Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozenbladeren verkleuren geel


karin70

Aanbevolen berichten

Ik begrijp uit de foto dat het een klimroos is die op een pergola ligt ? Is het een New Dawn ? Weet je dat toevallig ?

Een New Dawn met zulk geel blad heeft een gebrek aan bepaalde stoffen. Voedselgebrek. Mogelijk wel genoeg stikstof , maar geen ijzer ? geen magnesium ? Is allemaal gokken , zeg ik er gelijk bij, dus niet nu als de gekke allerlei zaken erbij gieten. Maar een aantal keren gieten met een complete meststof ( vloeibaar ) ruim om de wortelkluit heen, gewoon bovenop ( onkruid gaat er wel hard van groeien ! Zou het wat kunnen verhelpen. Niet zuinig zijn met gieten. Zeg de komende 4-6 weken 4 a 6 x dus.

 

Moet er wel bij zeggen . is een gok. Zo geel is niet gewoon nee.

 

andere optie ( vraag ) Staat de roos, of stond de roos, dit voorjaar aan de voet heel erg nat ? in het water ? Plassen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in maart rozenmest van de action toegevoegd, ik kocht altijd vrij dure mest en ben nu op goedkopere overgegaan. Misschien toch maar weer investeren in betere mest. Ik ben nu begonnen met mest te geven die ik nog had van de rozentuin uit kats. Blauwig spul wat je moet oplossen in water. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier bij staat de foto, hopelijk is het goed te zien.

 

Nou ja het blijft altijd giswerk bij het bekijken van foto's. Ik zou het in ieder geval niet weten. Geel blad wil bij veel planten nog wel eens een gebrek aangeven van 't een of 't ander. Alhoewel sommige gebreken dan wel weer heel herkenbaar zijn omdat de nerven juist groen blijven. Proberen zou ik zeggen.

 

Maar een hele andere oorzaak kan zijn dat er een oud verfblik, een half litertje afgewerkte olie of wat roestig gereedschap in de grond zit. Niet dat ik jou daarvan beticht maar bij mij wil dat nog wel eens het geval zijn. De vorige eigenaren van mijn tuin gebruikte de tuin ook hier en daar als dumpplek. Het meeste heb ik eruit maar soms zie je wel iets over het hoofd. En toevallig had ik ook een (hele jonge) klimroos staan die wel groeide maar langzaam en niet in de goede kleur (lichtgroene en gele bladeren). Ik heb 'em verplaatst naar een compleet andere plek en een week of drie later trekt ie al weer bij.

 

Zeker als de planten niet meteen dood gaan kan het lang duren voordat je ze er weer bovenop hebt omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn die echt niet altijd meteen duidelijk zijn.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Bit eens, alleen niet met ijzer en magnesium omdat dit sporenelementen zijn (= niet zo heel belangrijk en dringend) en magnesiumgebrek geeft een ander ziektebeeld.

 

Bij het kopen van mest niet naar de prijs kijken maar naar de samenstelling (N-P-K).

 

Het blad is niet alleen geel maar ook deels bruin, het lijkt wel verbrand. Kan het zijn dat je er teveel mest op hebt gestrooid ?

Mocht dit zo zijn dan zou ik een paar uren lang de tuinslang rond de struik in de grond prikken om zo de mest geforceerd te laten uitspoelen.

 

Op de 2e foto zie je ook gezond blad en hier heb ik geen verklaring voor.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is inderdaad een new dawn. En dat van teveel mest dat geloof ik niet echt, maar ja zou kunnen. Het is al een oudere roos, ik schat een jaar of 15. Dus dat hij ineens last krijgt van iets geloof ik ook niet, alhoewel ik de jaren dat ik hier woon wel ongelofelijke hoeveelheden troep uit de grond heb gevist.

Ik zit zelf te denken dat het toch een gevolg is van de vorst en dat nu het beter weer is de plant moeite heeft om voedingsstoffen tot in de toppen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja. Wat het ook is , de roos , al is hij nu 15 jaar , heeft het duidelijk ergens moeilijk mee. Een verwen kuurtje is dan best op z'n plaats. Overigens , nu de echt zwaar aangetaste takken met veel bruin blad tot op het gezonde hout terugsnoeien, is ook een goed idee. Je kan een oudere klimroos ( niet speciaal oud, maar een echt gesettelde klimroos dus ) gerust fors wat takken ontnemen. Niet meer dan 30% van het geheel zou ik doen, nu. Hij zal nwe takken maken , en er ook nog op bloeien.

Verwen kuur + snoei, kan ook , maar dan zal de groei heviger zijn , en moet je ff kijken of dat niet teveel van het goede is. Rozen echt overbemesten is bijna onmogelijk trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ja, en dat kán een gevolg zijn van een eerdere ronde luizenbestrijding. Luizen laten zoetstof achter: dé voedingsbodem voor schimmels. Lekker luchtig proberen te houden de struik, niet té veel stikstof gericht mesten, er zijn ook middeltjes voor/ tegen, maar meestal is het een volgend jaar beter. Wel ziek gevallen blad weghalen, ook van de grond.

Op zich is Naheglut een sterke jongen of dame.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Goed idee. Jonger blad heeft daar meer baad bij dan ouder blad. Doe het ook vroe in de ocht. vóór de hete zon. Niet savonds, omdat je droog blad wil.

Veschillende gieren kun je inzetten, voor bladbemesting wel héél sterk verdunt hoor.

 

Bij oranje rozen luidkeels liedjes zingen helpt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sterk verdunt. Mja. wát is sterk verdunt ? Wát zet je in he ? En dan bedoel ik niet het soortje aftreksel ( brandnetels, heermoes, smeerwortel, whatever ) Maar hoe heb je de gier gemaakt ? Hoe lang staat ie ? 1x gefiltert, 5x ? Hoeveel groenmassa in een emmer ? De een vindt 1 handje brandnetelblad al veel, de ander neemt alleen de jonge toppen etc etc.

Ik heb zelf de neiging met bemesting op de grond, helemaal niet zo sterk te verdunnen ( bij oude soep, zeg van meer dan 1 week oud ) 1:4 ofzo. Ligt ook aan de planten die je mest.

 

Jong rozenblad is vrij dun en best kwetsbaar. 1:10 zou ik doen. Maja. Nogmaals: misschien is dat wel ongeveer hetzelfde als wat RobO maakt met zijn 1:20.

Beter aan de veilige kant houden en dan es vaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...