Geplaatst: 12 uren geleden12 u Auteur Precies! 🌱Dus in August planten zaaien die tegen de kou kunnen is iets anders dan “winterzaaien”🌱Vroeg in het voorjaar binnen voorzaaien en later uitplanten 🌱is iets anders dan “ winter zaaien” en iets anders dan in “najaar /eind Augustus” zaaien!!!Dus kan ik @Petrasmoestuin geen eenduidig antwoord geven op wat er allemaal in jouw tunnelkas gezaaid kan worden…🤔🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Auteur @Rookie Dat is nou juist een goeie vraag!!😊Bij mij zitten er rits vakken in die kappen… voor mij net iets te hoog om er daardoor goed bij te kunnen maar ik schuif dan van onderaf de hele kap omhoog….👍😊Het gaat in mijn beleving om kleine verschillen om deze manier van “najaarszaai laten over winteren” een succes te laten zijn….🤔🌱 aller eerst is het erg weersafhankelijk;In een heel warm voorjaar schiet alles al veel te snel in bloei ….Dit jaar is het prefect ; alles groeit mooi door en gaat nu rond deze tijd (Mei) in bloei…,Mijn voorgezaaide plantjes kunnen dan in de vakken en bv van de voor gezaaide sla soorten zou ik nu gelijk al kunnen oogsten.🌱 Dan als 2e is het belangrijk wanneer de najaarszaai te starten…niet te vroeg want als het dan nog heel warm is zouden die plantjes ook alweer te vroeg in bloei kunnen schieten…Niet te laat want dan zijn ze nog te klein en kwetsbaar als ze de winter in gaan….en valt voor mij de oogst in het voorjaar te laat….🌱 Als 3e punt is het zaak de kappen erop te doen als de aarde in de bakken niet kletsnat is maar ook niet te droog…Bij te nat heb je kans op misvorming en schimmels…Bij te droog zou je met koud weer alsnog moeten water geven… en dat komt er dan vaak niet meer van…🤔🌱 Als 4e is de keus van welke groenten je kiest bv Snijbiet die zaai ik niet in het najaar omdat die plantjes dan nog te klein zijn om vanaf Febr van te oogsten…. Maar de snijbiet planten die ik in dat voorjaar zaaide en al van geoogst heb komen onder de kappen prima de winter door en kan ik in Ferbr alweer van oogsten en als ze gaan doorschiet tegen Mei is dat blad nog prima voor de soep! 😋🌱Ook een punt om in het voorjaar te bepalen wanneer de kappen eerst open kunnen en later eraf… ook dat is weer weersafhankelijk en afhankelijk van de plek waar je woont….Ze stoppen met groeien als het te koud word… op mijn plek en mijn manier heb ik alleen eind Nov. En Dec/Jan. en begin Febr. geen oogst vers uit de tuin.Dan oogst ik van micro blaadjes binnen. Dit alles omdat het niet mijn keuze is om overschot aan zomer oogst in te vriezen voor de winter.🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 11 uren geleden11 u 34 minuten geleden, Vrouwholle zei:Bij te nat heb je kans op misvorming en schimmels…Mosvorming bedoel je toch? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Dat valt dus nog niks mee @Vrouwholle .Ik geloof niet dat dat iets voor mij is.Ik houd me maar bij winterzaaien in mijn flessen.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Zo heeft ieder zijn eigen favoriete manier om in de winter/najaar nog iets te zaaien. Ik zaai ook net als Vrouwholle in augustus/september bladgroente die tegen kou kunnen. Vanaf dat er vorst is doe ik er dan de vliesmutsen over de bakken. Werkt voor mij prima. En inderdaad zo tussen november en half februari geen verse oogst uit de bakken. Maar daarna volop te oogsten. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Auteur Precies @Rookie doen wat bij jou en jou plek past …👍😊Is nog best moeilijk want er komt hier zoveel leuks voorbij….Ik laat ook veel gaan omdat het niet bij mij of mijn kleine plek past…. Vaak met spijtig gevoel maar het jezelf beperken geeft ook rust!….👍😊🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 7 uren geleden, Vrouwholle zei:maar het jezelf beperken geeft ook rust!Ja dat is ook een belangrijk punt. Ik wil ook wel eens wat anders doen in de winter, maar dat komt er niet van. Dus winter sowing is voor mij niet zo lonend, omdat wat ik nu zelf direct heb gezaaid sneller is. Dus ik ga meer voor weeuwenteelt. Dus ik ga zaaien, het meeste bladgroente in het najaar en in mijn koude kas en andere kasjes die niet helemaal afgesloten zijn, maar die wel voor dit soort bladgroente werkt. Ik sluit alle bakken en in mijn foliekas kan ik ook de plastic emmertjes zetten, maar dan moet ik ze eens per week wat water geven. Er komt dan geen 10 x een sneeuwpak over zich heen waardoor ik mos krijg. Dan maak ik een soort kasje in een grotere kas. Een hele uitdaging, ik ben benieuwd hoe dit weer werkt.Die plastic kappen vond ik echt heel geweldig @Vrouwholle daar heb ik je 3 jaar geleden al over geschreven. Maar ik heb op mijn bakken van 60 x 120 rekken staan voor de hoge groente en dan passen ze niet meer. In de 120 x 120 2 van die kappen zetten is het gevolg dat het water in het midden ophoopt en er een hele plas komt.Maar ook nu heb ik heel veel groente uit mijn bakken, maar vroeg in het voorjaar wat sla en andijvie, dat lijkt mij wel heel erg fijn.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Sla en Andijvie gaan prima lukken @Petrasmoestuin Ik heb vandaag mijn laatste vak andijvie van de najaarszaai geoogst… in deze zat nu wel een flinke “pijp” in het midden… maar gestoofd en met een witte saus smaken ze nog prima 😋Mijn verschillende sla soorten van de najaarszaai oogst ik nog steeds geregeld het buitenste blad van…zoals ik al zei ; dit voorjaar is er het perfecte weer voor!! Op 10 April ook de kappen van mijn dakterras bakken eraf gehaald….Wel gelijk van die ( lelijke ) vliegenkapjes over mijn sla vakken gezet want daar zijn de mussen dol op…😬🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.