Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zal morgen eens een foto maken hoe hij er nu voor staat. Ik probeer hem in een open kruin te vormen en de gesteltakken (3x) zo kort mogelijk te houden. Hiermee forceer je de plant om genoeg zijhout te maken maar je moet wel buik- en rughout terugsnoeien om horizontale takken te bekomen. Zo doe ik het met deze éne zaailing en met succes.

Hier kan je delen bekijken dat ik bedoel

http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Verzorging/biologie

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

De foto voor 2016. Hij is inderdaad erg vertakt, is denk pas na september gebeurd. Boompje is ca 1.40 hoog. De takken vallen nogal snel, zou nu graag wat meer rechtopstaande groeitakken willen.

En ohja.... Een groen 2016 iedereen

image51291451654228.jpeg

[*]

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Net een aantal pitten geopend die buiten overwinterd hebben .. Helaas allemaal rot of zwart verschrompeld

Morgen het volgende potje eens bekijken .. Maar k ben er bang voor dat het niks wordt.

Geplaatst:

Stand van zaken een week terug van de door Weknow gezaaide perzik uit Zeeuws Vlaanderen ( die inmiddels het 3e jaar ingaat in mijn koude kas ( had buiten moeten staan maja ))

2016-04-17-1599851461507950.19

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van de 16 pitten zijn er 2 die nog goed zijn ..

De rest is allemaal bruin .. Niks meer in te vinden.

De minst lekkere perziken pitten zijn overgebleven.

8E1B9147-1BF6-4961-92FB-42D7A45A1189.jpg

Maar goed.

Ik ga ze in vochtig zand zetten bij de warmte en licht.

Kijken wat het wordt en anders vant zomer weer opnieuw perziken halen:)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even samenvattend, kijken of ik het goed begrepen heb:

nu is het nog te vroeg om de pitten in de koelkast te zetten, dus ik kan ze beter tot het najaar schoon en koel wegzetten, heel licht vochtig maar liever iets te droog dan te nat. Dan in oktober de koelkast in zodat ze tegen februari gaan kiemen als alles goed gaat.

Als ik ze nu in de koelkast stop kiemen ze te vroeg en moeten ze binnenshuis overwinteren, maar dat gaat niet zo goed?

En kersen moeten sowieso eerst een tijdje ca. 20 graden staan en dan de koelkast in.

Klopt dat zo?

Geplaatst:

Zoals je het samenvat klopt het schema maar houd rekening met de soorten welke je gaat zaaien, hiermee bedoel ik bewaar geen pitten van soorten welke al vroeg in het seizoen rijpen, soorten die je nu half juni al in de supermarkten kun kopen zien er ogenschijnlijk heel goed uit maar de pitten hiervan zijn over het algemeen niet geheel ontwikkeld en dus onrijp, onderontwikkelde pitten zullen ook nooit narijpen in de vrucht en zijn derhalve ongeschikt om te zaaien.

Dit zelfde verhaal geld ook voor het zaaien van andere (steen) vruchten zaden.

Té vroeg gestratificeerde pitten, welke te vroeg gaan kiemen zijn gedurende een winterperiode erg moeilijk over te houden, vaak zijn deze plantjes door teveel warmte en het nodige uren licht gebrek slungelig, zwak en ziektegevoelig, probeer het zo te plannen dat ze niet voor februari kiemen.

Moeite met stratificeren in de koelkast? (leg je pitten trouwens nooit in de vriezer!) Probeer dan het natuurlijke verloop te volgen, zaai de pitten in een langwerpige plantenbak muis''proof ' en zet het geheel buiten of een koude garage/schuur op een luwe schaduwrijke plek.

Geplaatst:

Ook maar een duit in het zakje doen. Na aanleiding van dit topic enthousiast geworden. Ik heb intussen een aantal abrikoos en nectarinepitten liggen. Die ga ik later deze week planten in een plantenbak en dan hopen dat aankomend voorjaar ik resultaat heb

Gaat overigens wel om hele vroege nectarines. Een tweetal stenen was al half open. De zaden die er in zaten waren zo zacht als snot. Dat zag er net heel best uit in elk geval.

Komende weken nog maar wat meer nectarines en perzikken kopen ( en opeten )

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Mooi, dan kan ik aan het experimenteren Nu ben ik ook wel benieuwd naar het verschil tussen vroege en late zaden. Ga gewoon maar eens kijken wat het doet, in het ergste geval is het vergeefse 'moeite' maar ben ik een ervaring rijker

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Pitten van 2 abrikozensoorten beginnen met kiemen. Likt, dat afkoelen tijdens vervoer en verkoop genoeg is om beginnen met groeien. Betreft een van de vroegste spaanse abrikoos Mogador en abrikozen uit Oezbekistan en Armenië. De rest van abrikozen, perziken en pruimen blijven nog wachten... IMGP049697371468859320.JPG

De kiemelingen van vorige najaar https://www.moestuinforum.nl/perzik-zaaien-t5396-160.html#p297266... van 60 zijn nog 3 levend, en nu doe ze goed...

Geplaatst:
Indien je een pit hebt die al aardig ingedroogd is, (dit is niet gunstig trouwens) valt er soms nog wel wat te redden.

De beste optie is en blijft, pit uit de mond, zo in de grond

Je tikt de harde kern voorzichtig met een hamer open, dus twee helften vallen uit elkaar en je neemt het uideindelijke zaad, dit leg je in een bakje met water en laat dit een nachtje weken.

Zoals vrijwel alle fruit pitten of zaden hebben deze een koude periode nodig om uberhaupt te kunnen kiemen. Leg het zaad/pit met of zonder bast/schil in een bakje met wit vochtig, niet nat !! zand en dek dek de pitten toe met wat zand en plaats het tot half maart in de koelkast/frigo, nee geen vrieskist.

Je ziet vanzelf dat de kiem gaat groeien, meestal verschijnt eerst een witte wortel. Plant de kiemende pit op een beschutte plek, of in een pot, geen mest ! wel gewone losse tuinaarde of potgrond uit een zak, perzik/ nec boompjes groeien snel, vanaf een halve meter hoogte een planttstok ernaast zetten, na drie jaar kun je de eerste paar vruchten al verwachten.

Deze simpele methode is te gebruiken voor alle steen en pit vruchten dus ook pruim appel peer, druif amandel, kers, kiwi, bessen,..... ze hebben allemaal een 'winterse kou' nodig om te kunnen ontkiemen.

Stratificeren is het mooie woord hiervoor.

Je kunt de pitten ook rechtstreeks buiten 'zaaien', maar zeer grote kans dat muizen of ander gespuis er mee weg is, ...

Vraag is een druif ook zaadvast? Net als sommige perziksoorten ?

[*]

Geplaatst:
Vraag is een druif ook zaadvast? Net als sommige perziksoorten ?

Is beetje off-topic...over druiven.

Neen, zeker niet zaadvast! (Normaal wel zelfbestuivend)

Bovendien erg makkelijk te stekken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank je voor de info.

Over offtopic, ik heb het netjes via de zoekfunctie opgezocht en vandaar ook het lange citaat.

Ik wilde van een USA soort wat zaadjes bestellen, want die variant is hier verder niet te koop.

[*]

• 8 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:
Verdorie dat van de bolster openmaken heb ik vorige x gemist, ga ik alsnog doen.

maar zozie je maar weer toch handig Jet dat je nog een x gevraagd hebt.

Persica heb jij toevallig meerdere soorten vijg bomen, ik zoek nog stekken van andere dan brown turkey, carsia.

beiden staan hier met hun leuke bladeren al flink wat vruchten te maken ! staan tegen de gevel waarop ze leunen op een stuk houtwerk en ik was al van plan eens wat ' snoei ' te houden , stekken van deze kan dus zeker , indien nog iemand interesse , laat iets weten !

ook pruim , wilde kersen en appel( diverse soorten ) en allerhande noten ( okkernoot ) , hazelnoot etc , amandel schiet niet in bloei maar is nog jong , kastanjes , en zovoorts ...

geef maar 'n gil

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Heeft iemand verklaring, hoe kan dat gebeuren?

Van een (enkel) abrikozen pit hebben 2 a 3 stammetje gekiemd. Was dan in een pit meerdere embryo's gevormd? Hoe kan dat?

Foto's ter illustratie.

IMG2018022616362870801519662639.jpgIMG2018022616371862371519662642.jpg

Geplaatst:

Als je een abrikozenpit kraakt, vind je vaak...eigenlijk bijna altijd...2 zaden er in.

3 kan ik niet goed verklaren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nee, dat is niet het geval. Dubbel pit heb ik gesplitst, en hier gaat het om enkele pit, met meerdere stammen. Op eerste foto is goed te zien...

Geplaatst:

@windindewilgen

Denk ik - niet. Het gebeurd met 3 rassen - Lady Cot, Pink Cot en Apribang (pitten van )

Alle andere tonen gewoon kiemgedrag. Ik denk, iets in embryo tijdens bestuiving (of tijdens chemische bestrijding ) gebeurd, dat heeft meerdere groeipunten ingelegd.

Al 7 jaren zaai ik (af en toe vroeger) abrikozen, en zulke splitsing zie als eerst...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...