Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja dat klimrek is dan een belemmering @Gitta helaas…

Het nadeel van de mutsen vind ik dat ze water doorlaten …in mijn beleving word te nat en kou de plantjes vaak fataal…🤔 Gister net een vak prei geruimd; helemaal versnotterd…treil ze net zo mooi de groei te pakken hadden…😞 Ik ben begonnen met een kweek tunnel eroverheen… dat is een lange stook dik plastic met omgestikte tunnels waar dan dunne ijzeren bogen doorheen gaan… je kunt ze op maat afknippen. Die zou jij voor het klimrek langs kunnen steken…🤔

8CE7EAE9-0163-4F74-8F9F-EA3EB538503F.png

• Like 2
Geplaatst:
Op 9-9-2024 om 21:49, Gitta zei:

@loesop dit moment heb ik alleen de klimcourgette van de mm. Maar ik wil ook graag een gele soort gaan zaaien volgend jaar of het jaar erop. Ik ga dan de gele ook naar boven toe leiden, ik heb begrepen dat het gewoon mogelijk is.

Ik heb ook de gele staan, maar geen vruchten ervan. Ik heb totaal 6 courgettes, alleen van de 2 MM courgettes, en 1 van het tuincentrum hebben wat opgeleverd. Het meeste van de linkse tegen de keukenmuur van de MM. De gele is er later ingezet en die staat ook niet erg in de zon. Volgend jaar weet ik beter wat ik waar neer ga zetten.
Ik ga mij meer richten op de planten die het goed doen, weinig ziektes hebben en gemakkelijk te verwerken is. Peulen, sugarsnaps, wintererwt, veel bonen, courgettes en pompoen, koolrabi, andijvie, snijbiet (voorjaar) en Salanovas. Die vind ik allen op nummer 1 staan. En misschien de spruiten als die lukken.

• Like 3
Geplaatst:
51 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Wij zaten ook eerst te kijken naar alleen de hekwerken en dan zelf gaas of vlies erom heen spannen. @Rookiewist jij daar nog de link van? Die zat jij met mijn man toen te bekijken.
Ze waren dan wat groter, maar Cees kon ze inkorten zei hij. Hij had het niet opgeschreven, en ik heb het toen niet gezien, want ik zat er niet vlak naast toen.

Ik weet wat je bedoelt, maar een link was er niet van, we zaten op Google te kijken op kweekkassen van 120x120.

Die waren er toen niet en toen zijn we naar andere maten gaan kijken.

• Like 1
Geplaatst:

Hoi lieve MM-ierders, wat leuk om jullie hier te vinden en vrijuit van gedachten te wisselen over alles wat niet strikt MM is😀

Ik wou voorstellen om er MM- meer of MM&meer van te maken. Leuker toch?

• Like 3
Geplaatst:

@VrouwholleHoe vaak geef je ze dan water 's winters?

Ik kan me niet goed voorstellen, hoe dat zou werken als het vriest of als er sneeuw ligt.

Ik ga wel de afdekking erop doen, misschien zelfs wel over 2 bakken.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Hee @CJodokus!

Jij ook hier, wat leuk!

Van mij mag dat hele MM er af...

Maar dat zou niet echt duidelijk zijn dan...

Laat mij maar even hoor, ik heb geloof ik een MM trauma, veel onmin daar.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

😂😂Herkenbaar, Rookie! Ik kon daar ook mee worstelen.

Ook met de vraag of dat nou aan mij lag dat ik zo heftig reageerde, want je ziet wel het één en ander gebeuren, maar je ziet de reacties nooit….

Jullie onthulling dat er berichten worden gewist zonder dat je dat zelf ziet deed de deur dicht!

Maar ik vind het zo jammer, zo onnodig. Laten we zeggen: ik ben zo teleurgesteld (eng woord als je het gebruikt voor boos, maar ik bedoel het écht zo) . Ik heb het daar echt een tijd heel leuk gehad en heb veel geleerd en ben heel geïnspireerd geweest.

misschien komt daar ook die boosheid vandaan, het gevoel dat je iets wordt afgenomen? Bij mij wel denk ik.

MM er af is wat mij betreft ook prima, we doen uiteindelijk aan SFG en zoveel meer.

Ook leuk jóu hier te zien😘

• Like 3
Geplaatst:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, die dat zo voelt.

Ik heb daar zo veel aanvaringen over gehad daar.

Maar, dat is verleden tijd nu, ik vind dit een heel leuk forum, waar ik veel meer leer dan daar.

Vooral omdat ik zo veel doe, wat niet binnen het MM kader past.

Ik heb net mijn mais geoogst, zo leuk vond ik dat!

Hoewel de kolven nergens op lijken...😂

• Like 2
Geplaatst:

@Rookie Als de kappen erop zitten geeft ik s winters zelden water… omdat het plastic is valt eventueel condens water op zonnige dagen eraf op de mix…Sneeuw en regen van buiten af loopt er gewoon af door het huisjes model….bij teveel condens zet ik de ritsen overdag open en s avonds weer dicht . Maar dat is feitelijk alleen in voor-en najaar. Af en toe ga ik ff kijken of alles nog oké is s winters. Sinds de kwartels er zitten moet ik er wel iedere dag zijn wat het in de gaten houden dan wel weer makkelijker maakt. Is natuurlijk ook een keuze als je gaat voor najaars zaai…🤔😊

• Like 2
Geplaatst:

We kunnen naast dit topic om oud MM-ers te lokken ook een algemeen SFG topic maken. 
Misschien ook aparte topic's voor specifieke info zoals bijvoorbeeld kassen voor de MM / SFG bakken zodat die info makkelijk terug te vinden is.

Ik heb al dat gedoe van de laatste tijd niet meegekregen, ben al veel eerder afgehaakt. Waar ik eerst super blij was met de start van een MM community werd direct mijn eerste voorstelpost al afgewezen want mijn bakken waren geen echte MM bakken en hadden geen duidelijke vakverdeling. Die vakverdeling is er wel maar niet zo zichtbaar als met het witte raster. Ooit begon ik met snoeihoutjes en touw (zie foto op de vorige pagina) maar in de loop van de jaren zijn alleen de snoeihoutjes op de hoeken overgebleven. Voor mij is dat duidelijk genoeg en daar gaat het om. 

• Like 3
Geplaatst:
2 uren geleden, CJodokus zei:

Hoi lieve MM-ierders, wat leuk om jullie hier te vinden en vrijuit van gedachten te wisselen over alles wat niet strikt MM is😀

Ik wou voorstellen om er MM- meer of MM&meer van te maken. Leuker toch?

Wat grappig! Jij ook hier onder dezelfde naam. Nooit gedacht ( of niet opgevallen) dat almijn recepten er plotseling af zijn bij de MM? Ik moet alleen in 1 hoofdstuk bij net niet MM de recepten weghalen. Maar ik kopieer eerst nog de teksten van mijzelf.

Ik verwacht zeker nog meer mensen naar dit forum. Hier is alles open en duidelijk en zonder voorkeuren van eigen producten. Zo hoort het te zijn.

• Like 3

@Vrouwholle Beheerders&moderators kunnen posten verplaatsen naar een ander topic al is het soms lastig om berichten uit een bestaand topic te trekken zonder dat de gesprekslijn verstoord raakt. 
Je kan ook zelf een nieuw topic maken en daarvan hier een linkje plaatsen zodat je mensen meeneemt naar het nieuwe topic om daar hun info te plaatsen. 

aangepast door loes
  • Like 4
Geplaatst:

@Vrouwholleik ga erover nadenken. Maar ik heb vaak ook wat in de vakken bij het klimrek staan. Dan zou ik maar een half vak in kunnen zaaien. Dus grote twijfel of ik dat wil doen.  Afgelopen winter ging het prima met de mits er overheen. 

@Petrasmoestuinik zaai ook voornamelijk die soorten. Ik had dit jaar geen ruimte voor dille. Die ga ik volgend jaar zeker weer zaaien. Erg gemist. En de gele courgette wordt waarschijnlijk het jaar erop, als de huidige zaden op zijn. 

Hey welkom @CJodokus. Zo komen er steeds meer hierheen. Hier kun je gewoon vrijuit praten over merken enzovoort. 

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
6 uren geleden, Vrouwholle zei:

Ja dat klimrek is dan een belemmering @Gitta helaas…

Het nadeel van de mutsen vind ik dat ze water doorlaten …in mijn beleving word te nat en kou de plantjes vaak fataal…🤔 Gister net een vak prei geruimd; helemaal versnotterd…treil ze net zo mooi de groei te pakken hadden…😞 Ik ben begonnen met een kweek tunnel eroverheen… dat is een lange stook dik plastic met omgestikte tunnels waar dan dunne ijzeren bogen doorheen gaan… je kunt ze op maat afknippen. Die zou jij voor het klimrek langs kunnen steken…🤔

8CE7EAE9-0163-4F74-8F9F-EA3EB538503F.png

Heb jij daar ook een link van @Vrouwholle

• Like 1
Geplaatst:

Ik lees alleen even mee, kweek altijd al in potten en bakken en vollegrond en kende ook SFG wel. En Jelle's makkelijke moestuin. In mijn herinnering had hij een SFG tuinbak op poten opgezet voor zijn opa, omdat die niet meer goed kon tuinieren. Leuk, lieve jongen.

Inmiddels is het gewoon een commercieel bedrijf, met een hele goeie marketing en een flinke winstmarge, denk ik.

En als ik jullie commentaren hier lees, lijkt het wel alsof jullie uit de klauwen van een sekte ontsnapt zijn 😱

Welkom bij het normale moestuinieren, waar het niet uitmaakt of je pepers in een Aldi bierblikje kweekt of gewoon een hele hectare grond gebruikt om bijna zelfvoorzienend te zijn. Waar je gewoon zaden kunt ruilen en een fietswiel om erwten te leiden. En je gewoon een  bak van een vierkante meter kunt volstouwen met allerlei groentes, als jij daar zin in hebt 😉

Veel vragen zijn trouwens al beantwoord; er zit een goeie zoekfunctie in de rechterbovenhoek. 

• Like 7

Hi! Hier ook een net-niet-mm-er 😃 ik zie deze post nu pas. Vandaag heerlijk een mini-meloen geoogst 😃 zeker geen mm dus 🤗

DEF35466-41FA-47A1-9F58-1AEFD7DD6F3E.jpeg

Ik zal snel wat foto’s maken van mijn bakken, kas in de tuin, tuin en mijn moestuin in mijn kas 🤗

aangepast door Moestuinpassie
  • Like 3
Geplaatst:

Hoi @Petrasmoestuin! Nee Petra, is me niet opgevallen. Ik keek de laatste tijd nogal selectief. Wat een werk moet dat geweest zijn! Ik vind een recept posten toch altijd al best ingewikkeld. Foto’s maken als je aan het koken bent, en als je net wilt eten.

• Like 4
Geplaatst:

@CJodokus ik denk dat daarom weinig mensen dat doen. Ze zeggen wel wat ze eten of gegeten hebben, maar de hoeveelheden staan er niet bij. Is inderdaad altij veel werk, maar ik heb ze zelf dan ook voor de volgende keer en ik heb ook een FB groep die ze kunnen volgen. Ook recepten maken/veranderen is mijn hobby. Ik ben een lekkerbek en mijn man waardeert dat ik zoveel inspanningen pleeg om iets lekkers te maken en het er ook leuk eruit te laten zien. 

• Like 4
Geplaatst:
Op 9-9-2024 om 21:49, Gitta zei:

Maar ik wil ook graag een gele soort gaan zaaien volgend jaar of het jaar erop. Ik ga dan de gele ook naar boven toe leiden, ik heb begrepen dat het gewoon mogelijk is.

Mag ik een suggestie doen? In plaats van de klim courgette zet ik muskaatcourgettes (tromboncino d'albenga). Lekkerder, steviger en goede opbrengst. Ze komen wat laat op gang dus ik zet zo vroeg mogelijk ook een gewone maar ze gaan lang door en minder gevoelig voor schimmels.

• Like 4

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...