelde pitten/zaden. Helaas.
Geplaatst: 26 november 20159 j Bij mij leeft er nog 1 van de 3 opgekomen.. Te weinig licht denk ik. Ik moet nog een bak maken .. Moet nog even zien hoe en wat voor materiaal. Iemand voorbeeld?
Geplaatst: 13 december 20159 j Helaas mijn zaailingen hebben het niet overleefd in de vensterbank .. Nu hopen dat er volgendjaar een aantal pitten uitkomen..
Geplaatst: 27 december 20159 j Wordt dit groei of bloei, van mijn inmiddels drie jaar oude perzik(plat) zaailing? [*]
Geplaatst: 27 december 20159 j Moeilijk te zien omdat juist de knoppen niet zo scherp zijn op de foto's. Ik durf er dus niet mijn hand voor in het vuur te steken.... Ik denk bijna allemaal bladknoppen te zien, maar op de onderste foto ongeveer in het midden op 1/4 van onder...dat zou een bloemknop kunnen zijn. Die zijn wat meer lang gerekt en spitser en zitten vaak met 2 a 3 samen in een soort trosje. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 29 december 20159 j Oei wat een bos aan zijtakjes daar Die van mij zal ook zoiets van een 3 jaar oud zijn denk ik maar heb dit jaar vruchten gehad (witte ronde perzik). Ik snoei zeer kort en laat de takjes niet zo lang worden. Nu is het niet het moment om te snoeien naar doe dit misschien na de bloei of na de oogst. Hier zijn opnieuw redelijk veel bloemknoppen merkbaar. Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.