Frans Geplaatst: 31 januari 2011 Geplaatst: 31 januari 2011 Op een ander forum werd een vraag gesteld over onkruidbestrijding met gasbrander. Het onderwerp onkruidbestrijding met gasbrander lijkt me interessant genoeg om ook hier een kopie van mijn antwoord neer te zetten. Mijn ervaring is dat onkruid wegbranden prima en snel gaat maar die in de handel zijnde hobby onkruidbrandertjes , die via een wegwerppatroon met butaan werken , zijn niet erg bruikbaar voor het serieuze werk. De capaciteit van de vlam is vrij laag en in die patronen zit weinig en vooral erg duur gas. Ik gebruik een zgn bitumenbrander op een 11kg propaangas fles. 5kg flessen zijn handiger door hun lagere gewicht maar ik gebruik de 11kg flessen omdat ik die toch al in mijn camper heb staan. Ik gebruik dit ding om de paden in mijn tuin (naden tussen betonklinkers en grindtegels) en het trottoir voor mijn huis van opkomend onkruid te ontdoen. Met zo'n grote brander gaat dat echt snel , zeker als je de vlam wat hoger zet. Zo'n 'brullende' vlam (indien nodig) haal je met een hobbybrandertje niet. De kosten vallen reuze mee. Wat ik een paar jaar geleden voor de brander betaald heb weet ik niet precies meer , zal een paar tientjes geweest zijn. Een nieuwe gevulde 5kg propaangas fles moet je voor ongeveer 35 euro kunnen kopen , een 11kg voor ongeveer 50 euro. De flessen kun je weer laten vullen als ze leeg zijn en zo'n vulling is niet eens zo duur. Ik betaal momenteel voor een vulling van 11kg propaan ongeveer 16 euro . Even nog een paar plaatjes ter verduidelijking. De brander is ook verkrijgbaar in een uitvoering met langere steel. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
DVL Geplaatst: 31 januari 2011 Geplaatst: 31 januari 2011 Hallo Frans, Bedankt voor het delen van deze tip. Ik zat me af te vragen of de propaangasflessen nog wel bijgevuld worden tegenwoordig. Ik heb namelijk een gasfles voor de bbq gehaald bij de boerenbond. Daar vertelde de medewerkster dat de flessen niet meer hervult worden en dat je elke keer een nieuwe fles moet kopen. De oude fles kan je terug inleveren waarna je de betaalde borg terugkrijgt. Quote
aardbeijim Geplaatst: 31 januari 2011 Geplaatst: 31 januari 2011 Ik zit op een land-en tuinbouw school en daar hebben ze het op de opendeurdag ook over gehad.Maar ik denk dat je het toch beter niet kan doen tussen de groenten die dicht tegen elkaar staan. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 31 januari 2011 Auteur Geplaatst: 31 januari 2011 Ik zat me af te vragen of de propaangasflessen nog wel bijgevuld worden tegenwoordig. Ik heb namelijk een gasfles voor de bbq gehaald bij de boerenbond. Daar vertelde de medewerkster dat de flessen niet meer hervult worden en dat je elke keer een nieuwe fles moet kopen. De oude fles kan je terug inleveren waarna je de betaalde borg terugkrijgt.Er zijn genoeg adressen waar je propaan kunt laten vullen in Nederland. Op zo'n gasvulstation ben je over het algemeen een stuk goedkoper uit dan dat je ergens een lege fles omruilt voor een volle .Hier een link met adressen in Nederland waar je je eigen fles met propaan kunt laten vullen. http://www.camperpunt.nl/propaangas.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Ik zit op een land-en tuinbouw school en daar hebben ze het op de opendeurdag ook over gehad.Maar ik denk dat je het toch beter niet kan doen tussen de groenten die dicht tegen elkaar staan.Het is ook meer bedoeld voor het wegbranden van onkruid op paden Jim en niet voor tussen de groenten . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aardbeijim Geplaatst: 31 januari 2011 Geplaatst: 31 januari 2011 Als je het gebruikt voor onkruid tussen de beton tegels krijg je dan geen zwarte plekken? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 31 januari 2011 Auteur Geplaatst: 31 januari 2011 Als je het gebruikt voor onkruid tussen de beton tegels krijg je dan geen zwarte plekken?Als je met zwart worden het vernietigde onkruid bedoelt Jim , dat waait gewoon met de wind weg en anders even een bezem er overheen. Wat de betonklinkers en tegels zelf betreft , die kunnen er tegen . Misschien ken je die plekken op trottoirtegels wel die wat lijken op platgetrapte kauwgum. Dat zijn een soort korstmossen die bijna niet te verwijderen zijn. Met zo'n brander gaat dat wel maar dan moet je ze wel echt heel erg heet stoken. Daarna met een sopje afschrobben en ze zijn weer schoon , zonder verkleuring . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
jos Geplaatst: 1 februari 2011 Geplaatst: 1 februari 2011 Sterk stuk Frans.Ik heb ook jaren gerommeld met van die kleine patronen.Verleden jaar in Duistland zo'n dakbrander gekocht, en de reserve-gasfles van de camper laten vullen om het onkruid tussen de stenen met wat meer power weg te kunnen branden. Quote
Margareth Geplaatst: 26 september 2011 Geplaatst: 26 september 2011 Toch helpt t bij mij niet voldoende met de brander... ik heb m gebruikt voor gras dat tussen het grind opkomt, maar alleen de bovenkant brandt weg en de onderkant groeit gewoon weer verder naar boven...Ik wil ook eventjes waarschuwen (bij een terras niet van toepassing) dat grindsteentjes uit elkaar kunnen spatten door de hitte en brandplekken kunnen veroorzaken... Quote
veuvecouderc Geplaatst: 26 september 2011 Geplaatst: 26 september 2011 Dan ben je misschien - met reden! - te voorzichtig met branden. In principe werkt de brander als de zon maar dan heel erg geconcentreerd, het/hij verbrandt je gewas tot in z'n wortels. Dat is juist het mooie van die brander, tenminste zo zou het moeten werken. Maar op grind branden wij ook niet. Wij trekken het groen eruit terwijl we in de zon onze koffie drinken Sommige onkruid heeft meer dan één behandeling nodig om echt op/weg te drogen, maar in principe ben ik erg tevreden over onze brander. Wat je ook kunt proberen op grond of bestrating waar je niet wil branden is een flinke emmer gloeiend heet water, zelfde principe: verbranden van de cellen. Bij een groot oppervlak kost dit natuurlijk weer veel water (en energie om het water te verwarmen) maar voor een groot oppervlak moet je dan weer andere oplossingen bedenken. Dikke laag beton storten bijvoorbeeld, ben je aardig wat jaren van je groen af En soms moet je gewoon accepteren dat het groen kruipt waar het niet gaan mag..... Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Borsalino Geplaatst: 27 september 2011 Geplaatst: 27 september 2011 Ik brand met zone roofingbrander nu de toegansweggetjes. Het stuk grond van iemand die wegens ziekte een woestenij had na gemaaid te hebben met de bosmaaier achteraf voor het kleine terug opkomend onkruid ook weggebrand. Ligt er allemaal onkruidvrij bij. Ik heb nogal wat last van muur en even met de brander erover en tis weg, na 2 dagen ziet het geel en verdord en na 1 week ziet ge al helemaal niks meer.Dit was bij de patatten die nog in de grond zitten zonder loof, je ziet nu terug de ruggen Maak nu ook valse zaaibedden en bij opkomst van onkruid als het net boven staat er even met de brander over en verdwenen. Bij vrijliggende grond er effe over en het blijft vrij van onkruid. Is zeker 10 keer sneller dan hakken-schoffelen of met de hand wieden.Wel best met windstil weer, anders verbruik je meer gas. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Wij zijn een beetje aan het rondkijken voor een onkruidbrander. Appelvrouw, jij hebt er toch 1 gekregen laatst? Dat is er 1 met een grote zware fles? Niet een hand-dingetje?Die hand-dingen hebben namelijk (voor zover we nu gezien hebben) een gasflesje nodig met een rare schroef-aansluiting er op. Die dik 8 euro kosten. Terwijl de 'normale' gasflesjes rond de 2 euro kosten. (staat Joep bij in ieder geval) Heeft iemand hier meer info/ervaring over/mee? Ik ga hem niet gebruiken in de moestuin (nogal lastig, tussen alle sla en worteltjes ) maar wel in de kruidentuin, op al het onkruid tussen de bestrating daar. Het schijnt dat de boel na een paar behandelingen zo goed als weg blijft. Er komt natuurlijk altijd nieuw spul aanwaaien, maar er groeit nu een vrij massief tapijt van schapenzuring. Die je er bijna niet uit krijgt door zijn diepe en vervelende wortels. We hebben de tuin (100 m2) nu bijna weer aan kant, op onze knietjes gedaan, met krabbertjes en door hier en daar wat stenen op te lichten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
davo1979 Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Ik heb er zelf 1 met zn speciale gasflesje van 8 euro. Vind het resultaat tegenvallen. Na een week zie ik de nieuwe blaadjes van het plantje al weer komen. Quote
Frans Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Geplaatst: 7 mei 2012 Die kleine dingetjes zijn voor het serieuze werk waardeloos Jorieke en de navullingen zijn erg duur. Voor jouw doel is zoiets zeer geschikt . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 -mijn vraag samengevoegd met dit topic, en ook meteen een boel opgeschoond - Ik moet dan ook maar voor zo'n groot ding gaan. Is dat niet een heel gesleep? Met wieltjes ofzo zou handig zijn, maar daar is mijn straatwerk weer niet glad genoeg voor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Geplaatst: 7 mei 2012 Dat gewicht valt wel mee Jorieke. Zo'n 5 kg flesje (gasvulling) als op de foto weegt bij een volle fles ongeveer 12 kg. Als je een wat langere slang aan je brander zet kun je ook nog eens een groter oppervlak (of padlengte) behandelen zonder de fles te moeten verplaatsen. Voor paden gebruik ik bijvoorbeeld meestal de lange brander waar een slang van 4,5 meter aan zit. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hansm Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Lijkt me leuk werk en ook handig Quote Players only love you when they're playing.
RvO Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 ... Met wieltjes ofzo zou handig zijn, maar daar is mijn straatwerk weer niet glad genoeg voor.Zou de fles niet in een kruiwagen passen? En dan inderdaad met een lange slang er aan. Quote
Erny Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Door foto voorheen op dit topic herken/indentificeer ik opeens apparatuur die via mijn vader bij mij is beland (ouders gaan verhuizen naar app. zonder tuin en garage en schuur... dus ik "loop" van alles op. Deze zat er ongepland en onaangekondigd ook bij. Ik dacht dat ie voor dakbedekking branden was).Maar nu zie ik mezelf opeens geweldig al brandend onkruid destroying rondlopen.... Supertool! Nu alleen hopen dat ze hier op het p-hof ook deze tanks (normale gastanks kunnen we hier "ruilen" voor gevulde) in hun bestand hebben. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Tof Erny! Joep heeft dit topic even doorgelezen en er 1 besteld. De slang en de 'kop' dan, via marktplaats halen we ergens een volle gastank. Blijkt dat mijn moeder (die hier elke dinsdag en vrijdag komt om te helpen in de tuin, en dat onkruid ook schijtzat is ) zo'n handding heeft besteld. Ach, kunnen we mooi vergelijken en onze bevindingen hier posten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast jack Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 hier hebben we ook zo een handgasbrander maar vind het maar een onhandig ding . met zo een grote heb ik eens het kippenhok uitgebrand toen ik wat te veel bloedluis had ......( hok is wel van steen Quote
Frans Geplaatst: 8 mei 2012 Auteur Geplaatst: 8 mei 2012 NOG EVEN IETS OVER DE VEILIGHEID Als je zo'n ding samenstelt sluit hem dan via een slangbreukventiel op de fles aan . Tijdens normaal gebruik staat zo'n ventiel gewoon open maar wanneer de slang kapot gaat wordt het gasverbruik zo groot dat het ventiel dicht slaat en het de gastoevoer bij de fles afsluit. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Ik geef de waarschuwing door Frans! Vanavond halen we de gastank op, en de slang en 'kop' zijn ook binnen. We hebben inderdaad voor de langere slang gekozen, maar ook de langere steel. De korte was zo'n 45 of 50 cm, en dan sta je dus gebukt. Zaterdag gaan we er eens mee aan de gang, uiteraard volgen er foto's Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Tja, geen foto's gemaakt dus. Ondertussen is er al heel wat afgebrand met de 2 branders. In de kruidentuin heb ik heel wat smalle paadjes, en dan is dat hand-ding wel erg fijn. Je sjouwt niet steeds iets zwaars met je mee, en de brander/vlam zelf is ook kleiner. Dus je kunt dichter bij de kruiden komen, zonder die ook te verschroeien.Maar de tankjes zijn vrij snel leeg (kruidentuin is groot...), en ook vrij prijzig in aanschaf. Na een paar brand-sessies is de tuin nu ook wel erg netjes. Zuring komt niet meer op (zal nog wel weer komen hoor... rot spul) en af en toe komt er nog wat kweekgras tussen de stenen piepen. De grote brander is meer voor grote stukken onkruid, of grotere stukken stoep/stenen. We hebben bij aanschaf gekozen voor een onstekingsknopje op de kop. En dat is wel echt aan te raden. Want hij wappert nog wel eens uit, en om er dan met een aansteker bij te moeten? Er zit een vrij lange slang aan, dus je kunt een heel stuk branden voor je de tank weer moet verplaatsen. Vooral het vrij jonge (10 tot 20 cm hoog) en sappige onkruid heb je zo weg. De grotere pollen, gras of bijv. weegbree, is wat hardnekkiger. Ik zie weer wat groen verschijnen in het hart van de planten. Maar goed, dan ga je er nog een keer overheen, of trek je die paar planten er even met de hand uit (wat tussen de stenen natuurlijk niet wil). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 (aangepast) Ik gebruik de brander vooral om zaad af te branden..als brander om een hele (grotere) plant weg te branden vind ik hem maar zozo...(inderdaad kost het veel gas en is het dan niet meer milieuonvriendelijker?) maar om een stuk pad aan te pakken waarvan het onkruid dreigt zijn zaad te verspreiden is het super! Later wied ik dan de rest weg.Dit jaar is er trouwens door al die regen bijna geen houden aan vind ik..wat je nu aan klein onkruid wegbrandt ( en wat dan daarna normaliter niet terugkomt omdat het verder verdroogd door de zon) komt vanzelf weer terug 9 juli 2012 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Heb helaas van een buurman op het complex vernomen dat ik de brander niet mag gebruiken... Teveel brandgevaar voor de huisjes... Ook al liggen de moestuinen aan de buitenkant...Jammer dus... Ik zou hem voor de sier kunnen houden... maar als iemand belangstelling heeft het geheel over te nemen? Is dat misschien ook wel een goed idee... (zie fotooz eerder in dit topic, pag. 2). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.