MH95 Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Hoi, Ik heb een grote vaas gekregen, zie foto. Ik zit er aan te denken deze ergens in de tuin te plaatsen en een stukje in te graven en er een plant in te planten. De vaas is 1 meter hoog en bovenop 35 cm breed. Er zit geen gat in en ik vind het zonde een gat onderin te boren. Ik verwacht dat 's zomers de vaas niet snel vol zal komen met water, eerder een te kort. Maar 's winters misschien wel. Is het mogelijk door bijvoorbeeld 30 cm of meer aan lavakorrels onderin te doen te zorgen dat de vaas goed water kwijt kan in de vaas zelf en de wortels niet gaan rotten of zal dit nooit werken? Heeft er iemand een tip voor een mooie plant in de vaas. Ik zat te denken aan een hangplant maar heb daar te weinig kennis van. Een andere plant (of idee) is welkom. Verschillende planten die mooi bloeien gedurende de zomer en eventueel geuren zou mooi zijn. Mathijs Quote
Arja Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Wow, wat een toffe vaas! Ik ben alleen bang dat hij in de winter kapot kan vriezen, want er komt vocht in het keramiek en dat zet uit als het vriest. Daarnaast denk ik dat een plant erin ook niet werkt zolang er geen gat onderin zit voor afwatering. Wat misschien wel een idee is, is de vaas in de winter binnen zetten, vorstvrij. En in de zomer buiten, eventueel met een plant die in een binnenpot zit en in deze vaas hangt, dus niet op de bodem steunt. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 20 september 2024 Auteur Geplaatst: 20 september 2024 Daar heb ik niet aan gedacht dat de pot kapot kan vriezen. Ik zal het eens navragen aan de man van wie ik die gekregen heb. Die werkt met keramiek dus kan me wel vertellen hoe het zit met vorst. Inderdaad een idee er een pot in te hangen waar de plant in zit. Probleem opgelost. Nu nog een paar mooie planten zoeken. Als iemand daar een tip voor heeft. Quote
woldistel Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Als ik zo'n vaas had, hoefde er voor mij geen plant in. Zo al mooi genoeg. En verder wat Arja zegt 🙂 2 Quote
Mevrouw Groen Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Vriest zeker kapot als er water in blijft. water zet uit als het vriest en drukt de pot kapot. Geldt voor alle keramiek waar water in kan blijven staan, zeker als het geen uitlopende vorm heeft, of het materiaal nu poreus is of niet en maakt niet uit van welke klei. Deze vorm vriest onherroepelijk kapot. (Ik ben keramist van beroep) 3 Quote
MH95 Geplaatst: 21 september 2024 Auteur Geplaatst: 21 september 2024 Bedankt, dat gaat er zeker geen water in. Vandaar dat die in de kas stond van wie ik die kreeg. Dan in de winter droog opslaan. Maar ik wil er wel een mooie plant in hangen. Dus tips voor een plant zijn nog welkom. Quote
Patrijs Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Een mooie aanwinst, al is het geen vaas maar een amfoor een houder voor vloeistoffen en andere zaken uit de oudheid. Vroeger zat er meestal een punt aan zo'n buikamfoor zodat die in het zand of grind geprikt kon worden en bleef staan. Foto van Wiki. De vorm wordt nog steeds gebruikt, de bekendste is misschien wel de legendarische Europacup die Feyenoord als eerste Nederlandse club mee naar Rotterdam nam in 1970. Je kon voor een gulden? met deze amfoor op de foto. Dit ben ik overigens niet, al lijk ik er wel veel op. Die foto zit nog bij mijn moeder in het fotoalbum. 4 Quote De moestuin van Patrijs
CJodokus Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 @MH95 Wat plantkeuze betreft moet je er dus aan denken dat je eenjarigen kiest, omdat de pot niet buiten blijft staan. Het leuke daarvan is wel dat ze lekker lang bloeien. En dat je ook een vroegbloeiende kunt laten opvolgen door en laatbloeiende, die je misschien al op een verstopt plekje hebt gezaaid of groter hebt laten worden in een andere binnenpot. En dat je het jaar erop iets anders kunt uitproberen. Met de plantkeuze kan ik je verder niet helpen, want ik heb maar weinig eenjarigen gebruikt. Maar er zijn genoeg kwekerijen en websites voor. Kijk bij de hanging baskets en let op bloeitijd, grondsoort, zon/schaduw. En het formaat. En de geur, ja! En kom je er nog niet uit, dan kan je altijd beginnen met een beetje een grote soort Oost-Indische kers en/of klimop😊 2 Quote
MH95 Geplaatst: 22 september 2024 Auteur Geplaatst: 22 september 2024 Bedankt voor de tips. Ik verwacht niet dat de vaas zo oud is. Ik dacht eraan deze als blikvanger in de voortaan te plaatsen en een klein stukje in te graven zodat die met een storm niet omwaait. Ik ga er toch vanuit dat de vaas niet zomaar gejat wordt. Ik wilde er dus een pot in hangen waar een plant in zit. Dan is het inderdaad een idee om gewoon de pot te wisselen voor iets anders. Ik ga eens wat uitzoeken wat erin te planten. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.